Prioriteter

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Prioriteter

Inlägg av Ursus »

Har snöat ned mig i en förvirring där jag inte längre har någon riktning i mina prepps. Känns lite som ett slumpmässigt drivande; lite sjukvårdsgrejer här, något kilo ris där. Ingen egentlig plan för tillfället, förutom lite generella kategorier som jag sätter högre än andra.

Är därför nyfiken att höra vad era prioriteter är, preppmässigt, samt vad ni inte bryr er om alls? Gärna givet er kontext. Bor ni i stad eller land? Ensamma eller med stor släkt? Vill ha inspiration till att kanske få mina förberedelser in på ett mer definierat spår igen.

Om jag börjar och exemplifierar:

Kontext:

Singel, ofrivilligt ensam även vänmässigt (har så gott som ingen att varken umgås med eller anförtro mig till), bor i lägenhet i utkanten av stad. Har typ en BOL i föräldrahemmet men långt ifrån optimalt; skogsnära bostadsområde i mindre by. Bättre stan i a f.

Jag prioriterar för nuvarande:

- Kunskap. Mitt personliga bibliotek börjar vara digert om allt rörande självhushållning, överlevnad, bushcraft, natur etc. Läser, provar i verkliga livet i den mån jag kan, bedömer om det är en bra färdighet, gör om. Ser detta som en investering inför ett eventuellt platsbyte till lantligare ort; då finns redan kunskapen innan, samt om något skulle hända innan dess.

- Vatten. Lär vara det första som ryker i stan. Fyrtio liter i läggan, fem i bilen. Roteras konstant.

- Transport. Händer det något i urbanville så tänker jag sticka fort som fan, vinter som sommar. Alltså har jag bil, snöskor, pulka, väl ingångna kängor i brist på annat. Är i form, springer regelbundet med packning. Har planerade flyktvägar som är mindre trafikerade.

Jag prioriterar inte:

- Kommunikation. Ingen poäng att ha dyra radios och certifikat om man inte ens har någon att höra av sig till.

- Mat. Har för nån vecka om jag tänjer på det, men om något sker i stan som blir längre än ett par dagar lär mat vara det minsta problemet. Då drar jag hellre. Mor och far; mina enda allierade (skäms att medge det som vuxen man på snart 30), vägrar lagra något större i BOL, så här står man. Får väl skjuta en älg om det blir riktigt dåligt läge i landet.

- Fysiskt självförsvar. För magerlagd och kortväxt för att kunna slåss ordentligt mot fler än en angripare. I Svärje är dessutom alltid brottslingen det riktiga brottsoffret, så vette tusan om det är lönt att slå tillbaka. Det lär bli jag som åker bakom galler.

Vad säger ni?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Prioriteter

Inlägg av Daltorpet »

Kontext:

Vi bor tre vuxna i ett torp. 3-4km till grannar beroende på om man räknar sommarstugor eller ej. Har ganska stor familj 3 bröder och två systrar +föräldrar. Frugans familj är lika stor. De flesta har egna gårdar och är relativt lagda åt prepping/självhushållshållet. Har även ett gäng närmare släktingar och vänner i jaktlag och kollegor. Vi har ett flertal bol i form av jakt/fiskestugor på jaktmarkerna.

Vi på torpet( jag, frugan och bästa vännen) strävar efter självhushåll genom djur, odlingar, vatten, och ved.

Prioriterar just nu
Just nu prioriterar vi el något så när. Den elen vi har just nu består i två solceller från Biltema, två elverk från Biltema samt ett äldre honda elverk. Vi laddar ofta vanliga powerbanks för att ha tillgång till dusch, lyse och mobil. Vi känner inget behov av att alltid ha el utan det är något vi tycker kan vara bekvämt i "freds" och goda tider så skulle det bli sthf så vill vi kunna klara oss helt utan el från den dagen typ.

Jag har också prioriterat skyttet, jakten, vapen och hundarna en hel del. Kanske något inom mig som känner att det behövs mer av.

Jag prioriterar inte
Jag har försökt lära mig om radioapparater och olika teknik men det går inte in så överlåter det till andra. Sen finns det ju mycket på gården som jag tycker är "klart" och därför inte prioriteras längre.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Prioriteter

Inlägg av bokmalen »

Kontext:

Närmare 50 än 40.
Gjorde militärtjänsten som kompanisjukvårdare.
Jägare och van skogsmänniska.
Som kanske kan förstås från mitt nick, så har jag samlat på böcker sedan tidigt 80-tal. Odling, sjukvård/medicin, teknik/tillverkning, hantverk, överlevnad, jakt, naturvetenskap... o.s.v. När jag säger "mitt bibliotek" menar jag bibliotek.

Bor för tillfället i lägenhet, två tonårssöner som bor med mig. Äldsta barnet har flyttat hemifrån.

Har BOL i föräldrahemmet som ligger 8 mil bort, längs större motorled som går via ytterligare en stad. D.v.s långt från optimalt när det gäller att ta sig dit vid en krissituation.

Jag bodde tidigare i hus och hade då förråd för mer än ett år. Men fokus har skiftat en aning, dels för att jag inte längre har 3 små barn som måste tas om hand. Dels på grund av skilsmässa som gör att, tja, jag har inte längre huset...

När sönerna så småningom vuxit hemifrån är min plan att flytta upp till BOL permanent, dels för att ta hand om päronen, och dels för att se till att det stället underhålls, hus och bodar håller sig, fruktträd sköts/byts, så att det finns ett bra ställe som BOL för mina barn att komma till om det skulle behövas.

Jag prioriterar för nuvarande:

Tillräckligt med förråd för bug-in i lägenheten i upp till 2 månader, tills jag bedömer det säkert eller nödvändigt att transportera sig och sönerna till BOL. Har dock nog med verktyg och pryttlar i förråd här ifall det inte går att ta sig till BOL utan det blir att jaga, fiska och odla här.

Det problem jag ser här är matlagning i en förlängd grid down situation. Dels för att det är vissa problem att (lagligt) :notme: bunkra nog med t-sprit i lägenheten eller förråd. Dels för det uppenbara... Om det luktar mat från lägenheten vecka 3, när resten av grannarna redan ätit upp soffkuddarna lär de ju krafsa på dörren.

Jag prioriterar inte:

- Kommunikation.
Som det ser ut nu finns det ingen i närområdet jag behöver kommunicera med. Skulle i så fall vara om det så småningom blir mer av en prepper-gemenskap här i området. Men tills dess icke prio.

- skydd mot t.ex. radioaktivt nedfall eller liknande. D.v.s. jag preppar mer för naturkatastrofer och samhällets sammanbrott, eventuellt p.g.a påverkan från främmande makt, men inte för direkt angrepp med ABC-stridsmedel.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Prioriteter

Inlägg av somvanligt »

Redan när jag såg rubriken förstod jag att den här tråden skulle vara intressant.
Ursus skrev: 03 sep 2019 17:36 - Fysiskt självförsvar. För magerlagd och kortväxt för att kunna slåss ordentligt mot fler än en angripare. I Svärje är dessutom alltid brottslingen det riktiga brottsoffret, så vette tusan om det är lönt att slå tillbaka. Det lär bli jag som åker bakom galler.
Jag tycker du ska tänka om här. Som ett led i prioriteringar så kommer säkerhet naturligt efterhand. Vad är det för vits att ha massor med resurser om man inte kan försvara dom eller sig själv? Och rätten till försvara sitt liv är en naturlag, inget Stefan Löfven har med att göra även om han har ett maskineri att plåga de som inte glr som han säger. Du måste inte vara stor och stark, bara kunna avskräcka. Gör jägarexamen och köp en hagelbössa och en semi-auto 22lr. Två vapen för att stridspar är långt bättre än att vara ensam. Eller så kastar du mer pengar på problemet och köper licensfria gamla cowboyrevolvrar. Då lär det inte övas så mycket men strunt samma.
Senast redigerad av somvanligt den 03 sep 2019 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prioriteter

Inlägg av bastard »

finns några saker som som jag bör ta tag i
ett är mer ordning och reda

sedan bättre matförråd för långvarigt bulk mat, ser det som pensionärsreserv
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Prioriteter

Inlägg av Ursus »

somvanligt skrev: 03 sep 2019 21:36 Redan när jag såg rubriken förstod jag att den här tråden skulle vara intressant.
Ursus skrev: 03 sep 2019 17:36 - Fysiskt självförsvar. För magerlagd och kortväxt för att kunna slåss ordentligt mot fler än en angripare. I Svärje är dessutom alltid brottslingen det riktiga brottsoffret, så vette tusan om det är lönt att slå tillbaka. Det lär bli jag som åker bakom galler.
Jag tycker du ska tänka om här. Som ett led i prioriteringar så kommer säkerhet naturligt efterhand. Vad är det för vits att ha massor med resurser om man inte kan försvara dom eller sig själv? Och rätten till försvara sitt liv är en naturlag, inget Stefan Löfven har med att göra även om han har ett maskineri att plåga de som inte glr som han säger. Du måste inte vara stor och stark, bara kunna avskräcka. Gör jägarexamen och köp en hagelbössa och en semi-auto 22lr. Två vapen för att stridspar är långt bättre än att vara ensam. Eller så kastar du mer pengar på problemet och köper licensfria gamla cowboyrevolvrar. Då lär det inte övas så mycket men strunt samma.
Fysiskt självförsvar, pratar jag om. Såsom knytnävar och sparkar. Saker som säger pang har jag gott om hemma i skåpet, men det lär krävas en SHTF på nationell skala; typ ryssinvasion eller fullständig statskollaps, innan de blir aktuella för försvar av mig själv.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Prioriteter

Inlägg av Omnivore »

Kontext:
Gift, pensionär, född 1952. Make, IT-supporttekniker, född 1978. Bor i villa intill medelstor stad, nära E4, Öresund och färja till Danmark. Hus med fjärrvärme utan alternativ till mat och värme som öppen spis, kamin etc. Liten köksträdgård och en gammal apel. Två områden med "utmaningar" inom 10 minuters gångavstånd. Ännu närmare till Lidl och Maxi. Bodde tidigare ett halvt sekel i Kongl. Hufvudstaden. Barn och barnbarn från tidigare äktenskap finns i Uppland. Muslimer, precis som exet. Halvbra kontakt.

Prioriterar för nuvarande:
Skalskydd. Säkerhetsdörr är på väg in. Säkrare fönster står på önskelistan men måste säljas in hos maken på något sätt. Solceller på taket är vi båda överens om men inte beslutsfärdiga. Behöver få mera rutin på odlingarna och hur jag tar vara på allt. Saknar jordkällare och alla försök att förvara rotsaker i redskapsboden har misslyckats hittills. Vatten på flaska göms här och var. Den stora vattendunken är grymt felplacerad och alla argument om att vatten skall förvaras mörkt och svalt faller för döva öron. Matförrådet är ganska litet och består mest av torrvaror. Behöver utökas för att räcka till fler. Frysboxen skulle behöva korgar/lådor som gör innehållet mera lättsorterat. Elverk, campingkök mm skall inhandlas och gömmas i en kartong i källaren. Funderar även på extra sängkläder och sovplatser då maken har yngre syskon i områdena med utmaningar. Första tecknet på ev SHTF torde vara plundring av Lidl och Maxi. Då är det läge för syskonen att komma hit.

Prioriterar inte:
BOL, BOB och BOV. Vi har ingen bil och det här var ju tänkt som BOL när vi flyttade från Stockholm. Kommunikation prioriteras inte. Mina gamla kunskaper i radio är bortglömda och utrustningen finns möjligen på museum. Data- och mobilnät borde fungera vid civilt SHTF. Militärt sådant är en annan fråga.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Prioriteter

Inlägg av somvanligt »

Ursus skrev: 04 sep 2019 06:45
somvanligt skrev: 03 sep 2019 21:36 Redan när jag såg rubriken förstod jag att den här tråden skulle vara intressant.
Ursus skrev: 03 sep 2019 17:36 - Fysiskt självförsvar. För magerlagd och kortväxt för att kunna slåss ordentligt mot fler än en angripare. I Svärje är dessutom alltid brottslingen det riktiga brottsoffret, så vette tusan om det är lönt att slå tillbaka. Det lär bli jag som åker bakom galler.
Jag tycker du ska tänka om här. Som ett led i prioriteringar så kommer säkerhet naturligt efterhand. Vad är det för vits att ha massor med resurser om man inte kan försvara dom eller sig själv? Och rätten till försvara sitt liv är en naturlag, inget Stefan Löfven har med att göra även om han har ett maskineri att plåga de som inte glr som han säger. Du måste inte vara stor och stark, bara kunna avskräcka. Gör jägarexamen och köp en hagelbössa och en semi-auto 22lr. Två vapen för att stridspar är långt bättre än att vara ensam. Eller så kastar du mer pengar på problemet och köper licensfria gamla cowboyrevolvrar. Då lär det inte övas så mycket men strunt samma.
Fysiskt självförsvar, pratar jag om. Såsom knytnävar och sparkar. Saker som säger pang har jag gott om hemma i skåpet, men det lär krävas en SHTF på nationell skala; typ ryssinvasion eller fullständig statskollaps, innan de blir aktuella för försvar av mig själv.
Ok, jag trodde du preppade för just sådana scenarion.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Prioriteter

Inlägg av Olyckskorpen »

Spännande tråd! Här är mitt bidrag:

Kontext:
Drygt 30 år, civilingenjör som bor med sambo i lägenhet i en stad. Sambon är avvaktande och det gör att preppingen går långsamt. Drömmer om ett hus med mycket förvaring.

Prioriterar just nu:
Friluftsliv: Vill ut i skogen mer. Både för att jag saknar den och för att det är bra att ha skogsvana ur ett preppingperspektiv.
Kunskap: Ska gå HLR-kurs i höst. Vill lära mig mer om odling och försöker få med sambon på det.
Granngemenskap: I staden är det en superstor fördel om ens grannar är tillgångar och inte hot. Kanske lite krasst att se det så men jag tycker ju att de är trevliga också, så det skadar inte :hug:
Leta hus: Det är ju en eländig bostadsmarknad just nu, men det hade varit fantastiskt att kunna bo i ett hus nära, eller i, skogen. Det ligger också i korten gällande min familjesituation, så jag försöker styra oss i den riktningen.

Prioriterar inte just nu:
Stora förråd: Vi har ganska mycket mat, men inte så mycket vatten. Nivån just nu är sådan att vi klarar oss någon månad matmässigt och någon vecka vattenmässigt. Det är en nivå som funkar just nu. I framtiden ska det nog bli mer.
ABC-skydd: Skulle inte funka socialt. Det hamnar också långt ner på min riskanalyslista.
BOL: Finns möjlighet att sova hos släktingar i lite olika riktningar, snarare ha ett hus som har ett bra och avskilt läge.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prioriteter

Inlägg av bastard »

ser en sak som förvånar mig lite
, att inte bry sig om kommunikation, det finns envägs där man kan lyssna på vad som höres världen över
det är en av dom v'saker som kan vara bra att ha, inte alltid att kommunikation ska vara tvåvägs
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"