PO

Tänk efter före, och gör det här
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: PO

Inlägg av WoodsmansLife »

Det finns en äldre herre som jag arbetat med som säger att ALLT måste skattas inom tid.
Viltbestånden beskattas genom avskjutning, vi beskattas på inkoms och tillgångar, elen beskattas, din egen avföring beskattas och i framtiden (när den nu är) så kommer moder jord beskatta oss på det uttag vi gjort. Och de blir nog en skattesmäll vi alla kommer känna på något sätt :D
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: PO

Inlägg av Jakob »

Tillgången till fossila bränslen stryps, och det kommer att kännas i börsen. Bara att börja anpassa sej. Var energin kommer ifrån bryr jag mej inte om - om det så går åt sälkutar bara det inte kostar skjortan.

Huset kan värmas med ved. Solfångare och solpaneler kan hjälpa få ner kostnaderna.
Transporterna är det knepigare med. Jobbet ligger utanför cykelavstånd - eller inom cykelavstånd, men man ska ju orka jobba också.
Jag har tagit mej fram med HVO100, E85 och ren elektricitet.
I princip behöver man ju inte heller två ton metall för att ta sej mellan A och B, men vintern ställer till det. Jag behöver komma fram i rimlig tid, tillräckligt säkert och någonlunda bekvämt. Det ska vara minst tre hjul på vintern för spikdäck går inte farbror blå med på.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

finns inget som säger att man inte tar sig fram på olika sätt vinter mot sommar
elcykel sommartid och något bilaktigt vintertid

en sak som jag skulle se som positivt vore om man nu ska ha 40 timmars arbetsvecka att göra det på 4 dagar, 10 timmar åt gången
blir en resa mindre i veckan eller spar 1/5 av resandet
eller 12 timmar per dag i 3 dagar, blir 36 timmar, men det skulle funka för mig, med stor fördel att man får mer gjort hemma med

kommer nog bli en hel del funderingar på pendeltrafiken för jobb när energipriserna ökar
dom vill ju minska /ändra om i avdragen med

skulle väl bli 5 kr milen, vilket lär ge stora bekymmer i områden med stora avstånd
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: PO

Inlägg av xsive »

Jakob skrev: 28 okt 2021 19:28 Transporterna är det knepigare med. Jobbet ligger utanför cykelavstånd - eller inom cykelavstånd, men man ska ju orka jobba också.
Jag har tagit mej fram med HVO100, E85 och ren elektricitet.
I princip behöver man ju inte heller två ton metall för att ta sej mellan A och B, men vintern ställer till det. Jag behöver komma fram i rimlig tid, tillräckligt säkert och någonlunda bekvämt. Det ska vara minst tre hjul på vintern för spikdäck går inte farbror blå med på.
Om energipriserna i reella pengar skulle 2-3 dubblas kommer inte arbetsmarknaden längre se ut som den gör nu.
Industrin går runt på energi. Mycket blir olönsamt med höga energipriser.
Känns därför lite oväsentligt vad det kostar resa till jobbet när dieseln kostar 50kr och elen över 5kr.
Finns inget jobb åka till för dom flesta
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

Bra spaning där xsive! :up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

bastard skrev: 28 okt 2021 21:26 f
dom vill ju minska /ändra om i avdragen med

skulle väl bli 5 kr milen, vilket lär ge stora bekymmer i områden med stora avstånd
https://www.dagensps.se/motor/skattecho ... -bilister/

"Regeringens nya förslag till skattereduktion för resor är en chock för många som måste köra bil till jobbet.
Den som pendlar långt kan få betala 20 000-30 000 kronor mer i skatt per år.
– Ett dråpslag mot alla som är beroende av bilen, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna.

"
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

någon som sett något nytt om peak oil ?

den kommer inträffa, frågan är när ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

Peak conventional, alltså olja som inte kommer från fracking, tar sands eller svårutvunna källor (tänk deep horizon) peakade 2005 eller 2006. Därefter handlar det om hur mycket man kan ta ut för den innan hela ekonomin kraschar och för att undvika det kan man driva allt med lån. Tills det inte går längre.

Jag tror därför att det inte är en fråga om utvinningsbara resurser utan om världsekonomin. Vi darrar lite nu men det går antagligen att skjuta problemet framför oss ett tag till. När det tar slut, det ekonomiska trollandet alltså, så är det inte den ekonomiska eliten som kommer att ha det värst. Jag har sagt det förr och säger det igen: PO (och andra resurstoppar) kommer att se ut som ekonomiska problem utan koppling till resursbrister.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

https://omni.se/oljejatte-varlden-ser-u ... 0/a/dw8y1B

"Oljejätten Exxon spår att olja och gas fortfarande kommer utgöra mer än hälften av världens energikällor år 2050, enligt Wall Street Journal och Reuters.

De största amerikanska oljeproducenterna kommer att släppa ut 25 miljarder ton koldioxid fram till 2050, skriver Exxon i en rapport om publicerades på måndagen. Det är mer än dubbelt sett till FN:s klimatpanels mål på 11 miljoner ton för att nå 2-procentsmålet.

”En energiomställning pågår, men den sker ännu inte i den skala eller enligt den tidtabell som krävs för att uppnå samhällets nollambitioner”, skriver bolaget i rapporten."

då är frågan, om 27 år, 2050, borde inte peak oil börjat påverka så mycket att den gör om spelplanen?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 28 aug 2023 21:55 då är frågan, om 27 år, 2050, borde inte peak oil börjat påverka så mycket att den gör om spelplanen?
Jag hänvisar till https://ourfiniteworld.com/

Om jag ska gissa, vilket brukar bli fel, så kommer efterfrågan att minska pga höga priser, som sänker priset, som gör att produktionen minskar, som gör att priset så småningom ökar, som minskar efterfrågan - sen fortsätter det så några varv och för varje varv försvinner produktionskapacitet och företag som behöver mest olja för att funka går dåligt eller försvinner. Vilka nivåer vi hamnar på har jag ingen aning om men att vi kommer missa tvågradersmålet håller jag för troligt.

1,5 grader är redan förlorat.

Jag vet verkligen inte i övrigt, vågar inte ens gissa på några volymer. Men jag tror inte att vi kommer att dubbla vår förbrukning till dess, vilket vi historiskt gjort ungefär vart 20-25 år. (De senaste 20 åren har gjort av med lika mycket olja som alla år före de senaste 20, och det har "alltid" varit ungefär sant.) Om vi inte dubblar de kommande 20-25 åren kan vi inte behålla vår tillväxt. Biobränslen kan ersätta i bästa fall runt 10% av vad kol och olja nu används till. Resten...? Visst, el kan ersätta en del. Det tar tid att få fram och funkar inte i alla tillämpningar.

Jag tror som du säger att spelplanen kommer se annorlunda ut, men på vilket sätt?

Olja (35 miljarder fat/år) och gas utgör med 91e15 Wh/år 53% av vår energianvändning, kol utgör med 46e15 Wh/år 27%: https://en.wikipedia.org/wiki/World_ene ... onsumption Olja och gas utgör alltså idag, nu, drygt hälften. De säger att andelen inte ska minska. :hm: Antingen minskar det i absoluta tal och all energi minskar eller så, ja, jag vet inte, det verkar jättekonstigt. Har svårt att få ihop det med t.ex. BP Statistical review 2023, se sidan 12 som exempel där man i det högsta scenariot räknar med en 25% nedgång. https://www.bp.com/content/dam/bp/busin ... k-2023.pdf
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"