Konsekvenser av klimatförändringar

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av maskros »

Klimatmigrationen ställer nya krav på världens länder

År 2020 tvingades 30 miljoner människor lämna sina hem på grund av extrema väderhändelser. Det är fyra gånger så många som flyr på grund av konflikt.

Prognoserna varierar kraftigt – från några tiotal miljoner till en miljard klimatflyktingar 2050.
Men varför är det så svårt att beräkna? De långsamma förflyttningarna, orsakade av klimatförändringar över tid, är en anledning.
https://www.dn.se/vetenskap/klimatmigra ... ns-lander/ (betalvägg, kan gratisläsas året ut om man skriver upp sig)

USA kallar klimatförändringen för ”största säkerhetshotet”

Klimatförändringen riskerar att skapa desperata människor och ledare, som i sin tur kan leda till mer krig och konflikter. Varningen kommer från USA, bara dagar innan klimatmötet COP26 drar igång.
https://www.dn.se/vetenskap/peter-alest ... hetshotet/ (betalvägg, kan gratisläsas året ut om man skriver upp sig)

Rubriker och ingresser vi kommer se mer av i framtiden.
Hur förbereder man sig för sånt?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av bastard »

tja, minerade gränser? :notme:

bara en fundering
om det är extrema mängder folk som flyttar på sig, så gissar jag att det mesta kommer hålla sig innom samma kontinent,
bara för folk kommer inte kunna flyga eller åka båt, dom går eller kör

ryssarna kan få det lite tufft
om det blir varmare, :shtf: i asien, men klimatet blir mer hanterbart i norr så kommer folk kanske dra sig norröver, och ryssland har en djävla fördel i stora landområden som ligger i norr

bara en tanke

men jag undrar vad som händer här i europa, kommer det bränna bort stora delar av sydeuropa till obeboeligt
eller kommer golfströmmen förtvina och göra det djäävligt kallt här
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av EN brun böna »

Vi vet ju så lite.
När vi hade varmare förr så var ju vädret mer opålitligt och mycket mera regn föll tex över sahara, så de hade bättre klimat än idag. Så det kan ju tänkas att de områden som idag klassas som kommande öken typ medelhavet får mer nederbörd?
Skulle vi veta idag vad som händer i morgon så var det enkelt att leva.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av Jakob »

Den politiska konsekvensen är att Sverige skjuter sej själv och industrin i foten.
Sandström lägger ut texten.
https://bulletin.nu/sandstrom-sverige-a ... preppad.se
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av bastard »

verkar vara klimatförändringar om man kollar på mätdata, dock verkar det drabba redan varma områden värst, högre temperaturer, där några grader extra gör det till niver där folk inte klarar sig (bastubadande finnar exkluderade) och växtligheten som klarade sig innan förtvinar
mer bränder

i norr går det kanske snabbare, men förutom issmältningen är det ingen större skillnad, om det är 12 grader istället för 8 gör inte så stor skillnad
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av TedBear »

det enda som skrämmer mig mer än klimatförändringarna är det stora antalet människor som fortfarande förnekar det. särskilt när dessa kallar sig preppers.

det finns preppers som till 100% förbereder sig för asteroider och supervulkaner och rymdvarelser och annat nonsens. men sticker huvudet i sanden och förnekar det mest akuta hotet mänskligheten står inför. då blir det ganska farsartat. skulle inte ens kalla sådana preppers för preppers. posers, lajvare eller pajasar passar bättre. om man inte kan se sanningen i vitögat utan att dribbla bort klimathotets allvar, genom mental gymnastik och argumentationsfel, så tycker jag att man kan hitta ett annat intresse än prepping.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av bastard »

det är upp till var och en att fundera på vad man vill preppa för och man behöver inte vara nedlåtande för den sakens skull

grundprepp är ungefär det samma för det mesta om man inte har väldigt specifika saker som man tror ska hända

för min del så är mitt förtroende för mänskligheten inte så stor, så om det blir miljö som ställer till det så kommer inte mänskligheten kunna komma överens om något och det går åt helvete , men det kommer andra saker samtidigt, vi får se
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av Prepsson »

TedBear skrev: 19 jun 2022 11:49 det enda som skrämmer mig mer än klimatförändringarna är det stora antalet människor som fortfarande förnekar det. särskilt när dessa kallar sig preppers.

det finns preppers som till 100% förbereder sig för asteroider och supervulkaner och rymdvarelser och annat nonsens. men sticker huvudet i sanden och förnekar det mest akuta hotet mänskligheten står inför. då blir det ganska farsartat. skulle inte ens kalla sådana preppers för preppers. posers, lajvare eller pajasar passar bättre. om man inte kan se sanningen i vitögat utan att dribbla bort klimathotets allvar, genom mental gymnastik och argumentationsfel, så tycker jag att man kan hitta ett annat intresse än prepping.
Åter igen, vad kan svedala göra åt det när kineserna spyr ut en massa skit, gangesfloden är konstant förorenad osv. hur hjälper det med en plastpåseskatt?
https://svenska.yle.fi/a/7-874243
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av Parabellum »

Du har så rätt Bastard att det förmodligen kan betraktas som en absolut sanning.
Når vi en tipping point för våran miljö så är själva miljö frågan det lilla problemet.
Konsekvenserna av en sådan händelse kommer få alla länder att endast se till sina egna invånares överlevnad.
Om detta gäller Sverige som det ser ut nu, är osäkert.
Som svar till Tedbear, så ser vi alla på världen lite olika.
Jag kan till exempel bara se till till min närmsta bekantskapskrets. Vi har alla en mycket likartad syn på hur det ser ut i vårat samhälle, men där finns både små och stora skillnader i sakfrågor. Och det är bara i min lilla grupp.
Det viktigaste är att man står upp för det man tror på och gör nödvändiga förberedelser för det.
Vi här på preppad.se har en gemensam samsyn av att något kan hända oss som inte det allmänna hjälpa oss ur. Men sakfrågorna (scenariot) ser olika ut och det är okej.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Konsekvenser av klimatförändringar

Inlägg av maskros »

Parabellum skrev: 19 jun 2022 14:59 Vi här på preppad.se har en gemensam samsyn av att något kan hända oss som inte det allmänna hjälpa oss ur. Men sakfrågorna (scenariot) ser olika ut och det är okej.
Word!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"