PO

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

PO

Inlägg av maskros »

Riktigt välformulerat av Cornu: (https://cornucopia.cornubot.se/2021/10/ ... 9-och.html)
De flesta av oss kommer uppleva peak oil genom recession och arbetslöshet, inte personligen upplevd brist på olja. Allt fler kommer inte ha något jobb att åka till och kommer därför ha allt mindre direkt behov av bensin och diesel - både för egna transporter och för inköp av varor och tjänster. De flesta kommer dra slutsatsen att recessionen minskar oljekonsumtionen, inte att minskad oljeutvinning orsakar recessionen.
Jag tror han gör en helt korrekt analys och, i stycket ovan, kommer till en korrekt slutsats (min fetning). Håll ett öga på ekonomin och fråga varför.
Feber är inte en sjukdom, den är ett symptom. Dålig ekonomi är inte en sjukdom (jaja, vi kan ta de ideologiska diskussionerna en annan gång) utan ett symptom på något underliggande fel. Jag är en stark anhängare av tanken att vår civilisation bygger på tillgången till billig energi. Att energitillgången är den hävstång som lyft oss ur armod och fattigdom. Försvinner den billiga energin som kommer armodet.

Intressanta tider stundar.

Vad är preppvinkeln på detta då?
Hur ska du hantera energibrist?
Hur ska du hantera havererande samhällsekonomi, med allt det drar med sig?
Hur ska du hantera det om du eller dina närstående drabbas av personlig ekonomisk kris?

Tror bastard är inne på rätt spår genom att minimera sin köpta energi. Tror det är rätt tid att försöka se över vad man har för utgifter och minska dem. Nån har sagt att det inte är de stora inkomsterna som gör ekonomin utan de små utgifterna. Jag tror det ligger mycket i det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

tror med att energi är en av grundpelarna i det moderna samhället, och att utväxlingen på höjda energipriser är ganska stor
ex, ökar dieselpriset till det dubbla, så kommer hela kedjan bli dyrare
från att ex råämnet oljan blir dyrare(ex i plast) tillverkningen blir dyrare, transporterna dyrare, butikernas omkostnader dyrare
o.s.v

samhällstjänster kommer bli dyrare

vi säger att miljön håller på att ändras, hur och hur mycket kan göras i någon annan tråd, och olika länder försöker koma överens om att man ska stoppa det, även utan peak oil, så kommer saker ändras
ordentligt, kanske brutalt ordentligt, eller värre....

skall samhället klara sig utan olja, eller åtminstånde med betydligt mindre olja och så finns det el, och solenergi, solenergi kan vara ved i lagrad form, solel eller solvärme, kärnkraft finns med

jag har inte lust att gå tillbaka till 1700 tals leverne

jag vill ha kyl, frys elbelysning datorer och varmt i huset, kunna färdas med fordon, äta gott

det jag personligen kan göra är att se om mitt eget hus, bokstavligen
jag kan skaffa solpaneler, och producera el för eget behov, och sälja om det finns överskott

jag kan ha enkla elfordon som tillåter mig viss rörlighet, och lätt att laga

peak oil kan komma att ge problem, inte bara för att oljan sinar, utan att saker kommer ändras

hur är det med jordbruket ?, diesel, transporter? lastbilar= diesel, plast, mycket olja

varje sak du har i ditt hushåll (tja moderna då..) är tillverkade i ett samhälle med billig energi i form av olja

för er som har hus, fundera på att vara proaktiva, isolera, minska elberoendet

fordon, ? el, om det kostar 10kr kwh , är det lönt då ?

jobb, där är det intressant, kommer man kunna åka bil till jobbet i framtiden, eller måste man bo inom gång eller cykelavstånd ?
kommer kollektivtrafiken fungera?

hur kommer pensionerna vara i framtiden?
skenande kostnader kan ge inflation med pensioner som står still

mat, kan du odla ditt basbehov av mat?
och att ingen stjäl det?

kanske vara proaktiv, ha ex diesel lagrat för nödbehov,
en del saker som är billiga nu kommer kanske inte vara det framöver, salt socker tål lagring länge, och en hel del andra matvaror

kanske ha en del annat på lager ?

en del saker kommer verkligen bli svårt, jobb, vilka jobb kommer finnas om 25 år, vilka försvinner?
kommer slumområdena gå att bo i, men samtidigt vilka jobb finns kvar där i närheten?

kommer sjukvården att fungera, hur långt har ni till fungerande akutsjukhus?

finns så många frågor att jag inte kan få ordning på mina tankegångar av en så enkel fråga som peak oil
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 24 okt 2021 08:39 finns så många frågor att jag inte kan få ordning på mina tankegångar av en så enkel fråga som peak oil
:lol: :? Välkommen i klubben!

Det är extremt svårt att försöka få en överblick. Det är så många korsvisa beroenden så det enda jag vågar mig på att säga att det blir annorlunda.

Läste nyligen något om brist på julklappar pga brist på containrar pga kö av fartyg pga Coviden. Vem skulle tro att Coviden skulle ge brist på julklappar eller bilar och lastbilar då Coviden medfört komponentbrist. Sist jag var på apoteket och skulle köpa en receptfri produkt så var den slut och de visste inte när den skulle komma tillbaka. Turligt nog var jag där för att fylla på mitt lager så jag klarar mig några månader men konstigt ändå.

Jag har en uppfattning om framtiden men är långt ifrån säker så jag gör så gott jag kan för att öka chanserna till ett hyfsat leverne oavsett vilken väg saker tar. I värsta fall har jag i onödan lagt pengar på en del grejer som inte behövs. Smällar man få ta. Jag har hemförsäkring också. :P
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
pepparen
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 sep 2021 09:49

Re: PO

Inlägg av pepparen »

Intressant tanke!

Är det kanske dags att investera i solpaneler tex?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: PO

Inlägg av Daltorpet »

Jag tror att det moderna samhället kommer att dö ut, åtminstone som vi lever nu. Jag vill jämföra det med någon som aldrig haft ett kreditkort och sen helt plötsligt kan handla obehindrat för många hundratusen sen efter ett tag kommer räkningen..

Det är nog absolut bra med solceller och allt det där men jag tror inte att det räcker utan att mer för att ta ett exempel från det ovan att vi tar ett lån för att betala av krediterna. Men sen kommer även den räkningen att trilla in. Nu tror jag ju att det är långt in i framtiden så vi som lever nu kommer nog att leva relativt "gott" kanske våra barn också men sen kommer det nog att märkas.

Bara den mobilen jag håller i min hand och skriver det här i har nog kostat en del för moderjord och invånarna runt om kring, människor, djur och växter.

Tänk hur många som har en smartphone nu och hur många som kommer ha sen och hur många som byter varje 1-2 år. Det blir mycket som tillverkas och framställs även om det är bra produkter och mer gröna än förut så gör nog det enorma antalet sitt.

Nu låter jag negativ igen så klart :lol: Men egentligen tror jag inte att det är så negativt på på det stora hela utan för att återgå till exemplen så kommer vi nog slut bli påtvingade en skuldsanering där allt överflödigt rensas ut och existensminimum är ett faktum och när vi väl är klara kommer det vara från ruta ett igen. Visst kanske det finns något kvar och vi har ju erfarenheten sen tidigare så det dröjer nog inte länge innan vi börja spendera igen och leva i lyx åtminstone några av oss.

Jag är absolut inte emot ett liv i lyx och flärd och leva helt som vi gör idag, det är fantastiskt! Men jorden har nog inte råd med det om alla ska göra det speciellt som vi blir fler och fler.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: PO

Inlägg av Ursus »

Jag när liknande idéer som Daltorpet ovan. Om man tittar på människans och hennes mer eller mindre människolika förfäders långa kronologi så är industrialiseringen och den lyx som medförts bara en mager fläck på tidslinjen. Digitaliseringen är än mindre.

Släktet Homo; vare sig det är Erectus, Heidelbergensis, Neanderthalensis eller Sapiens, har alltid numerärt balanserats ut av faktorer som inte nödvändigtvis står utanför hennes kontroll, varför hon har tvingats leva en förhållandevis enkel livsstil eller gå under. Det går inte att ha överflöd utan att det tullar på någon eller något annat. Allt har ett pris och sker på en bekostnad. Och till sist kommer räkenskapen att balanseras ut.

Se på Maya, Grönlandsvikingarna, sena bronsålderskollapsen. Det har hänt förut och kommer att hända igen; i andra tider och med andra folk. Om strävan efter lättja leder till att livsmiljön blir obrukbar kommer klockan att ticka snabbt och dramatiskt. Och med tanke på hur många vi är på jorden idag är det svårt att tro det kommer att finnas platser att fly till.

När detta sedan blir ett faktum i ljus av Peak Oil återstår att se. Kanske under min livstid, kanske inte. Men vi människor har onekligen målat in oss i hörn; en Progress Trap utan tidigare skådad like. Och om vi inte tar oss ut ur den frivilligt kommer det att "lösa sig självt", för att uttrycka det milt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: PO

Inlägg av maskros »

Gillar Daltorpets liknelse med krediter och skuldsanering.
Ursus skrev: 24 okt 2021 12:35 Och om vi inte tar oss ut ur den frivilligt kommer det att "lösa sig självt", för att uttrycka det milt.
Förvånar mig att så få tänker så. Det framstår för mig som att många verkar tänka "Jaja, vi tar det sen, när det blir aktuellt." utan att inse att när det är aktuellt så kommer det att vara för sent att hantera på något någorlunda behagligt sätt.

Om ekonomin rasar så kommer vi inte att ha råd att bygga CO2-fångare, nya kärnkraftverk, rädda biotoperna eller rensa havet från skit eller vad man nu menar behöver göras. Vi kommer att ha fullt upp med "ur hand i mun" på en stor skala och resten, resten kommer att "lösa sig själv", och som du hintar om så kommer den lösningen vara minst sagt trist, även jämfört med vad vi själva skulle behöva göra för att mota de värsta effekterna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

en sak man kan göra nuförtiden är att kolla på statestik

ex
https://ourworldindata.org/energy

https://ourworldindata.org/fossil-fuels

finns en hel del att kolla på, och där ser man hur djävla kört det är att snabbt ställa om
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

finns ju lite fina fnular med PO med
ex, asfalt är spill från oljerafineringen, ska fjolliga bilar fortsätta att köra så funderar man lite på hur vägarna ska vara
riktiga bilar kommer ju fram ändå :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: PO

Inlägg av bastard »

få se vad som händer med nästa stormöte om en vecka eller vad det var

antingen minskar dom utsläppen ordentligt eller tar oljan ändå slut och dom får gå på gas och kol :twisted:

krasst sett så borde det finnas energi för att leva relativt gott om det görs rätt
vattenkraften finns, även om eu inte tycker det är ok, sol och vind funkar till viss del
sedan kanske kärnkraft i ny form, det är fundersamt rent säkerhetsmässigt
tillkommer bioenergi

backa tillbaka bandet till ca 1960, folk hadde det inte dåligt
men det restes inte hej vilt och det gick åt mycket olja

men, med modern teknik, ett ordentligt ändrat betende så skulle sverige , och norge klara sig bra
mycket vattenkraft m.m

jag är fortfarande lite småfundersam på hur järnvägarna fungerar idag, gissar att den borde byggas om i grunden
persontrafik borde göras med små lätta snabba tåg eller vagnar
inte på en infrastruktur som är 1800 tals standard på

folk borde ha gång och cykelavstånd till jobben, eller något åt det hållet till

jag bryr mig inte så mycket, folk i grupp är korkade, och när hela världen behöver enas så , tja :smack: :shtf: :wall: :alien: :roll:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"