Kyrkans roll i ett SHTF läge

Tänk efter före, och gör det här
taxerman
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 sep 2021 13:00

Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av taxerman »

Hur tror ni kyrkans roll är i ett SHTF läge? Kommer den att bli en större del av folks liv, eller finns det för lite sammanhållande kraft inom kyrkan för att den ska fortsätta att fungera när prästerna kanske inte får sina löner längre? Blir religion viktigare för folk när överskottet i samhället minskar?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av Daltorpet »

Jag tror att vi i Sverige iaf gått lite för långt ifrån religionen för att återuppta den. Möjligtvis att den blir starkare vid redan religiösa grupper. Helt klart finns det färre präster om det inte finns löner på det viset som idag, det är ju mer av ett vanligt jobb än ett kall idag.

Jag tror att den största rollen kyrkan skulle ha vid ett shtf är att dela ut mat och andra allmossor, finns ej detta så kommer nog kyrkan vara ett minne blott. Kanske att andra typer av religiösa byggnader kommer att fungera bättre som moskéer.

Jag tror att svensken hellre sätter sin tillit och "kärlek" till staten. Min personliga övertygelse är dock att varken staten eller kyrkan kommer vara något att förlita sig på om det verkligen blir en riktig shtf. Då är det nog att se om sitt eget hus som gäller.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av EN brun böna »

Jag tror att kyrkan kommer att få mycket större inflytande vid en SHTF. Det är bara att se på hur de jobbar idag.
Men de som tar avstånd från det kyrkliga utom vid begravning/bröllop mm vet nog inte att kyrkan är så mycket mer. Se bara på tex sjömanskyrkan som ger strandade sjömän både sängplats och mat utan att predika sin religion eller avfärda någon med fel tro. Hur många missionsförsamlingar runt om i världen , inte bara svenska som jobbar för mänskliga rättigheter i oroliga delar av världen. Och ger handfast hjälp för att komma ur ett lidande med hjälp av tak över huvudet även om det bara är ett tält och försöka ge ett mål mat om dagen.
Det är nog mycket större utanför vårt lands gränser så vi inte ser det på samma sätt. Men de flesta svenska trossamfund har egna utlandsdelar.
Hur många backpackers har inte fått hjälp i främmande land när de blivit rånade eller på annat sätt förlorat sina handlingar av kyrkan medans de väntar på att ambassaden ska hjälpa till med hemresa?
Kyrkan brukar även vara en samlingsplats vid katastrofer där man kan gå in och värma sig, leta anhöriga och få lite varmt i magen? Även i nutid i sverige brukar kyrkorna vara överfulla vid sådana tillfällen. De fungerar som centraler för information.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av rödluvan »

Jo, men ser man till andra länder så verkar religionstillhörighet också bli väldigt segregerat under krigstid, även kristna grupper verkar segregera sig från varandra.

Svenska kyrkan borde dock även framledes vara neutral tycker man, man kan ju tänka sig att de tex går ihop med neutral sjukvård också.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av bokmalen »

Enda nyttan jag ser med kyrkan i ett krisläge, skulle möjligen vara ett antal upphöjda positioner att placera prickskyttar i
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av FCR2 »

Tror också på att svensken kommit för långt bort från kyrkan/kristendomen.
Bara moskéer som växer.
Talande exempel: vid en lokal olycka öppnade kyrkan upp för den som behövde stöd. Flera timmar senare var en radioreporter på plats och då hade dom fortfarande inte haft en enda besökare.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av maskros »

Det finns ingen annan organisation som kan ta över om samhället faller samman. Nästan alla svenskar har ett förhållande till kyrkan och om, stort om där, kyrkan lägger kraft på att i första hand samla folk så att de kan hjälpa sig själva och i andra hand på att predika så tror jag de har en unik möjlighet att ta mycket plats i ett rasat samhälle.

Vem ska annars ta platsen?

Kyrkan har en färdig hierarki. Kyrkan har folk överallt. Kyrkan har, i de flesta fall, gott förtroende som institution även bland icketroende. Tänk att kyrkan, när samhället havererat på allvar, ringer i klockan så det dånar över stad och land. Nog skulle en och annan gå dit och kolla. Där står prästen och diakonen och ett gäng engagerade personer och delar ut skorpor och kaffe och säger: "Vi vet att det är jobbigt men vi har en plan, kom in och låt oss prata samman". Det skulle inte gå många dagar innan det var fullt med folk.

Människor, tror jag, behöver något större än dem själva att tro på. Familjen? Jovisst, men helst större ändå. Gud, nationen, den store ledaren, något som de kan enas om. Så om kyrkan håller igen svavlet lite och enar folk om en idé om ett sätt att leva tillsammans tror jag de kan bli riktigt stora.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Vi kan ju alltid bränna häxor och skylla allt ont på dem när shtf.
Ursus

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av Ursus »

Jag har för avsikt att bli en fanatisk religiös ledare vid händelse av SHTF och samla under mig en legion av blint troende fotsoldater som lyder min vilja. Därefter skall jag erövra världen.

Ser och lär av legender såsom Kenneth Copeland. Verkar ju funka, mannen är miljardär:

https://www.youtube.com/watch?v=OSIrQBGfUtw

Slut trollat.

För egen del hoppas jag inte på att kyrkor eller andra inrättningar får någon influens. Desperata tider tillräckligt länge är väl allt som krävs för att vi ska in i någon jävla medeltid igen med kyskhetsbälten och publika avrättningar av kättare. Svensken må vara ateist på pappret, men jag anar något underliggande när jag interagerar med kreti och pleti. Det finns alltid en liten vilja att tro på "något", "andar" eller "högre makter". En större SHTF kanske gör slut på grubblerierna och de gamla erfarenheterna från konfirmationen kryper tillbaka. Vips så är det böner till gamle Jahve igen, och vi kan börja om med huckle på kvinnorna och präster med händerna i böndernas fickor.

(Bara för relevansens skull: Mina egna spirituella uppfattningar är ett kapitel för sig. Kortfattat: En mer eller mindre sekulär version av animism, kan man väl säga. Jag tror inte att allt har en "själ", men med det sagt anser jag att alla ting; från stenar och stockar till varelser av kött och blod skall behandlas med likvärdig och broderlig respekt. Särskilt de som du jagar och fiskar. Det är inte mycket begärt att visa tacksamhet mot en varelse som har gett sitt liv för att du skall få äta.)
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 16 sep 2021 20:50 (Bara för relevansens skull: Mina egna spirituella uppfattningar är ett kapitel för sig. Kortfattat: En mer eller mindre sekulär version av animism, kan man väl säga. Jag tror inte att allt har en "själ", men med det sagt anser jag att alla ting; från stenar och stockar till varelser av kött och blod skall behandlas med likvärdig och broderlig respekt. Särskilt de som du jagar och fiskar. Det är inte mycket begärt att visa tacksamhet mot en varelse som har gett sitt liv för att du skall få äta.)
Önskar att fler tänkte så.

Själv tror jag bara på slumpen.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"