Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av Ursus »

Försöker hålla mig undan från att röra dumfånen under arbetsdagarna och tvättar händer före och efter hanterande när jag kan. Är ingen smartphonezombie så pillar sällan i den ändå, men i dagens samhälle måste man ändå göra det förr eller senare.

Jag har såna där Zeiss Lens Wipes som jag använder, men de börjar ta slut. Använder handsprit på mina betalkort/körkort, handsprit på skalet (fuskläder), men vet inte om handsprit på telen är en bra ide.

Hur gör ni och hur ofta? Kan handsprit skada typ plastkort? Om nu skalet ryker är ingen stor grej, men vore olyckligt om man bleknade korten till den punkt att de inte går att använda längre. Blir det en hinna på smartphonen?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av maskros »

Har jag rena händer kommer inget äckel på mobilen och då är den ofarlig. Not a problem eller naiv?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av bastard »

tvål och vatten, min är vattentät :mrgreen:

ta sprit utan återfukting och torka rent med, elektronik har inga bekymmer med sprit, lätt fuktad papper

skärmar kan ha problem med alla fuktiga saker om det kommer ner i kanten på skärmen (lcd och liknande) tjock skärmar tål nästan vad som
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 28 mar 2020 19:56 Har jag rena händer kommer inget äckel på mobilen och då är den ofarlig. Not a problem eller naiv?
I teorin borde det fungera, och försöker ha rena händer alltid, men det är inte alltid jag vet om mina händer är rena...
bastard skrev: 28 mar 2020 20:15 tvål och vatten, min är vattentät :mrgreen:

ta sprit utan återfukting och torka rent med, elektronik har inga bekymmer med sprit, lätt fuktad papper

skärmar kan ha problem med alla fuktiga saker om det kommer ner i kanten på skärmen (lcd och liknande) tjock skärmar tål nästan vad som
Hmm, tror du att vanlig t-röd skulle fungera?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av bastard »

tröd funkar, men lämnar klägg efter sig om man inte torkar ordentligt
biltemas karboratorsprit är ok, men inte helt ren

annars isopropanol , finns hos kjell, , bra för att rengöra elektronik med för den delen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av Kråkfot »

Lite ipraclean från kjell på bomull/papper/finger och du är on the go!

Ps:köp två när du ändå är i farten.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av Tank »

Ip klassad lur, tvål och vatten.
Handwipes på mus och tgb ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av Baalbek »

Ytdesinfektion i sprayflaska med hushållspapper. Varvar med vanliga wipes från random tillverkare.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av mopar340 »

samma här, vattentät lur, ljummet vatten och tvål/diskmedel.
även om luren är tät så kan det vara bra att sätta en droppe WD40 eller liknande i laddkontakten någon gång då och då.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur rengör ni edra smartphones i coronatider?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 28 mar 2020 19:51 Försöker hålla mig undan från att röra dumfånen under arbetsdagarna och tvättar händer före och efter hanterande när jag kan. Är ingen smartphonezombie så pillar sällan i den ändå, men i dagens samhälle måste man ändå göra det förr eller senare.
Är det bara du som hanterar fånen så är det ingen större risk att du blir smittad via den, så länge du snyggar till nävarna. På arbetsplatser där det är gemensamma fånar så kan man påpeka vikten av hygien vid handhavande.
Ursus skrev: 28 mar 2020 19:51 Jag har såna där Zeiss Lens Wipes som jag använder, men de börjar ta slut. Använder handsprit på mina betalkort/körkort, handsprit på skalet (fuskläder), men vet inte om handsprit på telen är en bra ide.

Hur gör ni och hur ofta? Kan handsprit skada typ plastkort? Om nu skalet ryker är ingen stor grej, men vore olyckligt om man bleknade korten till den punkt att de inte går att använda längre. Blir det en hinna på smartphonen?
DAX handdesinfektion, innehåller glycerin och återfuktande jox som lägger sig som en obra hinna på fånen. DAX ytdesinfektionsmedel använder jag i bland på min fån någon gång/dag eller varannan. Har använt desinfektions wipes på korten i bland. Tror inte det skadar på korten på kort sikt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"