Om nån skjuter

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Om nån skjuter

Inlägg av maskros »

Inget nytt men informativt om man inte tänkt på det förr. Active shooter - Run, hide, fight.
https://youtu.be/5VcSwejU2D0?list=PLUra ... fDY5OfnMpU
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Om nån skjuter

Inlägg av maskros »

Några tips om att göra en hemmagjord skottsäker rygga.
https://youtu.be/oBuj0HxU7j4
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Om nån skjuter

Inlägg av FCR2 »

"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Om nån skjuter

Inlägg av Charlie** »

Det är en viss skillnad mellan den amerikanska och den svenska versionen. I den förstnämnda utesluts inte det faktum, att man kan komma att vara tvungna att försvara sig själv. I den svenska versionen pratas det om att det är polisens uppgift att hantera skjutaren. Nu har jag inga andra planer än att springa fort som fan och/eller gömma mig. Jag har också stort förtroende då det gäller den enskilde polisens yrkesutövande men väldigt lite förtroende för polisen som myndighet.
Jag har en ganska bra "situatonal awernes" när jag befinner mig på offentliga platser och tillställningar. Jag kollar alltid vart nödutgångarna är och memorerar dessa. På min arbetsplats har vi utarbetat planer, strategier och förhållningssätt beroende på olika akuta nödsituationer. Jag kommer nog inte att uppleva någon "skjutning" under min livstid men det kan ju vara bra att veta om det börja brinna eller nått.
(:) :para:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Om nån skjuter

Inlägg av Strångsjö »

Bra tips, svenska myndigheter borde lära ut, de som jobbar på kontor

I grundskolan lär man inte ut hur man håller i vapen, rusa mot målet, oplanerad rörelseprofil, håll kropp och huvud lågt, lär ut knäböj, sick-sacka så att fjärrskyttar får svårt planera sitt skott,
var flera personer. (skydd av stimmet)

Lite som harar reagerar på en jägare, sick sack, spring runt i cirklar, gör dig oförutsägbar,
förvilla motståndaren

Så, om någon skjuter mot mig, i öppen natur, skulle jag kopiera harens försvarsmekanismer
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Om nån skjuter

Inlägg av Charlie** »

Strångsjö skrev: 14 jul 2020 19:55 Bra tips, svenska myndigheter borde lära ut, de som jobbar på kontor
Alla myndigheter har sina säkerhetsplaner. Dessa är utarbetade av myndighetens säkerhetssamordnare. Oftast med hjälp av säkerhetsföretag. Detta gäller även den privata sektorn.

Strångsjö skrev: 14 jul 2020 19:55 Så, om någon skjuter mot mig, i öppen natur, skulle jag kopiera harens försvarsmekanismer
Bra strategi! :up:
...glöm bara inte att haren är ett av vår faunas mest korkade djur! Fundera över hur du skall bete dig, då det INTEär en skjutare som är ute efter dig?
Den risken. Är betydligt större och svårare att hantera!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Om nån skjuter

Inlägg av Strångsjö »

Det stämmer. Men, vad gör man? Olagligt slå tillbaks. Minst dåliga alternativet är att ränna
runt, likt en hare.

Pinsamt, men överleva är bäst. (?)

Om inte skjutare, vem, vad är det då?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Om nån skjuter

Inlägg av Charlie** »

Strångsjö skrev: 15 jul 2020 02:46 Om inte skjutare, vem, vad är det då?
Det är en knivare! ...och du är döende innan du förstår vad som hänt och vad som drabbat dig!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Om nån skjuter

Inlägg av Dancecommander »

Om någon springer i sidled så krävs det en bra skytt eller en skytt med tur för att träffa. Du behöver inte springa som en hare.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"