Vänner, kompisar, bekanta

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av maskros »

Det är avsiktligt som jag inte lägger detta i avdelningen "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln." för det handlar inte om dem.

Istället tänker jag på en kompis som har det lite jobbigt just nu. Ska inte gå in på detaljer, men det är jobbigt för honom. Han vet inte om det men han ingår i ett litet gäng, eller en liten grupp, på 4-5 personer som bryr sig om varandra - litegrann sådär. Har haft kontakt med övriga i gruppen idag och diskuterat kompisens situation och mående. Vi turas om att ringa och kolla läget, turas om att erbjuda hjälp och han (även om han inte vet det) har alltid någonstans att ta vägen för vem som helst av oss kan hysa honom en vecka, en månad eller ett kvartal.

Retorisk fråga: Hur har ni det med era kompisar? Finns det nånstans att ta vägen om det skiter sig?

Det känns som en stor trygghet att, även om de inte är mina bästa kompisar, så finns det någonstans att ta vägen.

Har du nån sån? Om inte, odla det. Man måste inte vara supertighta....
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Mig har det tidigare skitit sig ordentligt för. Då upptäckte jag även att jag egentligen inte hade speciellt bra vänner. Idag krävs d rätt mkt för att jag ska kunna lita på folk och kalla dem vänner.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av maskros »

BTDT. (Förstår vad du menar, tror jag.)

Ur mitt perspektiv är grejen att man kan få nya kompisar och att man inte måste vara bästisar för att ställa upp för varandra. Kanske är jag en udda fågel, men jag har ofta trott att den sanna vännen som ställer upp i alla lägen (DSV) är den man ska vända dig till och räkna med. Där har jag blivit rejält bränd ett par gånger.

Men kompisarna som bara finns där, utan att kräva så mycket, utan att vara DSV är nog så viktiga, kanske viktigare än, DSV - har stort värde. De liksom finns där i halvperiferin men ställer oftast upp om det behövs. Bara en observation och en tanke.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av Marie »

Jag kan relatera totalt...
Det är när världen rasar man tyvärr får kallduschen på hur få äkta vänner man har även att vänskapskretsen var gigantisk innan.(pratar om mig själv)
Men det positiva är att man kan få oväntad hjälp från de man minst anar, så man blir väldigt lyckligt överraskad, så det typ pirrar i magen av fjärilar. Det finns några änglar som garanterat läser detta jag skriver nu. :) :hug:

Innan mitt helvete hade jag en telefon med max 200 kontakter.. den var knökfull så jag hade vissa nummer på papper hemma och jag hade inte tid att umgås med alla vänner o prata med alla bekanta... och den som stod mig närmst var den som svek mig värst.
Idag pratar jag med fem personer i telefon.. när jag hade det som värst besvärligt kom hjälpen från de jag inte hade i min telefonlista.. oväntade änglar helt enkelt.

Nya vänner är svårt att hitta.. ytligt bekanta kanske är enklare.. tillfällig dipp och ens "vänner" kanske är där.. ett utdraget helvete och även de försvinner.
Det är få människor som verkligen bryr sig här i världen.. Men de som finns där är värda allt guld i världen och lite där till.
Så en :hug: till dig maskros som bryr dig om din kompis.

För min del så ställer jag upp när jag kan utan tvekan, jag vet hur det känns ända in i ryggmärgen när någon bryr sig.. och det delar jag gärna med mig utav om jag kan.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av entropi »

Bra ämne, och gott att du ställer upp! :up:

Har själv försökt varit den som ställer upp mer när det blåser och "pratkvarnarna" plötsligt är borta. Folk blir förvånade, för de lyssnar på vad andra säger snarare än hur de agerar.

Men jag har alltid fått lösa allt själv när det skiter sig. Tyvärr lite liknande även inom familjen. Det enda undantaget är min livskamrat.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
pepparen
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 sep 2021 09:49

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av pepparen »

Jag blir lite nyfiken här, vilken sorts hjälp pratar vi om här? Vilka situationer är det som man kan hamna i och vilken hjälp är det man kan komma att behöva?
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 905
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av Omnivore »

Om mitt privata liv brakade ihop tror jag att jag skulle kunna vända mig till min BFF och en yngre kusin som bor uppåt landet. Där vi bor har maken flera syskon men vi är de enda med hus så om skiter hamnar i fläkten typ våldsamma upplopp och överfall på vanligt folk kan vi barrikadera oss i huset. Det blir trångt men det kommer att gå.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av maskros »

Vilka situationer?
* Någon viktig dör och man blir väldigt ledsen.
* Familjeproblem i förhållande till barn eller partner.
* Missbruk av något slag.
* Arbetslöshet eller andra ekonomiska problem.
* Livet, växer en över huvudet. (Jag har varit med om att åka hem till en kompis och städa hens hus och tvinga hen att kasta skit som aldrig kommer att användas och inte duger till prepping ens om vi faller ned i medeltidsliv.)
* Man hinner inte allt, att få hjälp att hinna några saker är värdefullt.
* Huset eller odlingarna eller något blir dåliga. I det läget är det rätt fint med några kompisar som kommer och byter vindskivor och fräser potatislandet.

Det är grejer jag fått eller gett hjälp med.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Vänner, kompisar, bekanta

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Mig själv blev d tre smällar i ett. Sprucket förhållande, arbetslöshet och hemlös. Blev då även tvungen o göra mig av med min hund. D va egentligen bara en riktig jävla otur. Klart det kanske va svårt o få hjälp då Med tanke på att verkligen allt. men något hade man nog förväntat sig med tanke på vad man själv hjälpt dessa människor med. Glad idag att det hände. Hade den bästa tiden i mitt liv efter att jag slapp dem och reste mig bra mycket visare. Förmodligen till stor del det som fått mig att leva som jag gör idag.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"