Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Tomtemor1 »

Ursus skrev: 30 jan 2020 19:06 Irriterar mig mer än vad jag borde på att medborgare i diverse länder skall evakueras hem.

Låt dem för helvete vara där de är. Dra inte hit smittoeländet, för det kommer lika säkert som himlen är blå att bryta sig ut utanför karantänerna i sjukhusen, och då står vi här med byxorna kring knäna.
Håller fullständigt med, de ska dessutom vara i karantän i sina hem har jag förstått, hoppas verkligen jag har fel :shock:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av xsive »

Tomtemor1 skrev: 31 jan 2020 11:25 Håller fullständigt med, de ska dessutom vara i karantän i sina hem har jag förstått, hoppas verkligen jag har fel :shock:
Dom skall vara i FRIVILLIG karantän i hemmet..... :smack:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3241
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Parabellum »

xsive skrev: 31 jan 2020 12:38Dom skall vara i FRIVILLIG karantän i hemmet..... :smack:
Smittskyddslagen borde säga annat kan man tycka när WHO utlyser globalt nödläge. :smack: :-g
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av xsive »

Anders Tegnell är avdelningschef på Folkhälsomyndigheten skrev:De kommer att kontrolleras innan de går på planet och även ombord på planet. Sen när de kommer till Sverige, kommer vi se till att de får komma till sina hem och att de upprättar bra kontakt med sina lokala vårdinrättningar så att de kan söka vård om de skulle börja få symptom, säger Tegnell.
Folkhälsomyndigheterna kommer att uppmana svenskarna att hålla sig hemma och undvika kontakt med andra människor i så stor utsträckning som möjligt under två veckors tid.

– Det finns inga tvingande möjligheter men vi utgår från att människor är kloka och följer direktiven, särskilt som de har sett på nära håll hur viruset kan spridas, säger Tegnell.
https://www.dn.se/ekonomi/sas-staller-i ... till-kina/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3241
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Parabellum »

Smittskyddslag (2004:168) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2004-168

9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.
Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).
10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.
Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får Folkhälsomyndigheten i det enskilda fallet medge undantag från beslutet om avspärrning. Lag (2014:1549).
11 § Begär den som på grund av beslut enligt 9 § första stycket skall hållas i karantän att beslutet inte längre skall gälla är beslutsmyndigheten skyldig att utan dröjsmål pröva frågan.
Detsamma gäller om någon ansöker om undantag enligt 9 § andra stycket från förbud att besöka den som hålls i karantän eller enligt 10 § andra stycket från beslut om avspärrning.
Finns inte längre skäl för beslut enligt 9 § första stycket eller 10 § första stycket skall beslutsmyndigheten omedelbart häva beslutet. Lag (2004:877).
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3241
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Parabellum »

Johan Karlsson från folkhälsomyndigheten säger 9:03 in i pressträffen, att de idag (2020-01-31) kommer lämna in en hemställan* om att klassificera Corona viruset som både en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom.

Länk till riksdagens Youtube kanal där pressträffen visas: https://www.youtube.com/watch?v=mC3niEDRrg4

*Formell begäran, vädjan
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Ursus »

Parabellum skrev: 31 jan 2020 13:20 Johan Karlsson från folkhälsomyndigheten säger 9:03 in i pressträffen, att de idag (2020-01-31) kommer lämna in en hemställan* om att klassificera Corona viruset som både en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom.

Länk till riksdagens Youtube kanal där pressträffen visas: https://www.youtube.com/watch?v=mC3niEDRrg4

*Formell begäran, vädjan
Tar väl ett par veckor/en månad eller så att behandla. Och så ett avslag givetvis, för det skulle ju kanske påverka opinionssiffrorna negativt för de som säger ja till att inskränka fölkets rättigheter och friheter om så bara det minsta.

Nej, jag är inte cynisk alls :wall: I dessa lägen önskar man nästan att man levde i en halvdiktatur som kan vidtaga drakoniska åtgärder utan att någon kan protestera. I längden finns det risk att just demokratiska och fria länder drabbas hårdast eftersom allt skall behandlas med silkesvantar för att inte kränka någon.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3241
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Parabellum »

Jag tänker och befarar att det blir så som du skriver Ursus, men låt oss hoppas att de för engångs skull är handlingskraftiga i åtminstone denna fråga.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Ursus »

Nu när eländet väl har nått oss, hur känner ni er i fråga om er beredskap och era förberedelser? Är ni nöjda?

Jag känner att jag har gjort det jag kan givet min situation. Kan hålla ut i upp till en och en halv månad i lägenheten om isolering skulle bli aktuell, förutsatt att vatten och el fungerar. Skulle företaget beordra hemmastannande skulle jag utan tvivel göra det.

Kommer att sky offentliga platser från och med ikväll, allt utanför jobbet är numera förbjudet område. Skall endast handla färskvaror, och försöka göra detta vid tidpunkter då det är så lite folk i svängen som möjligt. Kollektivtrafik åker jag ändå inte och har aldrig gjort det. Restaurangbesök kommer inte på tal förrän situationen stabiliserats och vi vet mer om viruset.

Min hyresvärd kom hem till sig med ett par plattor öl, vi förbereder oss alla på våra små sätt :lol: Tjaa, om detta är undergången får jag väl knacka på och supa med honom, inte uthärdar man en kollaps på nyktert huvud!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 31 jan 2020 17:27 Nu när eländet väl har nått oss, hur känner ni er i fråga om er beredskap och era förberedelser? Är ni nöjda?
Nöjd är man väl aldrig riktigt men har ingen punkt kvar på min att göra lista för 2019-Ncov
Frysen fylld.
Torrvaror och konserver på god nivå
Bränslelagret fyllt.
Fyllt på med desinficering osv.
Engångshandskar och FFP3 filter till hel och halvmasker
Skulle klara isolering i ett antal månader.
Nu tror jag inte att total isolering blir riktigt aktuellt men ger mig möjlighet att minimera kontakter med andra.

Största bekymret är att jag arbetar med kollegor som reser mycket och det är min största risk för smitta genom andra.
Till exempel har jag en kollega som reste hem med tåg från större flygplats. En rad bakom på tåget satt flera personer från ett större
svenskt industrföretag på väg hem från tjänsteresa till Kina
(han överhörde hur skönt dom tyckte det var att komma från Kina och en av dom hade lätt hosta)
Dessa fick sedan order från sin arbetsgivare att hålls sig hemma i två veckor för att inte riskera smitta även om dom inte hade symptom.
Har viss möjlighet arbeta hemifrån och något som börjar övervägas
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"