Kampsport

Tänk efter före, och gör det här
Triatic
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2019 13:15

Kampsport

Inlägg av Triatic »

Ibland funderar jag på om man skulle börja med en kampsport, men kan inte riktigt välja vad man ska intressera sig för. Jag kommer ihåg kampsports hysterin på 80 och delar av 90-talet. Det gjordes mängder med filmer om kampsporter som Karate, KungFu, Judo, Akido etc... Men nu 30år senare när jag tittar på MMA tävlingar så ser dessa inte alls ut som dom gjorde i filmerna.

MMA verkar till mycket stor del handla om brottning, grepp och boxning, med vissa inslag av kicknboxning. Men alla dom häftiga "bruce lee" manövrarna? Youtubeklippet nedan är ganska typiskt för hur det såg ut förr i tiden, men man skulle aldrig se gubben med kostym i en MMA fight.

https://www.youtube.com/watch?v=-F0Q0mS6cBo

Är kampsporter som KungFu mer som en uppvisningssport? Ungefär som amerikanernas Wrestling eller kanske en träningsform som falungong?
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Kampsport

Inlägg av Sömnlös »

All typ av kamp är bra, och beror på hur du tränar det.
Försök hitta där det inte är kampkonst utan kampsport eller självförsvar med mycket våld, typ Krav Maga.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Kampsport

Inlägg av Skymning »

Håller med Sömnlös. På gatan finns inga domare och inga troféer.

Vissa former som Iaido och Capoeira är mest fysisk träning som du inte har stor nytta av. Jämför dem med Thaiboxing, Aikido, Shorinjo Kempo är mer fokuserat på självförsvar och att slå ner eller få bort angriparen och inte att få en poäng i en turnering.

Sen beror det på individen, vet en som frös när det väl gällde och då var alla år av träning bortkastade.
слава україні - на хуй путін!
Ursus

Re: Kampsport

Inlägg av Ursus »

"There is not a single black belt that will stop a bullet" ;)

Nej, men allvarligt:

Jag tror; likt ovan talare, på aggressiva, enkla former av självförsvar. Även om man inte kan eller vill träna kampsporter av valfri anledning bör man åtminstone ha i bakhuvudet att inte stajla. Pungsparkar, slag mot hals och ögon och andra så kallade "fula knep" är ledorden, och sällan krävs någon mer sofistikerad träning för detta.

Därtill bör man vara realistisk. Oavsett om du är en svartbältare i karate eller vad som helst så har du inte en chans om ett dussin påverkade personer hoppar på dig, så är det bara. Ingen är Bruce Lee när det kommer till kritan.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Kampsport

Inlägg av Sömnlös »

Ursus skrev: 17 aug 2019 16:28 Pungsparkar, slag mot hals och ögon och andra så kallade "fula knep" är ledorden, och sällan krävs någon mer sofistikerad träning för detta.

Därtill bör man vara realistisk. Oavsett om du är en svartbältare i karate eller vad som helst så har du inte en chans om ett dussin påverkade personer hoppar på dig, så är det bara. Ingen är Bruce Lee när det kommer till kritan.
Håller inte riktigt med,

1. Lite som att det är ganska enkelt att spela fotboll, bara sparka på den, skit enkelt. Ändå tränar folk på det och blir ganska duktiga på det om de tränar rätt.

2. Det är väll snarare att klara det första överhängande hotet och sen springa.

Lägg till att vara vältränad är positivt, men de flesta personer som inte tränar kampsport (och även många av de) är inte vana att bli slagna i ansiktet. Sett väldigt många vältränade personer som har det svårt med slag, brottning klarar det ofta ganska bra för de har fysiken även om ingen teknik. Så träning gör stor skillnad om du tränar rätt.
Ursus

Re: Kampsport

Inlägg av Ursus »

Sömnlös skrev: 18 aug 2019 10:27
Ursus skrev: 17 aug 2019 16:28 Pungsparkar, slag mot hals och ögon och andra så kallade "fula knep" är ledorden, och sällan krävs någon mer sofistikerad träning för detta.

Därtill bör man vara realistisk. Oavsett om du är en svartbältare i karate eller vad som helst så har du inte en chans om ett dussin påverkade personer hoppar på dig, så är det bara. Ingen är Bruce Lee när det kommer till kritan.
Håller inte riktigt med,

1. Lite som att det är ganska enkelt att spela fotboll, bara sparka på den, skit enkelt. Ändå tränar folk på det och blir ganska duktiga på det om de tränar rätt.

2. Det är väll snarare att klara det första överhängande hotet och sen springa.

Lägg till att vara vältränad är positivt, men de flesta personer som inte tränar kampsport (och även många av de) är inte vana att bli slagna i ansiktet. Sett väldigt många vältränade personer som har det svårt med slag, brottning klarar det ofta ganska bra för de har fysiken även om ingen teknik. Så träning gör stor skillnad om du tränar rätt.
Menar inte att man inte ska träna någon kampsport när jag säger "sofistikerad träning". Menar att man inte behöver träna flashig karate-judo-taekwondo-brucelee-aikido för att kunna försvara sig. Det finns en orsak till varför det militära har anammat sin variant av Krav Maga: Brutalt, enkelt, effektivt. Det finns alltid något att lära från alla kampsporter och krigskonster, men att börja med reverse roundhouse-sparkar när det gäller livet är nog inte att rekommendera.

Jag och en kompis tränade judo/jiujitsu-typer av kampsport ett tag, och visst fungerar alla häftiga kast och grepp och nedbrottningar bara man gör rätt, men skulle jag använda dessa i en riktig situation, mot en motiverad angripare? Sällan. Hellre låtsas ge upp och räcka fram mobilen, innan jag sular in en pungspark och därefter springer för livet. Möter jag en grupp? Skippa ett och två och springer bara för livet.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Kampsport

Inlägg av FCR2 »

Det jag kände att jag drog mest nytta av när jag var tvungen att genomlida försvarets närkampsutb var att släppa spärren mot att slå på någon med full kraft.
Jag var randig som en tiger efter första dagens utbildning och rullade ur bilen, kunde inte gå ur normalt. Slipper gärna gå den utbildningen igen tur att jobbets utbildning lägger mer krut på försvar än att nedkämpa fienden.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Kjell van Daahl
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 sep 2020 08:42

Re: Kampsport

Inlägg av Kjell van Daahl »

FCR2 skrev: 19 aug 2019 03:31 Det jag kände att jag drog mest nytta av när jag var tvungen att genomlida försvarets närkampsutb var att släppa spärren mot att slå på någon med full kraft.
Amen.

Mina tankar i övrigt:

Få ämnen är så nerlusade av bullshit som kampsport och självförsvar.
Min åsikt efter att ha varit i kanske lite för många slagsmål är följande: Den som saknar praktisk erfarenhet men vill vara förberedd på att klara sig hyfsat ur ett handgemäng bör först lära sig (och träna in) två saker: Att ta en snyting, och att ge en snyting.

Den som kan ta en smäll på käften utan att bli paff av chock, även i skarpt läge, och samtidigt bibehålla sitt lugn medan han slår tillbaka, kommer att redan från start ha ett överläge gentemot merparten av alla potentiella motståndare.

Träningssituationer står sig slätt mot verklig kamp, men vanlig simpel boxning under en kompetent tränare på en klubb med en klubbkultur av mycket sparring är vad jag skulle rekommendera de flesta som vill "börja med kampsport för att försvara sig".

Med klassisk boxning kan man lära sig att både ta och ge stryk utan att fastna i onödigt komplicerade manövrar, boxning är i sig tekniskt nog och de färdigheter som utvecklas i grundläggande boxning (snytingens ergonomi, fotarbetets betydelse, behärskning av vinklar m.m) kommer även väl till pass vid ALL anna stående närkamp, inte minst vid nyttjandet av improviserade tillhyggen.

Rent allmänt så är nog de flesta som kan sin sak överens om att goda färdigheter i grundläggande tekniker (boxning/muay thai för slag/sparkar, brottning/jiu jitsu/bjj för grepp/markkamp) alltid kommer att övertrumfa "den där superhemliga supereffektiva tekniken/stilen/systemet som jag precis såg på youtube" (men till den som ändå nödvändigtvis vill kolla fighting på youtube så rekommenderar jag personligen Shane Fazen från FightTips, IcyMike från hard2hurt samt Tony Blauer för den som ändå vill expeimentera).

Min filosofi kring det hela kan alltså sammanfattas med:

- Erfarenhet av eller åtminstone förberedelse på att hålla huvudet kallt när det väl smäller.
- "Back to basics", rutin på de grundläggande momenten trumfar alltid falsk trygghet med praktiska manövrar
- Tänk aldrig "Om han gör så där så gör jag bara så här", vila då hellre i vetskapen att fiendens första slag inte lär döda dig (statistiskt sett) och sikta på att äga resten av fajten.

Avslutningsvis: Kombinationen full agression (inte att vara arg, men att helt enkelt inte hålla tillbaka) + Totalt lugn (utan att fördenskull kompromissa vaksamhet) + att veta vad man gör och behärska allt man försöker (inte chansa med oprövad teknik) kommer alltid att vara en vinnande kombination. Beviset? Fedor Emelianenko.
Saktar ner,
ställer om,
avnjuter enkelhetens frihet
och siktar på att kunna ta det hela med jämnmod när fläktarna träffas av bajsbombardemanget.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Kampsport

Inlägg av Kardinal »

100% medhåll på det Kjell van Daahl beskriver.

Det är svårt att hitta kampsportsträning som använder aggressivitet. Jag hämtar min slagsmålsideologi från CQB, nyckeln är surprise, speed och violence of action. Violence of action skulle jag beskriva som att man hänger sig helhjärtat till uppgiften utan tillstymmelse till tvekan.

Jag skulle säga att Krav Maga har många bra komponenter; man lär sig explosivitet, att commit:a, agera mot flera motståndare, kämpa mot tunnelseende etc. KM är enligt min erfarenhet inte lika bra på teknikträningen. Du kommer inte slå som en boxare, varken snabbhet eller kraft, du kommer inte sätta kastet lika bra som en Ju Jutsu-utövare och thaiboxaren kommer krossa med sina knän.

Grunderna som jag anser är centrala är:
- God balans
- Förståelse för din och din motståndares anatomi
- Mod att fullfölja/explosivitet
- Grundläggande tekniker (slag, knän, sparkar etc)

Jag har aldrig använt mig av några fantastiska tekniker, men om jag vet en kropps begränsningar kan det räcka med att dra i ett ben, knuffa en person, bryta balansen genom att rycka i armen och sparka på benet. Ibland räcker det med en plötslig lavett för att avstyra ett överhängande brottsligt angrepp.

Jag minns när jag stoppade en tjuv som jag ertappade. I väntan på väktare ställde jag mig framför honom och höjde min handflata mot honom, vilken han slog undan. För mig var det en gräns som han passerade och jag kände att det var läge att oskadliggöra honom. Vi stod båda på is och snö, hans skor var sämre än mina och jag sparkade helt sonika undan benen på honom, tog tag i jackärmen och förde honom ner lagom kontrollerat och mountade honom. När han satte sig till motvärn låste jag armen i ett märkligt armlås jag aldrig sett och nog aldrig kommer kunna återskapa. Kanske inte optimalt, men han klagade på att jag slet axeln ur led så nån verkan hade det. Läxan: Vetskapen om hans balans, förutsättningarna och kunskap om anatomi gjorde att jag freestylade ett ganska snyggt ingripande (om jag får säga det själv). Hade aldrig kunnat göra det utan kampsportsträning, men jag använde inga tekniker jag lärt mig i dojon.
Slava Ukraini!
Kjell van Daahl
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 sep 2020 08:42

Re: Kampsport

Inlägg av Kjell van Daahl »

Kardinal skrev: 03 jul 2021 09:26 100% medhåll på det Kjell van Daahl beskriver..
Medhållet är ömsesidigt och hela ditt inlägg är värt att beakta. Men när Krav Maga nu är på tapeten så vill jag bara påpeka en liten sak: Den stora risken med att träna Krav är ju att man som nykomling hamnar med en komplett bängsäck till instruktör som helt missar alla ovan nämnda fördelar som ju är hela grejen med Krav Maga, och istället bara lär ut medioker bumfighting ridandes på "Kravmärkt Hype". Research inför val av instruktör är ju tyvärr ofta underskattat och förbisett när det kommer till självskydd.
Saktar ner,
ställer om,
avnjuter enkelhetens frihet
och siktar på att kunna ta det hela med jämnmod när fläktarna träffas av bajsbombardemanget.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"