Grundtänk

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Grundtänk

Inlägg av maskros »

Jag noterar att många frågor och tankar snurrar runt "vad behöver man" för det ena eller det andra.
För egen del utgår jag för det mesta från listan över saker man verkligen behöver och hur länge man klarar sig utan dem:
Luft 3 minuter
Värme 3 timmar (kan förstås ifrågasättas i extremfall)
Vatten 3 dagar
Mat 3 veckor
Redan här kan man få svar på många av sina frågor, speciellt om man tänker på hur länge man vill klara sig. Exempel, du ska sätta ihop en EDC, hur länge ska du klara dig på den? Ett dygn? Då räcker det med att fixa luft och värme, vatten kan du strunta i, även om det blir obekvämt så klarar du dig utan bestående skador. Här kan man förstås resonera kring hur klokt det är att strunta i mat i en BOB som ska klara några dagar. Viss överlever man utan mat men man får sänkt prestationsförmåga och sämre omdöme utan mat redan efter ett par dagar, man blir överfokuserad på mat. Ändå, när man bygger BOBen så utgår man från att man måste fixa luft, värme och vatten, har man sen plats över så fixar man med sig mat.

Oooohhhh.... Jag hör invändningarna, alla saker man måste ha med sig för oförutsedda händelser. Javisst, klart man ska ha smärtstillare, kompresser, avsnörande förband, tarp, ljus, tändare etc. med sig men för en del av sakerna är det bara försäkring mot oförutsedda händelser. För andra av sakerna är det bara utökningar av begreppen. En tarp och en tändare ingår i värme, även om kläder klarar tre timmar så när man tagit steget upp till vatten och klarar tre dagar måste man inse att tre dagar är 24 tretimmarsperioder så man måste klara värmen i 24 tretimmarsperioder och då räcker inte kläder ifall omständigheterna är elaka. Innan mat blir ett avgörande problem måste jag ha vatten som räcker för tre veckor, då räcker inte tre dagars vatten, jag måste planera för att klara vattenfrågan sju gånger om innan jag tar maten på allvar.

Man kan utöka listan med saker som sjukvård, hygien, information, sällskap, tidsfördriv etc etc vilket är bra. Jag har funnit att en lista över funktioner man måste ha, ordnad i nån slags prioriteringsordning är en stor hjälp för mig när jag planerar saker. Självklart är exempelvis information viktigt, åtminstone efter ett tag, kanske en vecka, men har jag inte luft, värme och vatten för alla minuter, timmar och dagar innan jag nått den veckan är det skit samma med vevradio, jaktradio, kortvågssändare och röksignaler.

Sticker ut hakan lite här för att höra hur ni andra resonerar och planerar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Grundtänk

Inlägg av NordicHillbilly »

Jag resonerar som så att det viktigaste att ha är en gård långt bort från södra Sverige/städer, att ha egen odling, eget vatten som funkar utan el (gravitation/handpump m.m.), matförråd, vapen och ammunition samt utrustning för fiske och dylikt.

Jag är inte den som bär med mig hela bohaget om jag ska ut i skogen. Äger inte ens ett tält, utan bygger alltid skydd när jag är ute länge. Ibland presenning, ibland mylar om jag bara bär lätt packning. Men det prasslar som attan när det blåser. Har bara använt det ett par gånger när det börjat ösa ner. Har annars nöjt mig med granruskor till tak på mitt skydd.

Jag är inte minimalist direkt. Men jag vill sträva ditåt. Mycket är bara konsumtionshets eller till för folk som inte vet bättre. Hqr man rep, salt, kniv och yxa så fixar man det mesta.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Grundtänk

Inlägg av bastard »

beror ju mycket på var man är och vad man vill klara

har man jobb i ett industriområde med farliga kemikalier så är en gasmask inte fel

åker man tåg så kan en vattenflaska och lite nödproviant och en powerbank hjälpa dagen när man blir sittandes i många timmar

två helt olika saker där den ena kan göra stor skillnad , och den andra gör livet lättare för dig många gånger per år, bara för att du ändå annvänder det

det svåraste grundtänket är att få folk att förstå att det värsta läget kan komma så du måste klara dig själv över en vinter, läs mat för minst 6 månader och sedan kunna odla för nästa vinter
en vecka säger dom på msb, men det är klent det

svårt är att ingen vet vad som komma skall, en del saker är bara mer osannolika, som rymdzobier, men andra är mycket troligare men mycket svårt att göra något åt, själv, och mänskligheten i stort kommer inte få tummen ur att göra något gemensamt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Grundtänk

Inlägg av Skymning »

Som bastard skriver så beror det på. Anpassa efter dig och din familjs verklighet.

Min EDC är anpassad för vardagssituationer, samt en del saker som inte tar upp utrymme och inte kostar nåt.

Min BOB är till för mer seriösa situationer, att vi måste fly från stan och kanske leva utomhus nån dag innan vi är framme. BOB har en viss redundans med EDC.

Boendet och BOL har andra saker (tunga och otympliga) som du inte bara stoppar ner i fickan, visserligen kan du flytta sakerna med bilen men att förvara sakerna på plats redo att använda, det är det bästa.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Grundtänk

Inlägg av deadrabbit »

Mycket bra ögonöppnare och påminnelse jag hoppas jag kan vara kvar hemma om inte minskar oddsen och det blir mindre kul färdigpackade väskor finns oavsett vilket.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Grundtänk

Inlägg av somvanligt »

Det beror fullt ut på vad man ska klara. Om TEOTWAWKI dyker upp så behövs ett nytt samhälle. Önska mig lycka till med att bunkra det. :shock:
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Grundtänk

Inlägg av Tank »

Bra ping på den :up:
Känner att du så klart har rätt i sak, men att grundtänket finns, tycker jag :hm: och man på något sätt tagit sig till de där andra stegen.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Grundtänk

Inlägg av maskros »

Jo visst har man kanske kommit förbi 3,3,3,3 men jag fortsätter att använda det, men modifierat.

Typ att jag har MSB avklarat med moms och extra marginaler men då vill jag utöka lite och då måste jag tänka ett varv till på luft och vatten innan jag börjar tänka på odlingsytor, kaniner och sekundär BOL. Kanske mina Biltema halvmasker med 10 filter och mina 8 lifestraws inte räcker för 1 års SHTF så innan jag gör det storstilade försöker jag tänka på hur jag får vattnet att räcka när lifstraws är slut och det kan ju komma fler luftburna saker genom bränder eller fabriker som havererar så hur hanterar jag det och när kläderna möglar på kroppen spelar det ingen roll att jag byggt en bunker. Lite så.

För mig är det en hjälp att hålla fokus innan jag spretar iväg för långt åt något håll. Det är jättebra att ha extra reserver som backupp för reserverna av ett eller annat men istället kan jag inse att jag nog ska ge mig på mer basic innan extra reservextra för det andra.

Eller såhär, kanske bra att ha 10 dunkar fotogen innan man börjar köpa sin tionde fotogenlampa och sin hundrade meter reservveke och innan dess kanske man ska ha allt annat i sådan mängd att man ens får en chans att göra av med fotogendunkarna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Grundtänk

Inlägg av Tank »

Usch då, då får jag sluta köpa ryggsäckar nu då :?

Skämt å sido, du har rätt, igen, men å andra sidan så beror iallafall mina prepps på hur jag skall klara mig utifrån ett scenariotänk med förgreningar men en viss typ av bortre tidshorisont. Antingen har preppen gjort att jag ökat min chans att klara mig, eller så får jag hitta annan lösning på det, eller så är det game over....
Sen måste ju allt ha någon form av balans för att det över tid skall fungera, och det är det som kan kantra lite om man inte är helt fokuserad. Men vem är det, helt och hållet? :hm: jag gör ju detta även som en hobby och livsstil och låter fantastiskt livet och vardagen ta plats och resurser :notme:

Jag misstänker att många här har kommit långt mycket längre än normalsvensson bara genom att läsa alla dessa olika forum och börjat skaffat kunskap och prylar. Jag måste själv erkänna att mycket av det jag har lärt mig eller skaffat handlar om andras delade erfarenheter. :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Grundtänk

Inlägg av crusoe »

Den første grunntanken jeg har er at vi må være i stand til å overleve flest mulige scenarioer, innenfor det som er økonomisk forsvarlig. Det å preppe uten å ha økonomisk frihet er ikke aktuelt, siden jeg ser på det å ha skyld som en stor trussel mot vår sikkerhet. Utover det å sikre økonomien, så er målet å overleve en zombieapokalypse. Ikke fordi jeg tror at det vil inntreffe, men fordi det er et treffende bilde; Den som er preppet for zombieapokalypse, er preppet for det meste.

Når det kommer til den første i rekken av 3 så gir jeg blaffen. Det å bære rundt på en O2 tank for å sikre lufttilførsel ser jeg både som en umulighet og på grensen (...litt over?) av galskap.

Det neste da er mat, vann og sikkerhet.

Vann:
Målene der er nok vann til å slippe å gå ut av huset i en mnd. for 4 personer. Der er vi i mål. I tillegg er tilgang til vann og mulighet til å rense det viktig. Der er vi nok også i mål.

Mat:
Målet er er å ha et matlager som gir nok næring til min familie i 500 dager. Der er vi ikke helt i mål, men er svært godt på vei. Tanken bak det er den gamle tanken om å ha nok næring for 1,5 år i tilfelle uår inntreffer. Et annet mål under mat er å inneha kunnskap, ferdigheter og utstyr nok til å hele tiden klare å skaffe mat nok til at lageret opprettholdes med kapasiteten til å fø oss i 500 dager. Det er nok et livsprosjekt.

Sikkerhet:
Her under kan det nok regnes mange ulike faktorer, fx tilgjengeligheten av medisinske preparater og utstyr. Allikevel er det jeg vektlegger her varsling og forsvar. Det å i tide oppdage en trussel og ha voldskapital til å nøytralisere trusselen har absolutt hovedfokus her. Regner også dette som et livsprosjekt.

Om alt skal oppsummeres, så er tanken bak det hele det å løpe fortere enn vargen. Det klarer ingen, så målet da er å løpe fortere enn den andre, slik at han blir middag for vargen.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"