Truppmina

Tänk efter före, och gör det här
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Truppmina

Inlägg av Strångsjö »

Sökt (nätet) om dem, verkar förbjudna, avskaffade.

När jag var yngre hade sverige "puck" och "tv", smeknamn utifrån
hur de såg ut och var de riktades i verkan.

I ett extremt scenario, de som överlevt ELE kommer
de möta minor avsedda för människor, eller är det endast minor
avsedda för fordon som finns kvar?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Truppmina

Inlägg av bastard »

minor finns, minor kan komma utifrån, eller byggas, mycket svårt att hantera om man inte r långsam av sig

bara en sådan sak som en spänd tråd i terrängen gör att varningsklockorna ringer
så ha tråd hemma :twisted:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Truppmina

Inlägg av Sterb »

Bara för att Sverige inte använder trupp/person-minor så betyder det inte att de inte finns.
Beror väldigt mycket på vilken typ av Extinction Level Event och vad länder gjorde innan folket dog.

Jag tror att om det blir fullskaligt krig så kom länder att ta till alla medel för att vinna, oavsett vilka papper de har skrivit på.
D.v.s. personminor, kem- och biologiska vapen, taktiska kärnvapen, IED:er av alla de slag...

Inte lika aktuellt om det kommer en fet komet och trycker till Australien, som sedan resulterar i aktiva vulkaner som spyr ur sig aska och blockerar solljuset ett par årtionden.


Efter tredje världskriget så är det mycket troligt enligt mig att de som överlever möter varianter av "toe poppers", "bouncing Betties",
"Butterflies" och "black widows", förutsatt att kriget pågår mer än några timmar.
Ryssarna är riktigt duktiga på minor och system för att sprida ut många minor snabbt.
Tror inte att NATO skulle bli glada om Ryssland fick fotfäste på svensk mark, NATO kan minera våra skogar om det vill sig illa.
Skulle dock tro att man iallafall kan få ett besked om minutläggning eller minprotokoll från NATO, värre med ryssen och deras aktiviteter.

Tittar man på MENA länder och sydost Asien så är hemmagjorda bomber och egentillverkade minor, IED:er, vanligt förekommande.
Speciellt där ISIS och mujaheddin gjort/gör sitt...
https://twitter.com/CounterIED1
https://economictimes.indiatimes.com/ne ... 884086.cms?

Kvaliteten är genomgående lägre på hemmagjort, man bygger något som skall användas inom några veckor...
Så efter några år gömda i svensk marken är det antagligen ganska få IED:er som fortfarande fungerar rent tekniskt.
Utlösare som pajar, tändsystem som slutar fungera, vatteninträngning och utspädning/förstört energetiskt material m.m.
Kommer an på personen som tillverkade och den som placerade ut om grejerna är farliga år två.



Gamla minor från tidigare krig är än idag stort problem på många platser, vilket jag gissar är anledningen till Strångsjö skrev inlägget.
https://en.wikipedia.org/wiki/Land_mines_in_Cambodia
https://www.grida.no/resources/7410
https://reliefweb.int/report/world/clea ... ed-efforts

Egypt has been listed as the country most contaminated by landmines in the world with an estimate of approximately 23,000,000 landmines.
Egypt is also considered as the fifth country with the most antipersonnel landmine per square mile.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Truppmina

Inlägg av Charlie** »

Sverige har skrivit under "Ottawafördraget" vilket innebär att Sverige har förbundit sig att inte köpa, sälja, tillverka eller använda truppminor, samt destruera alla truppminor i mobförråden.
De truppninor som jag kom i kontakt ed under min vpl, var trupp mina 10, 11 och 12.
Trpm 10 var den sk "pucken" En liten trampmina något större än en hockeypuck och som sprängde bort foten och underbenet på den som trampade på den.
Trpm 11 "kaffeburken" var en riktigt elak jävel som som grävdes ner och armerades med 2 försåtslinor årvardera håll. När någon gick emot försåtslinorna, hoppade den upp och detonerade 1 m ovan marken och spred stålkulor runt om' i en radie på ca:15 m.
Trpm 12 "invandrarkameran" hade riktad sprängverkan och skickade iväg en bred kulsvärm i önskad riktning. Denna finns kvar under namnet Försvarsvapen 21 men är omkonstruerad så att den inte går att försåtapteras. Den utlöses medvetet av en "skytt" med en wire till en slagtändare eller på elektrisk väg.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Truppmina

Inlägg av Strångsjö »

Ja, det var balkan, kampuchea, vietnam jag tänkte på x hollywood-scenarior, tankelekar
när jag har tid över, (självförsörjandet tar all tid). Läser amerikanska kristna alt-right siter
som fabulerar vilt, än det ena, än det andra.

Landminor i Sverige vore en mardröm, ber en bön, låt oss slippa dem.


:wall:
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Truppmina

Inlägg av Strångsjö »

Kloka ord från Sterb, försöker minnas "krigets lagar", att de i en riktig kris ruckas på, får man räkna med.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Truppmina

Inlägg av Strångsjö »

Vi kallade dem tensta-puck och invandrar-tv, kärt barn många namn, unga människor
har ordlekar, ingen menade det i praktiken. I dagens sverige hade vi nog döpt om till pk-puck, svt-kamera, eller liknande.

Minor, låt oss, ev. fiender slippa dem, ett otyg.

Ändå, amerikanska trupper använder ofta "claymore", vad om inte truppmina. Rädd
Sverige missat tåget, eller så finns hemliga lager utspridda över landet.

Oavsett, känns exotiskt med truppmina "vänd mot fienden"... sätter igång tankarna.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"