Färdas billigt?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Färdas billigt?

Inlägg av maskros »

Givet att man fortsatt behöver frakta sig runt 20 mil/vecka och bränslepriserna blir riktigt höga, hur gör man?
En resa på 5 mil sommartid på en elcykel tar 2 timmar, kanske rimligt.
Mopeder är inte speciellt snåla egentligen.
Häst? Tar lång tid, kräver uppstallning etc. blir antagligen inte speciellt billigt och tar massa tid.
A-traktor? Drar för mycket.
Elektrisk moppebil? Gör 45, klarar kanske 10 mil.
Med en spritbrännare för värme kanske det funkar.

Idéer?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Färdas billigt?

Inlägg av bastard »

kört en del moppe i sommar och kör man snålt med gammal så runt 2 dl mil, då runt 30kmt

energisnålast är väl liggcyklar med strömlinjeformat hölje
med elassistans så vore det riktigt snålt

elbil kan vara snålt
hybridbilar med

finns inte så mycket att välja på

som drivmedel, svett, el diesel bensin, eller motsvarande för förbränningsmotorer
svett är svindyrt, el hög verkningsgrad, diesel upp mot 50 , men då större saker, kanske 30, bensin upp mot 20
räknat på relativt gamla saker

sedan låg rörlig massa, och låg hastighet och lågt luftmotstånd

? scenario med både högt brensin/diesel och elpris? eller inte svindyr el med?

egen skog, jobbig variant, gengas
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Färdas billigt?

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 28 okt 2021 21:43 Givet att man fortsatt behöver frakta sig runt 20 mil/vecka och bränslepriserna blir riktigt höga, hur gör man?
En resa på 5 mil sommartid på en elcykel tar 2 timmar, kanske rimligt.
Mopeder är inte speciellt snåla egentligen.
Häst? Tar lång tid, kräver uppstallning etc. blir antagligen inte speciellt billigt och tar massa tid.
A-traktor? Drar för mycket.
Elektrisk moppebil? Gör 45, klarar kanske 10 mil.
Med en spritbrännare för värme kanske det funkar.

Idéer?
Svårt se något alternativ till eldrivet fordon under ljusare månaderna på medellång sikt om energipriserna skulle bli mer extrema.
Egenproducerad el.
Vintertid begränsad möjlighet till transport. Inga 20 mil i veckan då.
I started out with nothing, and still have most of it left
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Färdas billigt?

Inlägg av mopar340 »

bara dig själv och "handbagage" att frakta eller behöver du passagerare?
Har man inte bråttom så kan en "hemmabyggd" snålis puttra fram i 40-50-60? för mycket liten förbrukning.

Typ en sån här: https://www.ltu.se/edu/bli-student/2.54733/Baldos
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Färdas billigt?

Inlägg av Daltorpet »

20 mil/vecka är väl 2mil enkel resa eller räknar jag fel nu? Då är ju cykeln absolut ett alternativ för mig iaf, det tar ju bara en timme och skulle egentligen ta ungefär lika lång tid som jag har idag med bil.

En cykel går ju att använda hyfsat bra beroende på vart man bor året runt. Jag skulle nog inte välja en elcykel om det inte vore så att det inte finns en vanlig cykel. Skulle det bli för tufft för att cykla hade jag valt en moped.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Färdas billigt?

Inlägg av Charlie** »

Så länge jag bor i stan så är cykel ett fullgott alternativ, då jag bara har 8 km till jobbet. Kroppen mår bra av detta också. Från BOL 1 så får jag ca 25 km till jobbet då känns en elcykel som en nödvändighet. Nu bor jag i ett mycket vintrigt landskap så elcykel blir inte bekvämt under vinterhalvåret men vad gör man? Antar att bilen blir nödvändig under vintertiden. Från BOL nr 2, där jag helst vill bosätta mig, har jag 102 km. Det blir nog bara som ett fritidshus, med dagens landsbygdsfientliga politik :(
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
pepparen
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 sep 2021 09:49

Re: Färdas billigt?

Inlägg av pepparen »

Att färdas 1km till fots kostar ungefär ens egen vikt i kcal. En person som väger 80kg förbränner 400kcal efter en promenad på 5km. Intressant nog ökar inte energiförbrukningen märkbart om man springer samma sträcka.

För varje 5 kilometer man går eller springer behöver man alltså fylla på tex, 5st ägg, 3st morötter eller 1 liter energidryck :D

Många jägar-samlar folk sägs röra sig väldigt lite över stora delar av dygnet, för att hålla energiförbrukningen nere. Kanske måste man börja överväga detta i ett SHTF-scenario? :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Färdas billigt?

Inlägg av bastard »

skulle kunna tänka mig en trehjulig cykel
dels få lite lastkapacitet, och dels få möjlighet att ha lite tyngre batterier

sedan så är det inte lika illa i halt väglag

men, en elmoppe vore inte heller fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Färdas billigt?

Inlägg av rödluvan »

Jag har exakt samma fråga men om man behöver frakta litet tyngre grejer, på säg 2 ton.
(skall jag göra en egen tråd om detta?)

Annars är jag också intresserad av mopeder eller annat för frakt med ett par matkassar, men då är det ju mest kortare sträckor på några mil.
(Jag handlar alltid för ett par veckor framåt, enda jag behöver fylla mer ofta är mjölk och liknande som inte går att spara länge, annars hade jag inskränkt det till en gång i månaden max. Som jänkarna ute på visjan.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Färdas billigt?

Inlägg av entropi »

Har en elektrisk plug in hybrid och laddar på jobbet. 2 mil inga problem elektriskt, men 4 blir lite långt.

Att dra 2 ton är kanske inget större problem tekniskt då den har ett fantastiskt vridmoment, men lagligt är det inte.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"