Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av jr_36 »

Under dessa coronatider och hemvistelser är det viktigt att fortfarande röra på sig mycket och att hålla sinnet friskt för att inte tappa sin fysiska förmåga. Tänker att vi kan samla lite olika aktiviteter, både fysiskt ansträngande och psykiskt ansträngande samt gänga hur man blir motiverad till att faktiskt utföra de.

Promenera, i säg 1h blir ungefär 5km
Jag tar både med GPSen, då kan jag stanna på en parkbänk i solen och gotta mig en stund så håller den koll på sträckan. Kan även göras med telefonen (och kolla på Google Maps flygfoton för att hitta mer skogsområden).
För att hitta nya promenadstigar, kolla Strava Heatmap, registrera ett gratiskonto för att se mer detalj i kartan. https://www.strava.com/heatmap
Att kolla kartor och prylar så blir det lite roligare :geek:

Sitta i solen, detta ger i alla fall mig mer energi, hitta en parkbänk i direkt solljus (bonus: vitamin d)
Jag brukar välja de en bit bort från stigen, men som har lite utsikt, de finns, men tar några promenader att hitta.

Hemmagympa, känns lite knasigt, men nyttigt och kan bli bra!
https://www.svtplay.se/hemmagympa-med-sofia

Fyll gärna på med mer!
Finns även en kategori för mer underhållning, se https://preppad.se/viewforum.php?f=95
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Ursus

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Ursus »

BRAK, för bövelen:

https://forum.soldf.com/topic/56117-bra ... kn%C3%A4n/

Har ni en trapets kan ni dessutom komplettera med räckhäv. Drar 16 reps med armarna brett isär nu, börjar ta sig!
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Tank »

Bra initiativ! :) :up:

Lägg gärna till en lämpligt tung ryggsäck på promenaden men även fysen :D

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Ursus »

På tal om solsken... glöm ej att vara ute och mysa i skogen om ni kan!

Gör en eld eller medtag ett friluftskök. Laga något gott. Traska i godan ro. Lägg dig och dåsa under något träd. Balsam för själen.

Blir det fullständig innekarantän utan möjlighet till skogsfärder finns överhängande risk att jag försmäktar på denna (halv)ö.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Dancecommander »

Hugg ved. Städa ur förråden. Jag är i färd med att se hur många strikta armböj jag kan göra till midsommar, i ett svep.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Protect »

Ja ni, bor man som jag bor dvs. ute på vischan på en gammal avstyckad bondgård med stort renoveringsbehov så funderar man inte speciellt mycket på vad man ska göra. Funderingarna är istället "var fan ska jag börja idag" och det är beroende på vädret. :lol: Med skogen runt knuten och dom "vilda" djuren bakom ladugården flera dar i veckan har man alltid nån att snacka med eller mata med morötter och klia på. ;) Fast det blev ganska ensamt på skogspromenaderna sen gammelälgen dog, han ville alltid slå följe och ha lite morötter eller äpplen. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av deadrabbit »

I nedre Sverige goda förutsättningar för att cykla nu.
@dance har haft en liknande utmaning om hur många i sträck finns i excelblad vill minnas att utmaningen var gör 1000 på en månad minst 20 vare dag
Bilagor
Skärmklipp 2021-03-21 16.03.56.png
Skärmklipp 2021-03-21 16.03.56.png (66.18 KiB) Visad 1741 gånger
3-3-3 Radio Plan
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Tank »

hmmm, vi har renoverat i och utanför huset, och håller på, så vanlig träning ligger lite på sparlåga just nu (så inga 100 armhävningar i rad detta året ;-) ) Men vi får till morgonpromenader ett par tre gånger i veckan.

Tänkte öka träningen under våren, för det behövs säger skärpet :lol:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Charlie** »

Skippa bilen och ta cykeln till jobbet. Jag har ca 8 km till jobbet och det tar ca 45 min i normal takt. 30 min om jag försovit mig.

En kvällspromenad på 15 min är skönt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Fysisk och psykisk överlevnad under coronatider (COVID-19)

Inlägg av Vattendrag »

Tjötar med folk jorden runt på Discord. Ibland med webkamera. 2 st DnD-grupper online, båda med tungt rollspel.

20-30 minuters promenader om inte vädret är för horisontellt.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"