Rökare och prepper?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Graograman
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 maj 2019 20:58

Rökare och prepper?

Inlägg av Graograman »

Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man röker?
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av TwoSword »

Det är nog inte en bra kombination, men å andra sidan är det säkert många som snusar som preppar. Det odlades tobak förr i tiden i Sverige, så man kan ha ett plantage för eget bruk. Tror jag läste om någon som gjorde snus från grunden i Sverige för inte så länge sedan.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Daltorpet »

Jag snusar. Jag gör mitt eget snus, nu liknar det väl mer "tuggtobak" egentligen. Mest pga av att det blir mindre jobb. Har inte snusat finsnus på bra länge.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Parabellum »

Jag tror det i allafall! :hm:
Jag är rökare och är rätt så förbered när det kommer till kunskaper, saker samt mat och vatten. Men att röka ger ju inte mig några fördelar precis.
Har ett antal kilo tobak och hylsor på lager och några stycken tobaks fröer. :D
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av xsive »

Graograman skrev: 18 maj 2019 08:36 Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man röker?
Oj det var en intressant utpekning.. :D
Varför väljer du ut just den gruppen och vad baserar du dina tankar på?

Inga andra grupper du också generellt vill diskvalificera?
Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man bor i lägenhet i storstad?
Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man är fattig?
Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man är överviktig/otränad?
Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man är gammal/tonåring?
Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man konsumerar alkohol?
Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man ________?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Daltorpet »

Ni som röker, hur känner ni rökning kontra snusning? Ger det samma behov tillfredsställt? Jag tänker i en sthf situation och om det skulle bara finnas snus skulle ni kunna vara nöjda då? Jag som snusar tror jag skulle ha svårt att röka och få mitt behov tillfredsställt men det kan också bero på att jag inte testat någon längre tid.

Jag kan röka lite pipa ibland( Någon gång om året) men det gör jag för att det är mysigt och inte direkt för att tillfredsställa behovet. Jag hoppas att vid en sthf situation att mitt mentala kommer acceptera situationen och kunna sluta cold turkey.

Jag vill helst inte sluta innan för att jag finner det höja min livskvalitet lite grann även om jag vet att det inte är jättebra fysiskt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Parabellum »

Daltorpet skrev: 18 maj 2019 10:44 Ni som röker, hur känner ni rökning kontra snusning? Ger det samma behov tillfredsställt? Jag tänker i en sthf situation och om det skulle bara finnas snus skulle ni kunna vara nöjda då? Jag som snusar tror jag skulle ha svårt att röka och få mitt behov tillfredsställt men det kan också bero på att jag inte testat någon längre tid.

Jag kan röka lite pipa ibland( Någon gång om året) men det gör jag för att det är mysigt och inte direkt för att tillfredsställa behovet. Jag hoppas att vid en sthf situation att mitt mentala kommer acceptera situationen och kunna sluta cold turkey.

Jag vill helst inte sluta innan för att jag finner det höja min livskvalitet lite grann även om jag vet att det inte är jättebra fysiskt.
Nej, rökningen tillfredsställer inte mitt behov fullt ut, jag är definitivt en snusare! Snus är ju gott, vilket rökningen inte är enligt mig. Visst de första blossen kan vara goda när tobaken är kall, men annars inte. Anledningen till att inte snusar längre, är att mitt tandkött tagit skada av snusandet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av TwoSword »

Är det inte komplicerat att tillverka tobak själv, behöver den inte hänga och fermenteras med ganska höga krav på temperatur och fuktighet?
Användarens profilbild
Graograman
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 maj 2019 20:58

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Graograman »

Under de åren jag varit aktiv så har det mer och mer glidit över mer åt prepping (att vara förberedd) än survivalism (att överleva, även en vardag).
Url:en på detta forumet kontra ss-forat är ju ett bevis på det. Många gör inte nån distinktion mellan prepper och survivalist. Men jag tycker det är en nyansskillnad. Men det kanske bara är jag? :)

Vad vill man som survivlist? Jo överleva, och det även en vardag. Och det är väl klokt att förbereda sig för det sannolika före det osannolika.
Det blir lite bakvänt och en smula ironiskt (i min ödmjuka mening) att ha en massa tändstål och vattendunkar men dö av rökning. Rökningen är i allra högsta grad påverkningsbar av en själv (absolut inte lätt att sluta röka,jag vet).


Ska försöka svara några inlägg.
1. Det är skillnad på att snusa och röka. Rökning är klart farligare. Inte med det sagt att snusning är som att käka morötter. Det är inte svart eller vitt, det är en glidande gråskala.
2. Jag pekar inte ut någon grupp, jag har bara ställt en öppen fråga, medvetet tillspetsad. Men samma öppna fråga tycker jag man kan ställa angående kraftig övervikt. Jag själv har varit kraftigt överviktig (klass1 fetma) men har numera normvalvikt, detta gjorde jag av hälsoskäl.
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av TwoSword »

Helt klart en intressant tanke, rökning tar i genomsnitt 10år från livet, inte något man brukar förknippa med överlevnad...

Efter SHTF tror jag att resurserna blir skralare, förmodligen odlar man hellre mat än tobak på fälten, men det är bara en spekulation från min sida.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"