Prioriteringar i prepp

Tänk efter före, och gör det här
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Prioriteringar i prepp

Inlägg av Dancecommander »

Inför 2020 så har jag och min snyggare hälft pratat om att nischa in preppen, men jag upplever att det blir fler frågor istället.
Det känns som att vi har en riktigt bra grund att stå på vid shtf, och häri ligger lite av problematiken. Vad ska man prioritera? Mer ris, eller en hagelbock? Pistollicens eller en till motorsåg?
Som sagt, grunden är trovärdig och testad, det kluriga är om vi ska fortsätta i samma anda under 2020 som vi hade 2019, eller om vi ska lägga resurser på mer specifika saker.

Vad har ni för input?
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av Tank »

Intressant :hm:
Vad har ni inte alls tittat på så här långt?
Själv funderar jag på att förfina ett par områden ytterligare en bit.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av Dancecommander »

Tack, men det jag söker efter är lite mer nischat än ”köp land”.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av Dancecommander »

Tank skrev: 30 dec 2019 18:43 Intressant :hm:
Vad har ni inte alls tittat på så här långt?
Själv funderar jag på att förfina ett par områden ytterligare en bit.

//Tank
Det skulle vara generatorer och dylikt, dels för att vi inte upplever ett behov, dels för att kunskapen saknas.
Som det är nu klarar vi oss, men då är ju frågan; ska vi satsa på en hagelbock för 5000kr eller köpa mat för samma pris? Det kluriga är just att det vi har byggt upp fungerar bra för vår familj, sedan gäller det bara att ta höjd för fler i hushållet vid shtf.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av maskros »

Jag släpar fram 3-regeln igen.
3 sekunder utan hopp.
3 minuter utan luft.
3 timmar utan skydd.
3 dagar utan dryck.
3 veckor utan mat.

Har du backup för alla?
Har du extra om du får gäster?
Kan du öka till att klara fler dagar och veckor? (Vill du?)
Har du tagit höjd för längre kriser, vad händer om ni behöver klara er själva i tre månader? Ett år?

Har du lämpliga grejer för den jakt du tänker dig? I tillräcklig mängd? Och reservdelar?

Reservdelar till huset/bostaden?

Reservdelar till vedspisen/gårdspumpen?

Har du grejer som är väsentliga som kan gå sönder? Uppgradera till högre kvalitet eller skaffa reservdelar?

En EMP då, eller solstorm, hur funkar det då?

Även om du har allt så allt funkar tillräckligt länge, kan du göra något så ni får det bekvämare, mer hygieniskt eller mer omväxlande?

Men om nån snor X av dig eller djur äter upp Y, hur går det då?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 30 dec 2019 19:29 Jag släpar fram 3-regeln igen.
3 sekunder utan hopp.
3 minuter utan luft.
3 timmar utan skydd.
3 dagar utan dryck.
3 veckor utan mat.

Har du backup för alla?
Har du extra om du får gäster?
Kan du öka till att klara fler dagar och veckor? (Vill du?)
Har du tagit höjd för längre kriser, vad händer om ni behöver klara er själva i tre månader? Ett år?

Har du lämpliga grejer för den jakt du tänker dig? I tillräcklig mängd? Och reservdelar?

Reservdelar till huset/bostaden?

Reservdelar till vedspisen/gårdspumpen?

Har du grejer som är väsentliga som kan gå sönder? Uppgradera till högre kvalitet eller skaffa reservdelar?

En EMP då, eller solstorm, hur funkar det då?

Även om du har allt så allt funkar tillräckligt länge, kan du göra något så ni får det bekvämare, mer hygieniskt eller mer omväxlande?

Men om nån snor X av dig eller djur äter upp Y, hur går det då?
Jag förstår vad du menar, men då hamnar vi i prioriteringen ”ALLT!”, och då blir det inget fokus. Exempel: behöver jag ett till gevär? Ja, alla gånger i veckan. Men när jag tänker efter, spelar det verkligen någon roll? Behöver jag ett aimpoint? Ja, eller kanske inte?
Om fokuset blir att klara mig längre så innebär det mer av en fokusgrupp, som mat, toapapper och hygienartiklar. Om målet är att stå bättre rustad för inbördeskrig, då innebär det något annat. Förstår du vad jag menar?
När jag började preppa så var det ammo och konserver (hårddraget), i år har det blivit fokus på att familjen ska klara ett större elavbrott. Poängen jag vill göra är att om grunden är godkänd så finns möjligheten att antingen göra grunden ännu bättre, eller så är det att fokusera på annat, exempelvis skyddsmasker och dylikt för ett pandemi-scenario.
Jag antar att jag inte är den enda som betalar skatt här, så då kanske ni förstår dilemmat i att antingen köpa mat, fler vattendunkar och skithuspapper, eller ett gäng skyddsmasker.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av bastard »

riktigt tråkigt svar

kolla igen vad du har och kan och se vad du brister i förhållande till vad du vill klara

du klarar dig utan toapapper, men det kostar inte så mycket, är skittrevligt och du kommer ändå annvända det senare

men behöver man 20 olika knivar ?
tveksamt, men dom kan ju vara bra att ha...

börja med det enklaste, bygg upp , låt saker som ändå kommer annvändas kosta lite mera

klarar du 6 månader utan att gå till affären ?, tänk dig en vinter utan samhälle, mat behöver man ha och möjlighet att laga den
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av maskros »

Tycker bastard ger en bra ledtråd och jag förstår nog vad du menar men grejen är väl du måste fundera igenom vad du preppar för och prioritera.

Rent allmänt är en del mer inriktade på att kunna hantera våldsamheter, andra på EMP, sjukdomar eller ekonomisk kollaps. Det är väl tron som till sist avgör vägvalet. Det är roligt att smala av sig och skaffa bättre grejer eller mer grejer för ett visst ändamål typ fler sågar, svärd, kedjor, filar, mallar och reservdelar till dem och massor av aspen men ger det mest liv per krona i den situation man förbereder?

Tror man "zombiehorder" blir ett problem låter någon form av utökat försvar vettigt men bor man långt från närmsta stad, har tillgång till skog och eldar med ved blir nog motorsågen bättre. A-bombar någon persiska viken så det blir akut oljebrist lär vi få ont om mat och då är riset fint, speciellt som det förstås blir missväxt första året efter en sån grej, bara för att djävlas.

Det är lätt att bli sned i sitt preppande och då, igen, kommer tre-regeln. Du nämner gasmasker, har du inga så står du dig slätt såväl vid kemolycka som vid pandemi, kärnkraftsolycka och skogsbrand med massa sot. Då kanske det är läge att köpa någon enklare form av andningsskydd och lägga några kronor på reservdelar till den befintliga sågen och några askar ammo.

Jag har olika nivåer, från engångs P3 och enklare halvmasker med bytbara P3-filter till helmasker. Har skaffat bättre grejer eftersom och inte mycket känns bortkastat. Mina engångs P3 passar fint i go-bagen och för att skänka bort om det skulle behövas, halvmaskerna duger till väldigt mycket och blir det värre än så kan jag förse familjen med riktiga masker även om jag skaffade dem mest för att jag fick ett bra pris. Tror egentligen inte att det uppstår en situation där de behövs och vi samtidigt har realistiska möjligheter att klara oss.

Försöker prioritera för det jag tror på, och det hålet är både djupt och brett så där kan jag fylla på nästan hur mycket som helst. Upplever ändå att det går att snurra många varv över 3-regeln innan den blir inaktuell. Sen kan ju vädret bli fint, jobben kvar, ekonomin återhämtad och regnbågar hela vägen. Då är det kul om man kan ha nytta av sina grejer ändå istället för att sitta på stora högar med högklassiga helmasker, ABEKP-filter, kroppsskydd som står emot helmantlad jaktammo och en bunker. Eller nåt.

Har du basen för alla händelser du vill vara förberedd för?
Vilka vill du vara mest förberedd för, fördjupa där om du inte redan har täckt upp fullständigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prioriteringar i prepp

Inlägg av bastard »

Jag saknar en stor mindmappingbild med mycket förgreningar på forumet, en man kan kolla på och fundera över vad man själv tycker är bra att ha, vi har olika förutsättningar och mål, men det finns ändå en bra att ha struktur som man kan ta valda delar av
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"