Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av falken »

Tomtemor1 skrev: 25 maj 2020 20:28
falken skrev: 23 maj 2020 21:54
Omnivore skrev: 23 maj 2020 04:50
Såg också det där men det förutsätter ju att man vet hur många som har smittats och det vet man bara om man testar. Testar man inte så hittar man inget och Sverige har inte varit så jättebra på att testa. Jag misstänker att mörkertalet är stort.
Man har ju precis avslutat en slumptest som visade att 7,5% av Stocholm haft det. Vad jag förstår är den tillräckligt stor för att vara ststistiskt relevant.
Man har inte haft något direkt koll förut, men nu börjar man ju faktiskt ha det.

Det behövs ju fler slumpmässiga tester så man får bättre underlag.
Man har testat personer som har varit på vårdcentral. Med tanke på att men inte får söka vårdcentral med symtom och de flesta håller sig därifrån så mycket de kan tror jag inte att underlaget är representativ. Jag tror också att det var för få som testades
Nope, den ingår slumpmässigt utvalda i underlaget, en granne gjorde test efter att ha blivit tillfrågad.
Ingen kontakt med sjukvården innan provet.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Tomtemor1 »

falken skrev: 25 maj 2020 20:46
Tomtemor1 skrev: 25 maj 2020 20:28
falken skrev: 23 maj 2020 21:54

Man har ju precis avslutat en slumptest som visade att 7,5% av Stocholm haft det. Vad jag förstår är den tillräckligt stor för att vara ststistiskt relevant.
Man har inte haft något direkt koll förut, men nu börjar man ju faktiskt ha det.

Det behövs ju fler slumpmässiga tester så man får bättre underlag.
Man har testat personer som har varit på vårdcentral. Med tanke på att men inte får söka vårdcentral med symtom och de flesta håller sig därifrån så mycket de kan tror jag inte att underlaget är representativ. Jag tror också att det var för få som testades
Nope, den ingår slumpmässigt utvalda i underlaget, en granne gjorde test efter att ha blivit tillfrågad.
Ingen kontakt med sjukvården innan provet.
Vad bra, så sade de inte på presskonferensen men de säger ofta fel tycker jag
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Tegnell sade i dag att han inte trodde på de 7,3% som slumptesten visade.
Han säger vidare att det egentligen ska vara 20-25% och ska göra ny undersökning för att visa detta!
Så nu ska han alltså ”frisera” en ny undersökning som visar att han har rätt!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegn ... oppsstudie

Regeringen måste ingripa nu och stoppa honom!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av bastard »

fel
regeringen annvänder tegnell som syndabock

så vill man ha ändring så är det media som gäller, e, något som får stort genomslag, helst många hundra tusen eller miljoner som ser och påverkas

börja med en facebookgrupp eller kontakta oberoende media, svt och tv4 är i statens händer så dom kommer inte göra något innan det är försent och sedan kommer regering säga uppps, vi ska tillsätta en utredning .......................
....
....
:roll:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av falken »

Tomtemor1 skrev: 26 maj 2020 21:37 Vad bra, så sade de inte på presskonferensen men de säger ofta fel tycker jag
Fast det innebär ju inte att det var tillräckligt många slumpmässigt utvalda.
Det låter ju som de fortsätter göra tester kontinuerligt, vilket verkar rimligt.
Analysen blir väl bättre och bättre skulle jag gissa.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Sveriges tidigare statsepidemilog Annika Linde ställer sig kritisk till den svenska coronastrategin.
– Jag förstår inte hur man kunde stå och säga att beredskapen var god när den i själva verket är usel, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/annika-linde

” – Det har visat sig att coronaviruset inte alls beter sig som influensan. Det sprider sig långsammare och har en längre inkubationstid. Det gör det är svårare att upptäcka och att uppnå immunitet i befolkningen, säger hon.

Med facit i hand hade det varit bättre om Sverige efterliknat sina nordiska grannländer och stängt gränsen och satsat på testning och smittspårning i mycket högre utsträckning, säger Linde.

– Det finns länder som lyckats hålla smittan nere under en längre tid genom att just testa och spåra. Kan man fortsätta så fram tills nästa år när det finns ett vaccin sparar man liv och tillåter en hyfsat fungerande samhällsfunktion.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av bastard »

verkar som om sverige har skitit i det blå gula skåpet i sin strategi om coronan

få se om dom tänker göra något eller bara köra på med boomer remower viruset i full fart
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Mejlen som avslöjar Gieseckes inflytande.
Hur han styrde FHM i bakgrunden med Tegnell som marionettdocka!

Högintressant läsning som bekräftar anklagelserna i den här tråden!

Text: Emanuel Karlsten
Publicerad 11 aug 2020 kl 18.08

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mej ... naplanen1/

Flockimmunitet. Hela världen förknippar Sverige med ordet, men ändå vill ingen säga att det varit vår strategi. Så hur har strategin formats hos de ledande tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten? Genom tillgång till hundratals mejl har jag kunnat kartlägga vad som byggt grunden för Sveriges covid-19-strategi.
Det här är del 1, berättelsen om Johan Giesecke och Folkhälsomyndigheten.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Plockar upp den här tråden igen, då Annika Linde, f.d. statsepedemiolog till 2013 med god insyn i FHM, kritiserar Anders Tegnell i en artikel i Mirror.
Hon beskriver hur flockimmuniteten, trots senare förnekanden har varit den misslyckade och katastrofala strategin i Tegnell/Gieseckes våta drömmar om internationell berömmelse......

Sweden 'got it wrong on herd immunity', says ex-health chief as infections soar

https://www.mirror.co.uk/news/world-new ... s-23014969

ByChris KitchingSenior News Reporter
20:29, 15 NOV 2020UPDATED20:59, 15 NOV 2020

Sweden's former chief epidemiologist Annika Linde criticised her successor, Anders Tegnell, and said he wrongly believed the Nordic nation would have herd immunity to protect it from a second wave of Covid-19

Sweden got it wrong on herd immunity and failed to adequately prepare for the second wave of coronavirus, the country's former chief epidemiologist claims.

Annika Linde has criticised her successor, Anders Tegnell, amid a sharp rise in infections, including a record 5,990 confirmed new cases on Friday, and hospital admissions surging at the fastest rate in Europe.

She claims "wishful thinking" led Tegnell and his team to wrongly to believe that herd immunity would protect the country from another wave of Covid-19 this autumn.
...................

Linde, who was Sweden's state epidemiologist until Tegnell took over in 2013, claims the Public Health Agency has been reluctant to plan for the worst throughout the pandemic.

She told The Telegraph: "Wishful thinking - when you don't believe in the worst scenario - has been guiding Swedish decisions too much.

"The Swedish authorities have been slow all the time. Instead of being proactive, they've run after the virus, and the virus has been able to spread too much before they take action."

Sweden has reported 177,355 cases of Covid-19 and 6,164 deaths since the start of the pandemic.
E61F32E0-F043-4037-AC27-9586F3DD9A50.jpeg
E61F32E0-F043-4037-AC27-9586F3DD9A50.jpeg (36.8 KiB) Visad 2323 gånger
335E3084-9BCA-4E07-A4E7-C72ECC1288DD.jpeg
335E3084-9BCA-4E07-A4E7-C72ECC1288DD.jpeg (33.72 KiB) Visad 2323 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av bastard »

sverige gör uppenbart väldigt fel med tanke på kurvorna, frågan är om dödstalen följer efter om ett tag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"