Prepperstyle

Tänk efter före, och gör det här

Vad är du för prepper (läs första inlägget innan du röstar).

Komfortprepper
11
44%
Back in time
10
40%
Run for the hills
3
12%
Idiotfråga
1
4%
 
Antal röster: 25

bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Prepperstyle

Inlägg av bokmalen »

"Back in time" fick min huvudsakliga röst.

Mål på sikt vore att kunna vara helt självförsörjande och inte ha några externa beroenden överhuvudtaget vid total kollaps av nuvarande samhälle.

Däremot är ju ingenting så enkelt och utan överlapp. så min prepping är i alla kategorierna.

1. Jag försöker hålla tänkt BOL i skick och preppar upp med verktyg och utrustning där. Tydlig "Back in time"-inriktning

2. Mina prepp där jag bor, lägenhet i halvstor stad. I syfte att kunna sitta i lägenheten och rida ut en storm, plundring svältande folkmassor, tills det lugnat ner sig och jag kan dra till BOL. Här är det defenitivt "komfortprepper". Ska man sitta i en lägenhet och uppgla i 2-3 månader ska man ju inte lida :roll:

3. Aktiva förberedelser, låta ungarna öva bygga läger och göra eld, o.s.v. är allt i "Run to the hills"-syfte Alla ska klara sig ifall man kommer ifrån varandra, eller något annat händer.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Prepperstyle

Inlägg av Vattendrag »

Komfortprepper, definitivt. Kanske lite back in time eftersom jag har erfarenhet av liv utan internet. Egentligen borde man preppa för ett liv utan att vara beroende av internet som vi med eller mot vår vilja är idag, mer eller mindre. Idag kan vi inte heller räkna med telefon vid ett prekärt läge så att skaffa certifikatet för amatörradio är inte fel. Nu har jag det redan sedan nästan 50 år tillbaka.

Blir det så illa att det är dax att springa upp på kullarna så tvekar jag eftersom jag ändå har levt större delen av mitt liv.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Prepperstyle

Inlägg av FCR2 »

Täcker upp lite av allting. Ett par elverk för korta och medellånga elavbrott. Ljus och fotogenlampor och kamin mm för när bensinen till elverken tagit slut. Om huset skulle börja brinna finns givetvis en bob som just nu befinner sig i lite omorganisation. Annars kan jag klara mig ett tag med min ghb i bilen. Så ingen röst avgiven eftersom alla baserna är täckta.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Prepperstyle

Inlägg av deadrabbit »

Mycket komfort.
3-3-3 Radio Plan
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Prepperstyle

Inlägg av mango »

Saknar "Homesteader", men röstade komfort.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Prepperstyle

Inlägg av rödluvan »

Någonstans mittemellan "back in time" och litet "run for the hills" tror jag, men det har väl mer att göra med vilken typ av livsstil man gillar, personligen gillar jag att odla egen mat utan gifter, framstressade odlingar eller en massa miljöförstörande långväga transporter Bra mat måste få ta tid och råvarorna ta den tid de behöver och de ytor de behöver för att kunna utvecklas naturligt, både växter och djur skall trivas och leva ett värdigt liv anser jag. :)
Skogen är min mentala medicin.
Jag har bara aldrig gillat det moderna 8-5 livet över huvud taget, jag blir frustrerad om man inte får skapa och använda någon form av kreativitet på jobbet! Dessutom gör jag vinst och tjänar även litet pengar när det är riktig lågkonjunktur i ställetför att skrika om det som en idiot, jag äger mitt hus, jag bor exakt där jag vill och jag har inga banklån, Det finns gott om alternativ, det gäller bara att använda fantasin! Jag tror att alla kan göra det, det enda som begränsar är din egen fantasi!

Men, visst, utan internet är det väldigt, väldigt trist, jag använder också spoltoa, innedusch och elektrisk spis av bekvämlighets skäl, dricksvatten vill man ju gärna ha så att man slipper bära det i hinkar, det man själv anvä'nder är en sak, men till djur blir det fort stora mängder vatten, men man hade å andra sidan avancerade system till vatten åt djuren redan på medeltiden.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Prepperstyle

Inlägg av Charlie** »

Lite knepigt att passa in i ett av alternativen, då jag är lite av varje. Jag röstade på Run for the hills för jag har en ganska grundlig plan för en Bug Out, även om den börjar med en längre tid av Bug In och då ska det vara komfort som gäller. Väl på plats i min BOL, så ska det också vara komfort som gäller men min romantiska själ drömmer om Back in time.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Prepperstyle

Inlägg av Protect »

Back in time, helt klart. Jag som tillbringade alla somrar på landet i våran lilla sommarstuga utan alla moderna bekvämligheter skulle inte ha några som helst problem med att backa bandet och få tiden att gå. Jag har min verkstad, den kan värmas med ved, elverket ser till att maskinerna funkar och bränsle har jag gott om på lager och verkstan blir ortens nav när det gäller reservdelar och reparationer åt bönderna runt mig så mat behöver jag inte bekymra mig om iallafall.

Konsten att överleva och leva bra även under en mörk tid är bara att se till att ha något omgivningen är beroende av, det är där verkstan kommer in i planeringen. Plundring är jag inte orolig för då dom flesta här inte kan köra mina gamla men väl fungerande maskiner och kunna hantera dom så det blir som det är tänkt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Prepperstyle

Inlägg av Charlie** »

Sista alternativet Idiotfråga har jag lite svårt att relatera till. Antar att det är TS sinne för humor, som jag tolkar det. :D Någon har i alla fall röstat på det alternativet. Även detta kan vara ett uttryck för sitt sinne för humor eller också avsaknaden av humor. Skulle vara intressant med en kommentar om detta :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prepperstyle

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 21 jun 2021 13:27 Sista alternativet Idiotfråga har jag lite svårt att relatera till. Antar att det är TS sinne för humor, som jag tolkar det. :D Någon har i alla fall röstat på det alternativet. Även detta kan vara ett uttryck för sitt sinne för humor eller också avsaknaden av humor. Skulle vara intressant med en kommentar om detta :D
Det är jag (som mycket möjligen helt saknar humor) som kryssat i "idiotfråga"
Jag har i inlägg skrivit att jag huvudsakligen är komfortprepper. Back in time är jag inte mer än min redan höga ålder
Tror helt enkelt inte det finns dom tre distinkta grupperna utan >75% är allt annat än distinkta. (Javisst skittråkigt och humorlöst konstaterande) :D
Jag tycker mig se tre distinkta kategorier av preppers:
- Komfortpreppers förbereder för att vardagen störs men vill ha kvar den. Exempel: En UPS för nätet så att vardagen fortsätter funka även om samhällsservicen störs.
- Back in time. Exempel: Man har djur och enkla maskiner så man klarar att leva ett 1800-talsliv om samhället havererar långsiktigt.
- Run for the hills: Exempel: INCH, bugout without BOL. Man förbereder sig för att ALLT går HELT åt helvete.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"