Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Tänk efter före, och gör det här
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Sömnlös »

Lyssnade på City Prepping om varför denna vintern kan bli lite extra kylig.
https://www.youtube.com/watch?v=G6NpRoAtozo

Hur säkert är der när man förespår vintrar, någon som har funderat och tittat lite djupare på detta?
Väder är ju bevisligen svår att förutspå :lol: men typ av vinter är kanske lättare?

Någon som har input?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av bastard »

jag gör det ganska enkelt för mig, jag tror alltid det blir kallt , men om det inte blir det så har jag bara mer ved över på våren för nästa vinter

dock, kalla snöiga vintrar här i söder är det inte så ofta nuförtiden
det verkar som dom kommer mer sällan, , 5 år sedan det var riktig vinter , men inte illa

13 år sedan det var en lång kall dryg snöig djävla vinter

rent krasst så börjar det bli dags för en lång kall snöig djävla vinter igen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Tank »

Jag tänker som Bastard, vintern blir kall, lång och djävlig, och preppar för det. :lol:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Omnivore »

Förr vintern i Skåne var ganska kall. Vi hade 8-10 minusgrader ca 10 dagar på raken i februari Det var mest barvinter med litet snö. Tror att jag skottade max två gånger. Vintern 2014-15 var det mera snö. Vi flyttade ned i februari och jag minns att jag skottade ganska mycket.
Edit: stavfel
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av EN brun böna »

Jag kommer ju lite längre norrifrån och har flyttat söderut med åren. Och från mina hemtrakter så sa man ofta att om rönnen hade mycket bär så skulle vintern bli hård. Så att på nåt sätt så förser naturen rikligt med mat åt djuren så de klarar vintern. Här är mycket rönnbär nu så vi får se hur vintern blir. Häromkring säger de mycket snö om det är mycket rönnbär men inte att vintern blir hård=kall/stormig, som de menade i mina hemtrakter.
Sen är landet avlångt så bara för att en väderspåman i norrbotten säger nåt om vädret är det inte säkert att skåningen får uppleva detsamma vädret
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Jakob »

Det verkar som om vi befinner oss i en period då jet-strömmarna tar ut svängarna mer och mer. Jetströmmarnas rörelser verkar lättare kunna låsas i sina positioner längre än vanligt, vilket ger större avvikelser i vädret än normalt, och det kan räcka längre än vanligt.
Vad det kan bero på går jag inte in på här.
https://www.youtube.com/watch?v=MzW5Isbv2A0 - Rossbyvågor förklarade. Video från 2016, som exempel nämns översvämningar i Pakistan och värmebölja i Ryssland år 2010.
Om ett högtryck eller lågtryck vanligtvis går över på en vecka eller två, så kan ett vädersystem nu stanna kvar en månad eller mer.
Det verkar också som om lågtrycken som vanligtvis rullar in från sydväst oftare sveper förbi den norska kusten mot Svalbar och Novaya Semlja istället för att komma in över land.
Vad det än blir så tar det ut svängarna. Regn i Februari eller tre-fyra veckor svinkallt och torrt.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Marie »

Njae inte ännu.. denna vintern klarar jag mig nog på sommardäck... De pratar om att det ska komma en mini istid 2025-2030, men att den inte kommer bli så påtaglig som tidigare cykler PGA global uppvärmning.. så 2023 kanske att vi skulle kunna märka av att det blir mer normala vintrar igen fram till cyklen passerat. Vissa säger att den kommer mellan 2030-2050
Jag skiter i vinterdäck i år oxå iallafall.. Kommer det lite snö ger jag attan i bilen den dagen o väntar två dagar så är den bortsmält igen. :mrgreen:
Det finns ingen anledning att slita ut dubben innan man behöver dem. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 24 sep 2021 12:32 Jag kommer ju lite längre norrifrån och har flyttat söderut med åren. Och från mina hemtrakter så sa man ofta att om rönnen hade mycket bär så skulle vintern bli hård. Så att på nåt sätt så förser naturen rikligt med mat åt djuren så de klarar vintern. Här är mycket rönnbär nu så vi får se hur vintern blir. Häromkring säger de mycket snö om det är mycket rönnbär men inte att vintern blir hård=kall/stormig, som de menade i mina hemtrakter.
Sen är landet avlångt så bara för att en väderspåman i norrbotten säger nåt om vädret är det inte säkert att skåningen får uppleva detsamma vädret
Så säger vi häromkring med. Vi planerar helt klart för en hård kall vinter här med den mängden rönnbär vi har nu.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Kurio »

Jag håller tummarna för en tidig kall vinter med mycket snö. Slalom baby!
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Vintern 2021-2022 - varm eller kall

Inlägg av Sömnlös »

Känns som svaret är - Preppa för vargavinter, om i fall att :D
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"