Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 29 okt 2021 18:12 Idag passerades 5 miljoner officiellt avlidna i Covid-19
Under en promille, på ca 1,5 år. Tragiskt för de som drabbas och deras anhöriga och vänner. Sett ur ett populationsperspektiv inget märkvärdigt. En dryg procent (tio ggr så många) dör årligen av ålder eller annat.

Jag menar inte att förringa sjukdomen och jag vet att det finns många knepiga långtidseffekter för ett flertal drabbade jag tänker bara att jämfört med svält, andra sjukdomar och krig (oavsett anledningen till dessa) så är det inte extremt på något sätt. Ur perspektivet de tankar och samhällsproblem forumet behandlar menar jag att den siffran ger upphov till lite av ett "jaha...".

Från ett annat håll är det förfärligt, samtidigt som det sätter fingret på att vi är ganska maktlösa när omständigheternas spel går oss emot.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av reboot »

Nu drar det iväg igen....kurvan stiger, en ny våg och nu över 250 totalt miljoner officiellt smittade och en halv miljon nya om dan!
Be careful out there...
63CFDCDB-3800-4400-BD11-8CE8F562E9E4.jpeg
63CFDCDB-3800-4400-BD11-8CE8F562E9E4.jpeg (63.95 KiB) Visad 787 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 29 okt 2021 18:40
xsive skrev: 29 okt 2021 18:12 Idag passerades 5 miljoner officiellt avlidna i Covid-19
Under en promille, på ca 1,5 år. Tragiskt för de som drabbas och deras anhöriga och vänner. Sett ur ett populationsperspektiv inget märkvärdigt. En dryg procent (tio ggr så många) dör årligen av ålder eller annat.
Nu är det iofs sant det du säger, för populationen som helhet är detta inte nog för att ha någon egentlig påverkan.
Men för sakens skull vill jag påpeka att detta är de officiella friserade siffrorna. Oberoende statistik som samlats ihop/tagits fram visar at det snarare är 20 miljoner som dött hittills.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av entropi »

Det handlar ju inte bara om huruvida man dör utan får bestående men som trasiga lungor också.


Jag pendlar fram och tillbaka i det här men nu är det nog hög tid att höja försiktighetsgraden igen. Har varit ganska frikostig med jobbmiddagar, arbete på kontoret, resor osv. Men jag tittar på att avboka fysiska möten som ändå inte ger mig så mycket och inte är nödvändigt för min försörjning (du är det väl en helt annan bedömning man får göra).
En kollegas nära kompis strök nyligen med, dubbelvaccinerad och vältränad i övrigt så man blir påmind om faran.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

Har svårt se det skall vara annat än en tidsfråga innan vi kommer in i nästa våg. Om 3-4 veckor kanske?
Dom flesta länder runt om oss har kraftigt stigande trender. Tyskland, Danmark, Norge osv
Baltstaterna verkar redan ha peakat och på väg ner efter kort period med mycket höga siffror.
KAN vara så att vaccinationsgraden dämpar längden på perioden med hög smitta.
Smittan sprider snabbt och kanske huvudsakligen bland ovaccinerade men eftersom gruppen är liten vänder det nedåt igen efter kort tid.
Nej jag har inte belägg för det utan spekulerar bara utan statistik för vilka som smittas nu i de andra länderna.

Danmark införde krav på coronapass från Fredag 12e för alla över 15 år och det har fått ca 100 tusen av återstående ca 400 tusen
ovaccinerade att beställa tid för första dosen.
Krav för att äta inne på restaurang, nattklubbar, större idrottsevenemang, kyrkor om mer än 200 pers osv

Österrike går åter in i lockdown men bara för icke vaccinerade
https://www.reuters.com/business/healt ... 021-11-14/

https://ourworldindata.org/explorers/co ... SA~AUT~NOR

Längst går väl Singapore som från 8e December låter icke vaccinerade betala vården själva om dom blir sjuka i Covid-19
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... -by-choice
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

det går fort uppåt i siffrorna i många länder

kollade lite på officiell statestik och många euroopeiska ländet åt öst till har höga dödstal, runt 3000/1,000,000
eller 0.3%

undrar hur det hadde varit om världen inte haft vaccin och modern sjukvård? 3% eller mer i döda?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

och numera nya mutationer som sprider sig, oro på börsen för konsekvenserna och tredje dosen bör skyndas på men regionerna har börjat plocka ner det dom hadde för ettan och tvåan


någon som är förvånad över vad som händer?...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 26 nov 2021 22:02
någon som är förvånad över vad som händer?...
Jo, jag och flera med mig är förvånade över vad som hände i Japan!
Från 25.000/dag till något hundratal på nån månad!

Det sägs att viruset muterat till att inte kunna replikera sig?

"Covid 19: New research suggests Delta strain 'drove itself to extinction' in Japan"

https://www.nzherald.co.nz/world/covid- ... QYC4BGDOA/

C3EA7726-BDD2-4AF5-ADC5-D36ACE703627.jpeg
C3EA7726-BDD2-4AF5-ADC5-D36ACE703627.jpeg (25.13 KiB) Visad 570 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

intressant, då återstår det att se om dom kan hålla andra mutationer borta tills läget blir stabilare

det verkar som om det muteras ganska ordentligt, men det har det ju gjort i evigheter, men kanske första gången på länge det kom ut en sort som vi inte har bra försvar emot
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av reboot »

61 av 600 passagerare smittade på 2 plan från Sydafrika!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sena ... onaviruset

När en naion gör det möjligt att sända så stor procent smittade, är det helt OK att man stoppar allt flyg därifrån.
Har flygplatsen/flygbolaget inte enklaste formen av test eller krav på det, så ska dom stängas av. Basta!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"