en lite långsammare framtid

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

en lite långsammare framtid

Inlägg av bastard »

bara en fundering
tja corona och allt med nya mutationer som poppar upp
och kanske dystrare tider överlag

hur skulle ni tänka på en framtid där det blir långsammare?

inte så mycket resande (ex fossilbränslebris , corona)
inga stora folksamlingar

kanske mera krig i världen, inbördeskrig i många delar

där en cykelsemester i nästa län kan vara sommarens höjdpunkt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: en lite långsammare framtid

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 27 nov 2021 10:13 bara en fundering
tja corona och allt med nya mutationer som poppar upp
och kanske dystrare tider överlag

hur skulle ni tänka på en framtid där det blir långsammare?

inte så mycket resande (ex fossilbränslebris , corona)
inga stora folksamlingar

kanske mera krig i världen, inbördeskrig i många delar

där en cykelsemester i nästa län kan vara sommarens höjdpunkt
Med undantag för krig låter det som himmelriket. :lol:

Tänk... Man kan gå på en lugn promenad utan att ha svärmar av bilar och lastbilar kring sig överallt. Luften är ren och fräsch. Inga trafikljud så långt örat kan höra.
Att gå och hälsa på en granne eller släkting på helgerna är standard, istället för att drälla med ungarna på Leos Lekland, slänga bort pengar på Black Friday och planera nästa resa till Slovakien, Vietnam eller Nya Zeeland i syfte att få Instagrambilder.
Slippa trängas med sunkiga människor på varenda jävla affär som finns bara för att få sig lite förnödenheter.

Låter faktiskt riktigt bra. Jag är helt okej med det. Kanske en häst eller mula som transportmedel, miljövänligt och roligt.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: en lite långsammare framtid

Inlägg av Daltorpet »

Jo jag skulle nog också se det lite som en utopi bortsett från krig och så där. Det enda jag kan se som en nackdel är väl att det är likadant för alla andra också så om 10 000 000 personer ska samsas om Sveriges jakt, fiske, fjällvandringar, svampplockning, skogs/naturbruk, lantbruk osv osv så blir det nog riktigt trångt även på den ytan. Jag menar att handla på Ikea så kan du vara bra många per ha utan att det skulle kännas konstigt men skulle man sprida ut dem på 1000 ha i skogen blir det jäkligt trångt. Även på 10000 ha
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en lite långsammare framtid

Inlägg av entropi »

Om du med krig menar typ WW3 USA/Kina så känns det som en hemsk tanke. Så hemsk att det förmodligen blir istid och omöjligt att leva här i Norden.

Man kan nog säga att jag var något år tidig att börja leva ungefär som du skriver.
Vi bytte tex flygresor mot en husbil innan Corona. Hade varsitt hemmakontor för distansarbete någon dag i veckan. Nu har jag jobbat 100% remote ca 1.5 år och bara varit in på kontoret i grannkommunen någon gång och trivs mycket bättre med det.

Jag gillar att livet blivit mer lokalt. Semestertid får man väl stanna inom Europa om man ska använda husbilen. Känner rätt bra lokal samhörighet; laddhybridens räckvidd räcker ganska gott till de närmsta matbutikerna och skjutbanan, så det går inte många tankar bensin på ett år längre, men det hade inte varit någon katastrof med de här korta sträckorna jag kör utan eldrift heller.
Solcellerna för el och transporter(sommarhalvåret), och värme via fastbränsle vintertid gör att transportkedjorna jag är beroende av inte blir så långa förutom för maten.
Det mest irriterande är väl att det börjar flytta ut en massa folk från staden, och de tar med sig tankesätt och en livssyn som jag flyttade ifrån. Jag menar som en granne som klagar att hon är rädd "för att det går jägare med vapen i skogen". Dom var ju liksom här innan hon flyttade ut hit, och du har fått förmånen att nyttja en del av deras mark helt gratis. Dras det här till sin spets kan det nog bli lite oroligt om man lägger på ett tryck av externa kriser.

Men det är ju tråkigt om folk ska tvingas att leva så här mot sin vilja. Jag är rätt säker att det inte passar alla, och kanske inte ens mig själv resten av livet.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"