Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Charlie** »

"Riskanalys/riskanalyser" har alla hört talas om i dag och de flesta av er har säkert kommit i kontakt med dessa. Riskanalyser görs/ska göras på alla arbetsplatser, skolor, myndigheter och företag, för att förebygga brand, arbetsplatsolyckor men även för hot och våld. På min arbetsplats har vi utarbetade säkerhetsplaner, bl a för brandskyddet och för hot och våld. Ett besöksrum har alltid minst 2 dörrar, båda olåsta, vara av en något öppen om den inte har ett fönster. Ett bord mellan personal och besökande medborgare. Rummet är alltid möblerat så, att om något händer, så är risken för att personalen blir inträngd/instängd minimal. Även övriga utrymmen är möblerade och planerade efter en säkerhetsanalys.

Ut ifrån den den enskilda individens perspektiv i en viss situation, pratar man om "situational awerness" dvs en snabb överblick och analys av det närmaste område man befinner sig i, de människor som befinner sig där och vad som händer och sker. Ute på något evenemang har jag koll på nödutgångar. Jag ställer mig inte så att jag blir instängd, ger akt på folksamlingar osv. På väg hem från krogen, så undviker jag de platserna där det oftast uppstår bråk eller där det skett rån. Jag tar hellre en längre omväg. Tar jag en kvällspromenad, så väljer jag en rutt där möjligheterna att möta andra är små.

Det framför allt efter mörkrets inbott som många tråkigheter händer i min lilla stad och just därför har jag vidtagit vissa rutiner kvällstid. Exempelvis så stannar jag inte till vid någon mack och tankar bilen under kvällstid. Kör jag genom staden på kvällen/natten, så låser jag bildörrarna inifrån. Blir jag då tillfälligt stående vid t ex rödljus, kan ingen slita upp dörrarna. Måste jag ta ut kontanter, sker detta i en butik dagtid. Måste jag ta ut pengar från en automat, sker även detta under dagtid. Varken en riskanalys eller ens situational awerness, skall utgå från oro eller inbillad rädsla, utan ifrån realistiska scenarier som kan uppstå i vardagen.

Hur ser det ert säkerhetstänk i vardagen ut? Har ni några speciella säkerhetsrutiner/planer för vissa situationer eller göromål?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Strångsjö »

Främst finansiellt, geografiskt, bostäder, folkbokföring. Gjort mig oberoende av lagar, regler, myndigheter, banker, försäkringsbolag m.fl.

Många provoceras av det, frifräsare är inte svenskens grej.

(min variant av situational-awareness)
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Protect »

Åker inte och handlar i värsta rusningen utan väntar tills det är minimalt med folk i butikerna. Risken för attentat är nog ganska liten när det är i stort sett folktomt i butikerna.

Har aldrig mycket kontanter med mig utan handlar det mesta med kortet. Åker aldrig på större evenemang, går aldrig på krogen och vistas inte i stan efter mörkrets inbrott.

Eftersom jag bor på landet så kan jag vistas hur mycket som helst i naturen utan att träffa andra än mina vänner djuren, den enda som leker "farlig" är en knäpp råbock som kommer springande in på gården när han ser mig och "skäller" ut mig och försöker stångas, fast försiktigt, han tror han är jättefarlig fast det enda han fikar efter är morötter. :mrgreen: "Bortskämd"? Nää vet nån vad. :lol:

Annars har jag nog en ganska sund syn på riskanalys, som fd. yrkesdykare har man ju inte så många val så det får helt enkelt inte skita sig, och jag brukar få städa upp efter andras misstag när dom slutat tänka alls och bara kört på.

Enda gången jag kan släppa det där med riskanalys helt är ihop med djur, oavsett ras och storlek så bara funkar det utan risk för liv och lem eftersom dom kan läsa oss som en öppen bok, och även svara på en tanke. Jag vet att det låter knäppt men för mig har det funkat hela livet och jag brukar säga "krångla inte till allt så förbannat, gör du inte det så funkar det" för enligt min erfarenhet så gör det så.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Omnivore »

Saker som jag vågade göra för 40 år sedan men inte vågar nu:

- Gå och handla mat andra tider än 07-09 (då buset förhoppningsvis sover)
- Promenera ensam, även dagtid
- Ha shorts på mig när jag jobbar i den del av trädgården som vetter mot gatan
- Ha shorts, linne eller tunn sommarklänning på mig när jag går till affären - eller utanför tomten öht
- Ha skor som är svåra att springa i om jag går ut själv
- Hämta pengar i Bankomaten när maken inte är med
- Vistas utomhus efter mörkrets inbrott
- Bära en handväska som inte är cross-body.

För övrigt går jag inte och lägger mig innan jag kollat att alla dörrar är låsta och fönster stängda.
Till detta kommer försiktighet pga Covid-19.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Ursus »

Det kräver medveten energi, med på det stora hela följer jag ungefär Charlies vanor. Ställer mig långt borta på parkeringar så att jag ser vem som kommer och att jag ta mig därifrån snabbt. Har "radarn" på så ofta jag orkar. Undviker trängsel. Försöker lägga märke till mönster (typ se samma människor eller bilar på vissa platser). Osv. Osv. Osv.

En sak som jag utöver det helt oskamset ägnar mig åt är fördomar.

Om jag ser en person som ser ut en stereotypisk missbrukare/gängmedlem/bråkstake/förortsunge/WT/steroidare/etc., så håller jag avstånd, väljer annan väg, eller om ingen annat val finns, gör mig redo för motangrepp. Magkänsla är en annan sak. Om någon eller något verkar obehagligt i maggropen, agera! Gå inte bara på och hoppas att det går bra. Lyd den inre rösten och dra.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Protect »

Det är en himla milsvid skillnad på missbrukare och missbrukare samt WT och WT. Jag har bekanta i båda lägren som jag lätt skulle be att vakta både plånbok, mobil och bilen. Dom andra i samma "genre" kallas patrask, just för att dom inte kan skilja på mitt och ditt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av bastard »

det finns dom jag benämner som riskpucko

så länge jag inte känner dom personligen så ser jag till att hålla mig på avstånd

känetecken, allt som inte är relativt normalt, ex tatueringar i mängd, i ansiktet, udda kläder, lustigt betende allt som ser udda ut

kan vara punkare hårdrockare, men ofta någon form av bokstavsstörningar,, bara hålla sig borta från dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Ursus »

Protect skrev: 30 jul 2020 22:20 Det är en himla milsvid skillnad på missbrukare och missbrukare samt WT och WT. Jag har bekanta i båda lägren som jag lätt skulle be att vakta både plånbok, mobil och bilen. Dom andra i samma "genre" kallas patrask, just för att dom inte kan skilja på mitt och ditt.
Tjaa, jag är varken bekant med WT:n eller missbrukare eller hybrider utav dessa, så jag håller generellt sett avstånd från samtliga.

Inte för att en backslickad Stureplanspsykopat modell mellanchef är en speciellt pålitlig person heller efter för många glas champagne, men risken lär vara mindre att de startar bråk i dagsljus i alla fall.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Säkerhetsmedvetenhet i vardagen (Situational awerness)

Inlägg av Strångsjö »

Parkerar bara där det finns folk med vargtröjor
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"