Prepperstyle

Tänk efter före, och gör det här

Vad är du för prepper (läs första inlägget innan du röstar).

Komfortprepper
11
44%
Back in time
10
40%
Run for the hills
3
12%
Idiotfråga
1
4%
 
Antal röster: 25

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Prepperstyle

Inlägg av maskros »

Noterade i tråden viewtopic.php?f=12&t=1604 hur det skiljer mellan olika medlemmar och tyckte det var lite kul. Jag skriver om att jag ska "bygga" en egen UPS för att kunna ha kvar internet när det blir strömavbrott. I inlägget efter mitt skriver Ursus om att han hittat en ullmössa, försvarets bestick och en snuskburk i aluminium.

Det får mig att reflektera lite över hur olika vi förbereder oss och, antagligen, vilka olika scenarior vi ser framför oss. För mig är bortfall av internet en ganska allvarlig grej för det påverkar mitt jobb som jag behöver förbereda för, för Ursus är ullmössa och snuskburk viktiga grejer. Jag undrar över hur systemberoende jag är och hur redo jag är för svårare situationer än att mobilmasten slocknar så jag inte kan delta i jobbets Teams-möten.

För mig är det en del av charmen med detta forum, att vi ser så olika på vad en kris, eller ett problem, är. Att vi kan lära av varandra. Det finns inte på min karta att jag skulle rusa ut i skogen med min INCH men jag läser med stort intresse inlägg om hur man gör eld i regn med en pinne och ett snöre - man vet ju aldrig.

Jag tycker mig se tre distinkta kategorier av preppers:
- Komfortpreppers förbereder för att vardagen störs men vill ha kvar den. Exempel: En UPS för nätet så att vardagen fortsätter funka även om samhällsservicen störs.
- Back in time. Exempel: Man har djur och enkla maskiner så man klarar att leva ett 1800-talsliv om samhället havererar långsiktigt.
- Run for the hills: Exempel: INCH, bugout without BOL. Man förbereder sig för att ALLT går HELT åt helvete.

Vilken är du?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepperstyle

Inlägg av bastard »

skulle nog säga att jag är lite av varje

en del är att kunna ha det relativt skönt i ett allt gråare läge

en del att man ska kunna klara sig ok vid längre total avbrott

en liten del i att kunna ta en del saker och bara sticka så långt man kan / måste
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Prepperstyle

Inlägg av Tank »

Oj, kul reflektion :D :up:
Även jag är lite av varje, fast kanske inte 1800-talsstuket :hm:
Så jag är nog mycket de två andra med komfort och tech :notme:
Har Ups och bob :D

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Prepperstyle

Inlägg av Olyckskorpen »

Definitivt komfortprepper (kul uttryck!) här, men jag sneglar mot back in time, intresserad av odling och gamla metoder för konservering och byggnation, har dock precis börjat lämna det s.k. "youtube-stadiet" :D

Jag håller helt med om att vi ska se de här skillnaderna som en styrka på ett sånt här forum. Vi kan lära av varann och alla har infallsvinklar att bidra med.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Prepperstyle

Inlägg av entropi »

Det handlade det nog mest om matlager och sånt som generatorer för att klara de grundläggande behoven under kortare avbrott i början.
Sen var det tex en del arkiverade av digital kunskap som EMP-skyddad spegling av Wikipedia och sånt för att kunna "starta om" ett kunskapssamhälle efter tex ett Carrington event.

Generellt handlade det om att hantera enstaka kortare scenarier, men det här gradvisa fallet av västvärlden som vi tycks befinna oss mitt i tycker jag är svårt att hantera.

Nu försöker jag lägga energi på att hitta historiska motsvarigheter för att hantera det pågående långsamma förfallet snarare än typiska förberedelser.
Tyvärr får man inte så mycket instruktioner av historikerna vad den typiska Romerska borgaren borde ha gjort när en massa nomadiska krigarfolk folkvandrade från norr pga kallare klimat...

I övrigt försöker jag hitta sätt att göra mig så oberoende som möjligt, men det är inte alltid så lätt.
Survival
Honor
Liberty
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Prepperstyle

Inlägg av WoodsmansLife »

Spännande frågeställning.
Är nog en salig blandning men mest fokus på "Back In Time".

Om samhällsserivcen strular och komforten vi har idag åsidosätts är det inte hela världen, inte för att jag då måste gå in i olika lager för att klara mig utan för att min långsiktiga planering har gjort det möjligt för oss att ha vatten, värme, sanering och mat utan att behöva t.ex. El.

Utav rent intresse (och för att jag fått en idé mellan öronen) för att vara oberoende och arbeta mer mot att bli självförsörjande (inom några livsmedel) genom att använda, prova och samla på mig gamla kunskaper och inventarier så är jag nog mest på spåret "Back In Time".

Har absolut en tanke och plan på hur det skulle kunna vara, vart vi ska osv om det är så att vi måst sticka hemifrån men den situation vi är i, platsen vi bor på och möjligheterna det ger oss så är det svårmotiverat att lämna...
Ursus

Re: Prepperstyle

Inlägg av Ursus »

Run for the Hills för tillfället, men aspirerar att bli Back in Time.

Har inte en så pass omfattande och trygg BOL ännu att jag kan ha någon större form av självförsörjning, så räknar med att i ett riktigt illavarslande scenario förmodligen behöva ge mig av någonstans.

Satsar mycket på vildmarksöverlevnad (vad det nu är värt :roll: ) och personlig säkerhet (självförsvar osv) men försöker också under tiden att plocka på mig så mycket om odling, djurhållning, smide och annat som jag kan, och försöker öva på dessa färdigheter om än i mindre skala.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Prepperstyle

Inlägg av Omnivore »

Komfortprepper alla gånger med ett kryddmått av Back in time.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Prepperstyle

Inlägg av Aftersearch »

Skulle också säga lite av båda... jag nästintill avskyr tex torrdass men jag vet att jag kan leva med det och hur man får det att fungera praktiskt över längre tid.

Jag tänker att jag njuter av bekvämligheterna så länge de finns men kommer inte att sörja dem om jag inte kan påverka deras försvinnande...

Filosofiskt värre från altanen med en kopp kaffe.
Vem vet...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prepperstyle

Inlägg av xsive »

Komfort all the way med ett stänk av Run for the hills. Batteribank solceller tech osv men även alla bagar och försvar
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"