Kyrkans roll i ett SHTF läge

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av bastard »

bra splitterskyddade väggar i gamla stenbyggnader :mrgreen:

men jag tror att den viktigaste rollen dom har om det skiter sig ordentligt är att vara idiotmagneter
dom som inget kan och inget vill skockas förhoppningsvis där ihop med en hel del dårar, kanske till och med dom försöker göra något ihop, helt ok, fördelen är att dom håller sig borta från mig :sneaky:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av Charlie** »

I svåra tider söker människan stödet och styrkan i gemenskapen och där har kyrkan en samlande funktion, om än inte som en andlig funktion i första hand, utan mer som en funktion av social omsorg. Behovet av andlig vägledning är sällan kollektiv utan snarare individuell. Religiositeten/verksamheten, anpassas efter situationen och situationen behov, så som i alla andra samhällsinstitutioner.
Sekterism är inte vanligt i kristider, utan är ett uttryck för lättledda människors behov av att upptas i en gemenskap, där de känner ett sammanhang, mål, mening och får en bekräftelse och ett värde. Detta är vanligare i goda tider.
maskros skrev: 16 sep 2021 22:17
Ursus skrev: 16 sep 2021 20:50 (Bara för relevansens skull: Mina egna spirituella uppfattningar är ett kapitel för sig. Kortfattat: En mer eller mindre sekulär version av animism, kan man väl säga. Jag tror inte att allt har en "själ", men med det sagt anser jag att alla ting; från stenar och stockar till varelser av kött och blod skall behandlas med likvärdig och broderlig respekt. Särskilt de som du jagar och fiskar. Det är inte mycket begärt att visa tacksamhet mot en varelse som har gett sitt liv för att du skall få äta.)
Önskar att fler tänkte så.

Själv tror jag bara på slumpen.
Jag håller med om att fler borde tänka så. Att förhålla sig ödmjuk till livet och tacksam för det lilla och ett arbeta sig fram åt är en styrka. Betydligt bättre än att tycka synd om sig själv.

...men jag tror inte på slumpen. Att tro på slumpen är ett sätt att inte ta ansvar för sina tidigare beslut och sitt tidigare förhållningssätt. Jag är nog inte ensam i detta forum att inte tror på slumpen och därför förbereder jag mig för det som komma skall.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av mango »

Svenska Kyrkan har under årtionden politiserats till något som jag (döpt och konfirmerad) inte vill vara en del av, så jag har gått ur sen några år tillbaks.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av entropi »

Om staten rasat, och med det skatteuttaget, så ska det nog presenteras en riktigt bra tjänsteportfölj för att jag frivilligt ska avstå tionde/skatt till dem för att prenumerera på deras tjänster.

Oavsett om det är i skepnad av kommunist, muhammedist, kyrkprost eller någon annan skepnad som den nya skattesubventionerade klassen vill kalla sig.
Survival
Honor
Liberty
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av halo »

Tror svenska kyrkan skulle vara en av de sista institutionerna att falla samman vid en osannolik eventuell total samhällskollaps. Svenska kyrkan står redo året runt dygnet runt för att finnas till vid svåra stunder. Ett exempel är efter bussolyckan i Sveg då kyrkor öppnade inom några timmar och hundratals personer samlades. De samarbetade också med kommun och polis. Sådana stunder betyder mycket för människor i sorg. Och man behöver inte vara kristen eller ens troende för det.
taxerman
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 sep 2021 13:00

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av taxerman »

I kyrkan där jag bor så är det mestadels väldigt gamla människor(oftast äldre kvinnor) som är aktiva och går på gudstjänst, eller deltar i någon av dom andra aktiviteterna som anordnas, just dessa kanske kan få hjälp av kyrkan i ett SHTF-läge.

Frikyrkor har däremot ofta en stark gemenskap, en större mångfald av människor(både män och kvinnor, gamla och unga), och dom samlas runt en väldigt stark tro. I dessa borde man kunna se att medlemmarna håller samman även efter SHTF, och hjälps åt.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"