Rökare och prepper?

Tänk efter före, och gör det här
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Tank »

Usch, måste vara svårt med beroenden och abstinensen som följer vid avvänjning. :?
Själv har jag endast? ett lätt koffeinbehov som belönas med huvudvärk i någon vecka om kroppen inte får substansen.
Koffein verkar dock vara mycket lättare att få tag på än nikotin, tror jag :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 05 nov 2019 21:40 Usch, måste vara svårt med beroenden och abstinensen som följer vid avvänjning. :?
Själv har jag endast? ett lätt koffeinbehov som belönas med huvudvärk i någon vecka om kroppen inte får substansen.
Koffein verkar dock vara mycket lättare att få tag på än nikotin, tror jag :hm:

//Tank

Jag är hellre utan cigg tusen gånger om än kaffe... Utan kaffe får jag huvudvärk och dagen startar inte... Utan cigg så blir jag kanske lite små-stingslig de första två dygnen... men sur kan jag bli utan cigg oxå, så det är inga problem egentligen..
Hoppet är att jag ska sluta med ciggen nu i vinter... då jag alltid röker mindre på vintern, då det är så jäkla kallt o gå ut varje gång. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av mango »

Är snusare sen tonåren och har även rökt i perioder, både pipa och cig. Nyttjar även alkohol regelmässigt ungefär på kontinental nivå.

Snuset tillverkar jag själv sedan ett par år, både för att det blir godare och inte minst pga den enorma ekonomiska aspekten. Får en färdig dosa prima lössnus för ca 7-9 kr utan att använda de billigaste produkterna jämfört med köpesnus för 65 kr/dosan.

Jag har köpt färdigmald råtobak typ snussatser, men nu hänger min första tobaksskörd på tork under vintern och borde snart kunna börja processas.

Det är jättesvårt att veta om det kommer räcka för mitt årliga behov men det blir ju lärorikt att se.

Att kunna destillera sprit är nog inte så tokigt om man som jag har möjlighet till både tillverkning och lagring. Är ingen storkonsument av brännvin, men om man ser till möjlig efterfrågan efter kollapsen så lär det kunna bli en gångbar handelsvara.
Om och när jag hittar en apparat så kommer det i första hand experimenteras med fruktråvara för att kunna bränna något som faktiskt smakar gott, men det är ju inte så dumt om man även kan bunkra rent brännvin.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av somvanligt »

xsive skrev: 18 maj 2019 14:30 Att vara i perfekt form hjälper föga om du inte har planerat för shtf
Definitivt. Det kan tyckas självklart men så är inte fallet. Glöm alla icke-preppers som har alla möjliga avfärdande svar till hur de kommer gå tillväga, men även vi inom preppingrörelsen har gott om romantiker som tror att kunskap och fysisk form kommer trumfa förberedelser. Det finns gott om exempel som tydligt visar att så inte är fallet.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Ursus

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Ursus »

Pipa är alldeles för gott att avstå!

Är väl i o f s inte beroende i ordets rätta mening, men det är en stor njutning. Lite gott vill jag ha såväl pre som post SHTF.

Tar bunkertobaken slut finns det surrogat uti bushen för rökandets skull. Kan också blandas in i befintligt lager.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av bokmalen »

Hmm... Undrar om man skulle "lagra" ett par askar nikotinplåster för byteshandel.
ca 200 kronor för 14 st 24/timmarsplåster. Två veckors hantering av röksug skulle kunna vara värt lite i en "förhandling"

Är det någon som vet något om "bäst före" på sånt?
De borde väl inte vara någon risk att de blir dåliga av att ligga?
I intend to live forever, or die trying to
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av crusoe »

Litt OT,men i år er det første gangen jeg forsøker å gjøre noe ut av tobakken jeg dyrker. Jeg har dyrket tobakk i mange år, men bare med tanken om å få nye frø.Selvsagt har jeg forsøkt å røyke noen tørre blader, men det har blitt med det.

For en tid tilbake, så hadde jeg besøk av en venn som spurte om jeg røyket tobakken jeg dyrket. Når jeg svarte negativt på det, så sa han at jeg kunne få en pamflett av han om hvordan det kan gjøres. Han jobber på et museum og de hadde flere utgaver av en pamflett fra WW2 om hvordan dyrke og foredle tobakk til eget bruk.

I år har jeg fulgt oppskriften og har nå mellom 0,5 og 1 kg tobakk liggende til modning. Det strider selvsagt mot mitt evigvarende prosjekt om å bli røykfri, men det skal jo bli artig å forsøke å røyke egendyrket tobakk da.

Jeg dyrker vanligvis cubansk tobakk (8. generasjon dyrket i Norge) og virginia tobakk (2. året med disse frøene) . I år har jeg bare dyrket virginia.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av falken »

Graograman skrev: 18 maj 2019 08:36 Kan man verkligen kalla sig prepper/survivalist om man röker?
Enkelt, när det skiter sig slutar man, vare sig man vill eller inte :-)
Birdy
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 dec 2019 08:45

Re: Rökare och prepper?

Inlägg av Birdy »

Bortsett från dom ganska uppenbara riskerna som rökare har(diverse olika cancerformer, stroke, hjärtinfarkt etc...) så är även dålig läkning på grund av sämre blodcirkulation ett stort problem, särskilt om man inte har tillgång till modern sjukvård. Många regioner har infört "rökfri operation", riskerna för komplikationer när man opererar rökare är så stora att man kräver att patienten ska ha uppehåll i 6v före och 6v efter operationen.

https://www.regionjh.se/nyheter/halsasj ... eea41.html
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"