Covid-19 Den andra vågen?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av xsive »

Ser nu en kraftigt stigande trend igen i många europeiska länder.
Antalet nya smittade per dag i Spanien är nu högre än när dom peakade sista Mars då dom hade 169 nya smittade per miljon innevånare per dag.
210 nya smittade per miljon innevånare idag och fortsatt stadigt kraftigt stigande trend.
Nederländerna och Frankrike går samma väg.
Om ca tre veckor kan vi väl förvänta oss se motsvarande stigning i antalet döda också även om det generellt ser ut som om dödligheten
nu i höst är lite lägre. Mest antagligen eftersom dom som var riktigt utsatta redan har gått bort i första vågen
Sverige har klarat sig undan andra vågen ännu med fortsatt nedåtgående trend men kan bara vara tidsfråga.
Kanske har varit bra att vi Svenska varit paria och inte välkomna i många länder...

https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc

Min känsla är att vi går emot en period närmaste månaderna med betydligt sämre situation än i våras.
Nu kan det vara bra att komplettera skydd innan ny rusning efter produkter.
Jag har redan kompletterat med fler P3R till Sundström men gjorde idag även en komplettering
på ytterligare kirurgmasker för dom enklare situationerna.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av Abbe »

Fördelen nu i jämförelse med i våras att vi är hyggligt förberedda. Samtidigt är det osäkert att man kan stänga ner i samma utsträckning som tidigare. Vi har en mental beredskap, vilket inte är dåligt. Det blir i vart fall inte en vanlig höst eller en vanlig vinter. Svårt att se något ljus i tunnel faktiskt.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av Aftersearch »

Börjar bli så många sjukanmälningar i flera fabriker att det riskerar att bli problem att leverera. Det gäller även transportsektorn, är föraren sjuk kommer han/hon inte in på fabrikerna för att kunna lasta, vissa har dock alternativa lastzoner för detta.

Detta oroar mig när det gäller att hålla uppe påfyllnad av mat och reservdelar till vital utrustning. Jag håller med om att det inte är läge att slappna av utan istället rusta sig igen mentalt och fylla på det som vi såg tog slut i våras...

Först toapapper alltså... :smack:
Vem vet...
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av vantohal »

Jag börjar känna att det vore lika märkvärdigt att alla utvecklade lite antikroppar så man slipper all hysteri, är mer än lite trött på allt kaos. Men det är bara jag personligen. Jag resonerar lite dystopiskt som så, att folk dör. Det är någonstans oundvikligt, och de som dött av corona, skulle ha kolat vippen ganska snart ändå. Jag har själv förlorat anhöriga, två stycken, men med tanke på den enes konsumtion av cigaretter och sprit och den andras ålder så tror jag inte att någon av dem såg fram emot att bestiga några berg direkt.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av Dancecommander »

Jag har näst intill noll oro, trots att jag inte har möjligheten att arbeta hemifrån. Många av de som avlidit i Sverige är inte ens födda på samma kontinent som mig, och den flera månader långa informationskorven trycktes så hårt i våras att jag numera är mätt. Preppen rullar på så gott det går, varje vecka köps något mer.
Om det blir en till våg så lär jag ändå behöva arbeta.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av Protect »

vantohal skrev: 17 sep 2020 12:43 Jag börjar känna att det vore lika märkvärdigt att alla utvecklade lite antikroppar så man slipper all hysteri, är mer än lite trött på allt kaos. Men det är bara jag personligen. Jag resonerar lite dystopiskt som så, att folk dör. Det är någonstans oundvikligt, och de som dött av corona, skulle ha kolat vippen ganska snart ändå. Jag har själv förlorat anhöriga, två stycken, men med tanke på den enes konsumtion av cigaretter och sprit och den andras ålder så tror jag inte att någon av dem såg fram emot att bestiga några berg direkt.
Jag resonerar precis likadant, det går inte att låsa in sig och ligga i fosterställning i ett hörn och grina utan livet går vidare. En dag ska vi alla dö, alla andra dagar ska vi inte dö.

Preppingen ligger på en jämn och stabil nivå med 1+ års framförhållning, nu väntar jag bara på vete och mera råg så är det också inlagrat och lingonplockningen fixas i veckan när det blir lite varmare, först nu är dom välmogna här på mitt ställe.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av Aftersearch »

Just nu går ett förkylningsvirus som verkar spridas riktigt fort och det gör att folk måste stanna hemma tills de är symtomfria.

Vi har haft en riktigt varm höst fram till nu så det har troligen hjälpt till att hålla de vanliga förkylningsvirusen i schack men i samband med att vi går in i vinter i Europa så tror jag att allt fler kommer att behöva stanna hemma pga förkylningssymtom.

Jag är mycket oroligare för problem med leveranskedjorna och den ekonomiska aspekten med alla följdeffekterna som det kan få, än jag är för Covid-19.
Vem vet...
Ursus

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av Ursus »

Ärligt talat så oroar jag mig inte speciellt längre. Det är vad det är och jag kan bara göra det jag gör, men någonstans måste vi börja återgå till ett läge av normalitet.

Jag har exempelvis en remiss till sjukhuset på gång, ska kolla upp en grej som stört mig ett bra tag. Är absolut orolig över att dra på mig Covid den vägen, men i slutändan, vad ska jag göra? Ska jag vänta i all evighet på att få utrett något som i värsta fall kan vara betydligt farligare? Det går inte längre.

Bra om folk fortsätter med att tvätta händer och inte vara allt för närgångna och generellt vara smarta med sjukdomar, men detta kommer inte att kunna fortgå för alltid. Världen måste rulla på om vi ska ha sjukvård, mat på hyllorna, el och vatten.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av bokmalen »

Jag tror inte det blir någon direkt andra våg i Sverige, vi stängde ju aldrig ner och gjorde aldrig något riktigt försök att stoppa smittspridningen.

Så personligen tror jag det bränt igenom de flesta redan.
Vi hade nog en extrem pik före sommaren, men då genomförde vi ju inga provtagningar.

Vi får väl se, men troligen är vi redan alla immuna, för vi hade det i april/maj
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Covid-19 Den andra vågen?

Inlägg av bastard »

vi får se, men det lär bli bekymmer i andra länder, och då kan man fundera så man har mat över vintern åtminstånde,
det kommer troligen bli skakigt i ekonomierna på en del ställen med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"