ett fall av covid

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10535
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

ett fall av covid

Inlägg av bastard »

fick ett mail från en jag känner, inte forumist men ändå med i sammanhanget

"En hel natt på akuten med min mor. Så klart Corona och fick vara med henne, vända henne varje fem minuter. Kändes som viruset gick direkt till hjärnan. Hon hade sån ångest, bara vänder sig i sjuksängen, får ingen ro. Efter suttit åtta timmar med henne i akuten så tog dem henne till infektionskliniken och skickade mig hem.
Om du såg det jag var med igår så skulle ingen av oss gå utan m90 skyddsmask utanför huset. "

citerar med tillstånd, och det vände sig lite i magen över hur hårt det tog henne

sådant här kan sägas några gånger så folk får en bild till om hur illa det kan gå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: ett fall av covid

Inlägg av Ursus »

Det är en obeskrivligt obehaglig sjukdom; särskilt för de gamla och sköra som drabbas hårdare än feber i några veckor.

Det är därför det är så viktigt att respektera sina medmänniskor och undvika att smitta andra. Något som tycks bli mer och mer sällsynt allt eftersom pandemin utvecklas, intressant nog.

Finns många sätt som jag skulle vara okej att dö på. Typ att stupa av hästen i ett postapokalyptiskt kavallerianfall mot mutant-orch-horden, att trotsigt möta en Mi-24 Hind med en rekvirerad kalash under armen och vråla "Wolverines", eller att ramma in min svartmålade Ford Falcon V8 i en förföljare och låta en grupp slavar fly undan till frihet.

Men fan heller att ligga och kvävas i veckors tid, neddrogad tills oigenkänning, livrädd och i ångest. Utan att veta vad som händer och varför man är här. Folk begriper inte vad denna sjukdom innefattar. Det är inte en "säsongsinfluensa". Det är en lungsjukdom som kan göra vem som helst till en grönsak över ett par dagar om man har otur.

"Men det rör ju sig bara om några gamla som ändå hade dött snart" - Varenda sosse någonsin
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: ett fall av covid

Inlägg av maskros »

Min anhörige, 90+ med stroke och hjärtinfarkt fick (konstaterat med test) Covid-19. Det enda som hände var att hen sov lite extra mycket under en vecka. Det är en av de konstiga grejerna som också är lite extra skrämmande med Covid, att det slår så helt olika och oväntat.

Utan att försvara något så kan jag säga, med anledning av ovan anhörig, att det finns bra sätt att ta bort både smärtor och ångest vid palliativ vård.

Själv hoppas jag, när den dagen kommer, att jag är klok och rörlig nog att dricka mig redigt full och gå ut och sätta mig i en snödriva för att vila och titta på stjärnorna en stund.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"