Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Kardinal »

bastard skrev: 03 okt 2020 16:10 då har usa gått om storbritanien @ antal döda per 1miljon

brasilien, och chile , usa och peru har höga andeler döda och kurvor som fortsätter brant uppåt

att usa har samma sorts betende som brasilien, chile och peru är något som inte hör ihop med en modernt industriland, så frågan är vad håller dom på med...
Å andra sidan har USA ett sjukvårdssystem med många som saknar tillgång till vården, och man värderar individualism högt. Det påminner nog i många avseenden om andra mindre utvecklade länders förhållningssätt, där många står utan vård och det finns en naturlig misstro till överförmynderi.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Ursus »

Covidutbrott på Sunderby sjukhus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... e-smittade

Snyggt jobbat.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10629
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

verkar som om den andra vågen verkligen börjat i europa

få om sjukhusen får extremt jobbigt igen och om dödstalen följer efter

vettig statestik för insjuknade i förhållande till befolkning

https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

Vi har på jobbet gått från att under våren haft en rekommendation att alla som kan bör arbeta hemifrån till
numera order att alla som har möjlighet utan undantag skall arbeta hemifrån sen någon vecka.
Gäller pärmvändarna som jag tillhör ;)
Krävs numera motivering och ledningens tillstånd att vara på kontoret. Haft en handfull på firman som har/haft Covid-19
men ingen jag haft kontakt med.
Räknar med hemarbete kommer fortsätta året ut minst för vi kommer säkerligen se en rejäl ökning under närmaste månader
Plockade i morse hem allt från kontoret för att få ett vettig hemmakontor. Elhöjbart skrivbord, belysning, skärmar och stol
Tröttnat på sitta inklämd i sambons syhörna och jobba. :smack: Återstår bara att dra en fast lina från router till arbetsplatsen.
Fler och fler arbetsplatser ser det som nya normen även om min arbetsgivare inte riktigt kommit fram till det ännu.
Med order från företaget borde man väl försöka sig på att dra av för hemmakontor i nästa deklaration.
Kollade regler nu och är bara 2000kr i avdrag per år så knappt mödan värt
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10629
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

svenskt fall med två covid 19, två olika stammar

usa fortsätter med många insjuknade och döda
en del länder i europa spikar sin statestik på smittade
https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Ursus »

Verkar alltjämt som att den andra vågen är ett ostoppbart faktum. Är ingen siare, men misstänker att den torra vinterluften kommer att göra det sju resor värre.

Kommer från och med nu att gå in i samma läge som i våras; dvs. kommer endast att röra mig ute bland folk när jag absolut behöver det. Ska någon dag här framöver lasta upp med främst hygienartiklar så att jag klarar mig över vintern, typ tvättmedel, diskmedel, rengöringsservetter till bilen. osv.

Gym, bibliotek, småaffärer och bekanta får bli bortprioriterade.

Känner dock redan nu att det kommer att bli en lång vinter... Har klättrat på väggarna av social isolering under sommaren, men då kunde man i alla fall lufta skallen ute i naturen regelbundet. Lagom roligt att behöva sitta inomhus och dega under snöstorm. Och med mina inavlade lägenhetsgrannar lär Covid19 i trapphuset vara en absolut sanning inom kort.

Har misslyckats med allt vad prepping innebär. Borde ha skaffat en stuga långt åt helvete ute i bushen för länge sedan, men nu är det för sent. Nu söker sig stadsborna ut i panik och driver upp priserna. Fan ta alla medelklass Täbyfarsor och deras egoism. Roten till alla problem i det här landet.
EN brun böna
Inlägg: 976
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av EN brun böna »

Testade mig för antikroppar igår och jag har IgG antikroppar för coronan.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10629
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

idag över 40 miljoner fall


av 30 miljoner fall som är avklarade har 4% dött

tjeckien spikar sin kurva för smittade
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 18 okt 2020 16:45 tjeckien spikar sin kurva för smittade
Svårt se varför just vissa länder spikar som dom gör.
Tjeckien hade inte så stor puckel i April som många andra europeiska länder.
Känner inte till så mycket om landet så ok - ett land som inte varit så förberett och tappat kontroll kan man tänka.

Belgien följer Tjeckiens kurva nästan exakt. Varför?
Dom drabbades likt Sverige av hög dödlighet bland äldre i våras. Gjorde hård nedstängning och fick ner antalet bra.
Fick sen en mindre uppgång under slutet sommaren men har hela tiden gjort aktiva åtgärder och begränsat samlingar.
Folk använder allmänt enklare kirurgmunskydd osv. Var där ett par dagar i Juli och mycket strikt på hotell osv.
Nu drar dom iväg i antalet nya bekräftat smittade i samma takt som Tjeckien som om dom inte gjort någonting alls.
Det är något vi inte förstår om smittspridningen här.
Belgien är relativt tätbefolkat i dom större städerna.
Spelar skydd och försök till social distancing ingen roll om det är för mycket folk per km2?
Nederländerna som också är tätbefolkat är inte långt efter och kraftigt uppgående.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10629
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

något är det, dels så måste det till sätt som gör att smittan sprids , fort, dels kan det kanske vara en ny stam av covid 19 ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"