Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Marie »

Jag hoppas på vargavinter där snön ligger kvar på marken från mitten av november till slutet av mars och inte en plusgrad i sikte under hela vintern, då jag hatar slask och jag hatar när det blir is under snön som man slår halvt ihjäl sig på utan broddar.
Men jag preppar inte för det, då det kommer bli en plusgradersvinter som vanlig ordning. *suck* :| Men jag hoppas att jag har fel, men tyvärr kommer jag inte ha fel.
Jag får nog besöka släkten i norrland för att få se en riktig vinter igen. :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av WoodsmansLife »

Såg precis videon som du länkade till.
Min första tanke var att han bor i Kalifornien (om jag förstått det rätt) och pratar om hur Texas hade det. Två platser där infrastrukturen inte är byggd för vinter överhuvudtaget. Inte heller är invånarna i delstaten nödvändigtvis van med vinter heller. Så det kändes mer som en varning för dem än för de som bor på mer nordliga breddgrader.

För min egen del så räknar jag alltid med en kall vinter och alla dess problem som kan uppstå.

Rönnbären sägs spå kalla/hårda vintrar här men som vanligt med väder är det bara vara förberedd på det värsta och njuta av tryggheten!
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Vattendrag »

Texas kör ju offgrid, dvs inte kopplad mot någon av de två stora griddarna i USA, något de fick äta upp i vintras.

Själv har jag inte sett någon korrelation mellan rönnbär och efterföljande vinter. Nog bara en skröna eller kanske bondepraktika. Jag gissar inte ens vad det blir för vinter, det blir vad det blir. Jag flyttade ner söder om Hallandsås för 4 år sedan och använt snöskyffeln 3 gånger. 17-18 var det lite grann med 2 skottningar. 18-19 var det bara lite fläckvis snö på julafton. 19-20 hade lite grann med en enda skottning för att släppa in gubbarna som monerade luftvattenvärmepumpen. Enda dagen med skottvärd snö. Annars var det ganska kallt just förra vintern med temperaturer nedåt -13 grader vilket är 2 grader under DVUT.

Dubbar? Näe, kör dubbfria vinterdäck.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Charlie** »

Jag hoppas alltid att vintrarna skall bli kalla, mycket kalla och att enorma mängder snö skall falla ned. Så kallade vargavintrar alltså. Jag förbereder mig också för det. Det är ju själva förberedelsen som gör mig till en preppare.
Vargavintrar är nyttiga för oss. De ställer krav på oss människor och på vårt samhälle. Vargavintrar utvecklar oss.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av maskros »

I North Dakota har de i alla fall en ovanligt varm höst https://www.washingtonpost.com/weather/ ... es-record/ med över 37 C vid månadsskiftet. Den där "polar vortex" verkar dessutom ha blivit instabilare med åren och slinker än hit och än dit. Det är svårt att säga var den hamnar och var den hamnar avgör temperaturen i det området, åtminstone för oss som bor inom dess utbredningsområde. Jag gissar att vad det än blir så blir det ordentligt. Inga -5C och 10 cm snö i södra Norrland alltså.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av bastard »

en månads ordentlig kyla utan snö för riktigt tjäle skulle vara bra för att rensa ut skit i naturen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Jakob »

Hur blev vintern där du bor?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Ursus »

Normal. Lite mer snöfall sent på året än vad som brukar vara, annars ganska standard. Smälter i tid, än så länge.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Skymning »

Såg flera snöflingor i Stockholm.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Prepsson »

Problemet på västkusten är väl inte snön utan alla nötter i fina bilar som inte kan köra bil alls.
Det var bitvis rätt snöigt här och det kom naturligtvis som en överraskning i år med.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"