Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av bastard »

och tyvärr kommer vi alla dö i det, vår tjära statsminister sade ju att det hänger på oss Och honnom att få det att funka, så tja, om det hänger på honnom så är sverige dödsdömt (:) :zombie:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Kardinal »

pelleprepper skrev: 22 nov 2020 22:06 Det finns extremt få verktyg myndigheter kan ta till i krislägen. Ingen kan beordra ”lockdown”. Vi har inget som heter ”marshall law” man kan gnälla hur mycket som helst men vi lever faktiskt i ett av det friaste länder som finns. I stort sett är allt lämnat till individen att bestämma i ”sossesverige”.
Det stämmer "ungefär". I samband med smittskydd har staten en hel del verktyg att ta till, vilket man borde gjort redan när man upptäckte smitta i norra Italien samtidigt som området var nerlusat med svenska skidresenärer. Exempelvis 2v obligatoriskt hemmavistelse för alla som bor i familjer med medlemmar som varit utomlands under Sportlovet 2020 med smittskyddspeng motsvarande 100% lön, vilket hade varit ett extremt billigt sätt att platta till kurvan.

Dessutom finns det ingenting som hindrar normerande rekommendationer och riktlinjer, exempelvis skulle en mask-rekommendation kunna påverka människors vilja att bära den. Det är inget lagkrav att stå 2 meter från varandra, utan ett krav från Regionerna, men likförbannat säger folk åt varandra i kassakön, som ett exempel.

Argument om att vi inte har "undantagstillstånd" i Sverige låter i mina öron som ett försvarstal för handlingsförlamade, beslutsfobiska och inkompetenta makthavare. Våra makthavare har inte gjort sig förtjänt av försvarstal, de har gjort sig förtjänta av kritik och ansvarsutkrävande.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Ursus »

pelleprepper skrev: 22 nov 2020 22:06 Vi har inget som heter ”marshall law”
Det har vi visst: Krigslagar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigslagar

Det är vår motsvarighet till det som går under namnet "martial laws" i engelsktalande länder, men amerikanerna exempelvis betraktar även hårdare former av undantagstillstånd där militär tillåts sättas in som "martial laws", även om krigsfara ej föreligger.
pelleprepper skrev: 22 nov 2020 22:06man kan gnälla hur mycket som helst men vi lever faktiskt i ett av det friaste länder som finns. I stort sett är allt lämnat till individen att bestämma i ”sossesverige”.
Och vi ser ju hur det har gått. 270 nya fall över helgen bara i skithålan Norrbotten som jag lever i, och det är bara bekräftade fall. Folk klarar inte av frihet, så någon gång måste det också kunna begränsas.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Protect »

Kardinal skrev: 23 nov 2020 17:46 exempelvis skulle en mask-rekommendation kunna påverka människors vilja att bära den.
Men då ska det delas ut riktiga heltäckande masker som fungerar och inte denna löjliga pappersbit som enbart är en icke fungerande snuttefilt för paranoida. Ska saker fungera så kostar det, det kanske varit klokt att dela ut dom vi hade mängders mängder av istället för att elda upp dom.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Jakob »

Protect skrev: 24 nov 2020 08:52
Kardinal skrev: 23 nov 2020 17:46 exempelvis skulle en mask-rekommendation kunna påverka människors vilja att bära den.
Men då ska det delas ut riktiga heltäckande masker som fungerar och inte denna löjliga pappersbit som enbart är en icke fungerande snuttefilt för paranoida. Ska saker fungera så kostar det, det kanske varit klokt att dela ut dom vi hade mängders mängder av istället för att elda upp dom.
Den löjliga pappersbiten är effektiv bara om alla använder den. Den skyddar folk omkring den som bär pappersbiten ganska bra, men andra vägen fungerar den inget vidare. En enkel och billig lösning.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Protect »

Det är ju just det folk tror, att den skyddar vid inandning och sen glömmer dom bort att vi har två stora slemhinnor till i ansiktet nämligen ögon och tårkanaler som effektivt transporterar in allsköns virus och bakterier mm. i kroppen också.
Oavsett så kan inte folk sköta maskerna, dom är engångs, dom blir dyra att ha ett lager av och hanteringen av dom efter användandet ja hur gör folk då? Naturligtvis återanvänds dom samt att pappersbiten är en snuttefilt för dom paranoida.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Kardinal »

Tygmasker hjälper på befolkningsnivå. Det kan vara just det som får R-värdet att gå från över till under 1, vilket ju är målet.

Det skyddar inte mig något vidare om jag är frisk, men om du som är sjuk bär den kommer den minska din spridning av virus inom ett område, vilket påverkar både luftburen och indirekt kontaktsmitta. Om jag också bär munskydd kommer det också minska sannolikheten att jag får i mig den mängd virus som krävs för att inte T-cellerna ska hinna hantera viruset.

Angående asymtomatiska bärare med mask så kommer deras hantering av sin mask inte vara lika viktig, men givetvis förutsätter jag att friska maskanvändare lär sig hantera dessa korrekt. Det kommer dock aldrig ske så länge in myndigheterna rekommenderar mask, och därmed inte skapar utbildnings- eller informationsmaterial för detta ändamål.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Swedish government sidelines epidemiologist who steered country's no lockdown experiment as deaths rise

https://uk.news.yahoo.com/swedish-gover ... 36212.html

Dr Tegnell has always insisted that his Public Health Agency has never pursued a herd immunity strategy, but he repeatedly suggested in the summer that his counterparts in Norway, Finland and Denmark would face a tougher task over the winter because of lower levels of immunity in their populations.

This month, though, the number of deaths in Sweden has again begun to soar above that of its Nordic neighbours, with 630 deaths so far registered as a result of Covid-19. That is about ten times the per capita death rate in Norway -- where just 30 Covid-19 deaths were registered between October 28th and November 25th.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Ursus »

Ooh, vad jag ser fram emot att få gotta mig i självgodhet gentemot vänner, bekanta och kollegor framöver. Jag hade rätt, de hade fel. Ännu en gång. Borde dra igång en kampanj efter Covid19: Ursus for President. Make Sweden Great Again. För vet ni vad?

Bagdad Bob Tegnells lilla utopi fungerade inte. Dödstalen stiger än en gång dramatiskt.

Jag funderade lite över vår nationella situation på väg till jobbet i morse, och vilka fortsatta effekter det kommer att få för min framtida prepping (förutsatt att jag inte dör i en ventilator här framöver).

Svensken har egentligen dragit detta elände över sig själv, och orsakerna är många. Den främsta är dock denna: Svensken vill inte höra sanningen. Svensken vill höra det hon vill höra; att allt kommer att gå bra, att inget ont kan drabba oss, och att vi alltid kan leva på som vanligt. Och tack vare tvåhundra års fred och hundra års omåttligt ökande välstånd är vi inlullade i tron att det är precis så det är. Att vi är odödliga. Den "svenska strategin" är snart tolv månaders konstant axelryckande och handviftande. Trots att precis vartenda annat land; rikt eller fattigt, stirrar på oss med oförstående ögon, så lever vi kvar i vår fantasi att allt Sverige gör är rätt, och att det är en absolut, okränkbar lag som alla skall följa och beundra.

Samtidigt har vi en myndighetsdyrkan i landet som närmar sig det sekteristiska. Ingen, och jag menar INGEN, får någonsin ifrågasätta en myndighetsperson. Om en journalist hade stuckit ut hakan och redan i början ställt de riktigt obekväma frågorna till FHM och regeringen hade sagda journalist blivit stämplad som killgissare och mansplainer. "Vem fan är du att ifrågasätta en EXPERT? Vad har du för kvalifikationer som gör att du kan säga emot ett PROFFS?". Detta är ord som jag har hört uttalade till mitt eget ansikte över åren när jag har kritiserat maktens män och kvinnor, och det tycks vara en nationell plåga.

Vår dumhet är närmast det omåttliga. Kan ta min egen arbetsplats som en fascinerande mikroekologi. Där sitter vuxna människor; ålder tjugo till sextio, och nickar entusiastiskt och flikar in goda råd när cheferna än en gång går igenom de självklara råden: Rör er inte inom eller in-och-ut ur lokalerna mer än nödvändigt. Håll distansen till kollegor. Stanna hemma vid minsta luftvägssymptom. Exakt en timme efter morgonmötet är det bortglömt. Då skall man minsann ut och julshoppa lite till barnen under lunchen. Axel mot axel sitter man på fikarasterna och tittar på instagrambilder. En särskilt förhatlig kärringjävel erkände i veckan att hon kommit till jobbet trots halsont, för, "det var ju inte så farligt, och jag var ju och testade mig och får snart provsvar". Vid sådana tillfällen vill man bara sända en knytnäve genom fönsterrutan och hänga sig själv i datorkabeln; bara för att jag inte pallar att tillhöra samma art som dessa mongolider.

Inför framtida hot är en sak väldigt klart: Jag kommer aldrig, ALDRIG, att lita på en svensk. Aldrig. Jag kommer aldrig att klä mig i uniform och försvara detta syltryggade folkslag. Jag kommer aldrig att hjälpa en landsman i nöd; om de så svälter till döds framför mina ögon. Och allra minst kommer jag att lyssna på en "expert" igen; och särskilt inte de som har slips och politikerlön.

Denna nation behöver en allvarlig reset. Må detta vara början på det.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Obstinat »

Som vanligt levererar du kvalite! Först ler jag inkännande när jag läser ditt kåseri!
Men i all tragik/komik som du förmedlar så är det nog precis som du skriver... :-g
Ursus skrev: 03 dec 2020 20:42 Ooh, vad jag ser fram emot att få gotta mig i självgodhet gentemot vänner, bekanta och kollegor framöver. Jag hade rätt, de hade fel. Ännu en gång. Borde dra igång en kampanj efter Covid19: Ursus for President. Make Sweden Great Again. För vet ni vad?

Bagdad Bob Tegnells lilla utopi fungerade inte. Dödstalen stiger än en gång dramatiskt.

Jag funderade lite över vår nationella situation på väg till jobbet i morse, och vilka fortsatta effekter det kommer att få för min framtida prepping (förutsatt att jag inte dör i en ventilator här framöver).

Svensken har egentligen dragit detta elände över sig själv, och orsakerna är många. Den främsta är dock denna: Svensken vill inte höra sanningen. Svensken vill höra det hon vill höra; att allt kommer att gå bra, att inget ont kan drabba oss, och att vi alltid kan leva på som vanligt. Och tack vare tvåhundra års fred och hundra års omåttligt ökande välstånd är vi inlullade i tron att det är precis så det är. Att vi är odödliga. Den "svenska strategin" är snart tolv månaders konstant axelryckande och handviftande. Trots att precis vartenda annat land; rikt eller fattigt, stirrar på oss med oförstående ögon, så lever vi kvar i vår fantasi att allt Sverige gör är rätt, och att det är en absolut, okränkbar lag som alla skall följa och beundra.

Samtidigt har vi en myndighetsdyrkan i landet som närmar sig det sekteristiska. Ingen, och jag menar INGEN, får någonsin ifrågasätta en myndighetsperson. Om en journalist hade stuckit ut hakan och redan i början ställt de riktigt obekväma frågorna till FHM och regeringen hade sagda journalist blivit stämplad som killgissare och mansplainer. "Vem fan är du att ifrågasätta en EXPERT? Vad har du för kvalifikationer som gör att du kan säga emot ett PROFFS?". Detta är ord som jag har hört uttalade till mitt eget ansikte över åren när jag har kritiserat maktens män och kvinnor, och det tycks vara en nationell plåga.

Vår dumhet är närmast det omåttliga. Kan ta min egen arbetsplats som en fascinerande mikroekologi. Där sitter vuxna människor; ålder tjugo till sextio, och nickar entusiastiskt och flikar in goda råd när cheferna än en gång går igenom de självklara råden: Rör er inte inom eller in-och-ut ur lokalerna mer än nödvändigt. Håll distansen till kollegor. Stanna hemma vid minsta luftvägssymptom. Exakt en timme efter morgonmötet är det bortglömt. Då skall man minsann ut och julshoppa lite till barnen under lunchen. Axel mot axel sitter man på fikarasterna och tittar på instagrambilder. En särskilt förhatlig kärringjävel erkände i veckan att hon kommit till jobbet trots halsont, för, "det var ju inte så farligt, och jag var ju och testade mig och får snart provsvar". Vid sådana tillfällen vill man bara sända en knytnäve genom fönsterrutan och hänga sig själv i datorkabeln; bara för att jag inte pallar att tillhöra samma art som dessa mongolider.

Inför framtida hot är en sak väldigt klart: Jag kommer aldrig, ALDRIG, att lita på en svensk. Aldrig. Jag kommer aldrig att klä mig i uniform och försvara detta syltryggade folkslag. Jag kommer aldrig att hjälpa en landsman i nöd; om de så svälter till döds framför mina ögon. Och allra minst kommer jag att lyssna på en "expert" igen; och särskilt inte de som har slips och politikerlön.

Denna nation behöver en allvarlig reset. Må detta vara början på det.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"