Saker som börjar sina

Tänk efter före, och gör det här
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Obstinat »

Vart en ny vända till min lokala mataffär modell större. Mkt folk kan ju bero på att de bunkrar snask inför mellon ikväll :-g

Ägnade lite tid o skärskådade kundvagnarna. Det var mkt konserver som stack upp plus bönor o pasta osv...
Det syntes i ställen där bla bullens korvar gapade tomt likaså barillas spagetti där det brukar vara typ en lastpall. Tog den sista burken av Tulips burkskinka. Lyssnade in fårket runt omkring o hörde kommentarer som det kan vara bra o ha osv...

Pratade med en trevlig kassörska som såg lite trött ut. Tydligen hade det varit ovanligt mkt kunder. Kan ju bero på hemvändande sportlovsfirare oxå? (Corona smittade :-g :notme: )
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Protect »

Daltorpet skrev: 29 feb 2020 15:22 Kanske inte helt rätt i tråden men något åt det hållet. Jag var in på rusta härom dagen och det kom in en gammal dam som frågade om de hade munskydd. Expediten svarade nej men några masker till tex målning? Den gamla damen så nej och gick. När jag väl kom till kassan kom det en man och frågade samma sak och expediten svarade lite irriterat: nej men vi kanske borde göra det!

Det fick iaf mig att tro att det inte var de första gångerna de fått frågan.
Jag fick nyss veta att tandvården inte kan beställa munskydd, dom är slut hos leverantören.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av maskros »

Lite konstigt eftersom den typen av munskydd inte skyddar bäraren. Men det vet folk kanske inte om.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av FCR2 »

https://vardgivare.skane.se/siteassets/ ... skydd2.pdf
Länken avhandlar regions skånes rutiner för vårdhygien, skillnaden mellan munskydd och andningsskydd och vilken personal som skall använda vilken sort. Samt handhavandet.

Informationen finns därute, den flyger dock inte in i munnen på en.
Såg bilder från Italien, fan vad folk hade svårt för att ha på sig skydden ordentligt.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Skymning »

FCR2 skrev: 01 mar 2020 01:31 Informationen finns därute, den flyger dock inte in i munnen på en.
Såg bilder från Italien, fan vad folk hade svårt för att ha på sig skydden ordentligt.
Om 25% får på sig skydden ordentligt så är det i alla fall någonting. De andra 75% tar evolutionen hand om.

Har varit runt på de större affärerna här i Stockholm och det är inte brist på någonting, matvaror finns som vanligt i mängder så behöver ni så går det att storhandla här. Har inte letat runt efter masker då jag redan köpt en större mängd för något år sedan.
слава україні - на хуй путін!
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Obstinat »

Skymning skrev: 01 mar 2020 09:57 [quote=FCR2 post_id=10340 time=<a href="tel:1583022710">1583022710</a> user_id=86]
Informationen finns därute, den flyger dock inte in i munnen på en.
Såg bilder från Italien, fan vad folk hade svårt för att ha på sig skydden ordentligt.
Om 25% får på sig skydden ordentligt så är det i alla fall någonting. De andra 75% tar evolutionen hand om.

Har varit runt på de större affärerna här i Stockholm och det är inte brist på någonting, matvaror finns som vanligt i mängder så behöver ni så går det att storhandla här. Har inte letat runt efter masker då jag redan köpt en större mängd för något år sedan.
[/quote]

Enligt Aftonslasken av idag så tycks det gått åt mkt matvaror i helgen här i Stockholm. Hyllor som gapar tomma. Bilderna var ifrån 2 butiker i Stockholmstrakten. Tror inte det var unikt för dessa butiker.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Skymning »

Det verkade vara slut på dip i Tranås, men det gör det inte till någon galen-prepping trend. De 3 butikerna som vi handlade på förra veckan ända tills helgen hade i alla fall varor och inga gapande tomma hyllor. Bara för att du ser några tomma hyllor så är inte det något bevis på att det är så överallt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v ... a-hyllorna

Däremot tror jag på att det är slut överallt med skyddsmasker i hela världen, går inte hitta online någonstans dvs. om du inte vill köpa ett 100 pack FFP3 masker. Rapporteras total brist från många nyhetskanaler och de enda som har dem är människor på eBay som tar ockerpriser.
слава україні - на хуй путін!
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Obstinat »

Skymning skrev: 02 mar 2020 19:29 Det verkade vara slut på dip i Tranås, men det gör det inte till någon galen-prepping trend. De 3 butikerna som vi handlade på förra veckan ända tills helgen hade i alla fall varor och inga gapande tomma hyllor. Bara för att du ser några tomma hyllor så är inte det något bevis på att det är så överallt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v ... a-hyllorna

Däremot tror jag på att det är slut överallt med skyddsmasker i hela världen, går inte hitta online någonstans dvs. om du inte vill köpa ett 100 pack FFP3 masker. Rapporteras total brist från många nyhetskanaler och de enda som har dem är människor på eBay som tar ockerpriser.
Osäker på om du läste hela reportaget.... Men det jag såg på bilder o hörde chefen på Citygross Bromma säga var att mkt tagit slut! Men vad vet jag? Du kanske är som mig när det är reklam på tv. Slår dövörat till! Om det nu är värt något i din värld så har jag märkt här i Sthlmstrakten att flera varor tagit slut i ställagen. Se tidigare inlägg! Förhoppningsvis fylls det på vartefter.
Jag tror inte att artiklarna har börjat sina på huvudlagrerna än!!.... Men att efterfrågan har varit större än beräknat!
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Skymning »

Obstinat skrev: 02 mar 2020 19:40 Osäker på om du läste hela reportaget.... Men det jag såg på bilder o hörde chefen på Citygross Bromma säga var att mkt tagit slut! Men vad vet jag? Du kanske är som mig när det är reklam på tv. Slår dövörat till! Om det nu är värt något i din värld så har jag märkt här i Sthlmstrakten att flera varor tagit slut i ställagen. Se tidigare inlägg! Förhoppningsvis fylls det på vartefter.
Jag tror inte att artiklarna har börjat sina på huvudlagrerna än!!.... Men att efterfrågan har varit större än beräknat!
Varför blir du så sur för?

Din verklighetsuppfattning är inget värt för mig för min säger det motsatta, även om det kan vara slut på VISSA butiker så är det inte ett allmänt sanning om ALLA butiker, och jag handlade senast på söndag förmiddag.

Min erfarenhet av butikerna här i stan är att vissa har saker kvar, vi lyckades handla varor trots dina påståenden, jag har skafferiet som bevis. Dina erfarenheter stämmer inte överens med mina och dina erfarenheter ersätter inte mina bara för att du VILL det, och jag skiter högaktningsfullt i hur det ser ut i Bromma, det finns fler än 5 butiker i Stockholmsområdet.

Och därmed är diskussionen slut.
слава україні - на хуй путін!
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Saker som börjar sina

Inlägg av Obstinat »

Oooops! Trampade tydligen på några ömma tår där!
Skymning skrev: 02 mar 2020 21:01 [quote=Obstinat post_id=10415 time=<a href="tel:1583174407">1583174407</a> user_id=101]
Osäker på om du läste hela reportaget.... Men det jag såg på bilder o hörde chefen på Citygross Bromma säga var att mkt tagit slut! Men vad vet jag? Du kanske är som mig när det är reklam på tv. Slår dövörat till! Om det nu är värt något i din värld så har jag märkt här i Sthlmstrakten att flera varor tagit slut i ställagen. Se tidigare inlägg! Förhoppningsvis fylls det på vartefter.
Jag tror inte att artiklarna har börjat sina på huvudlagrerna än!!.... Men att efterfrågan har varit större än beräknat!
Varför blir du så sur för?

Din verklighetsuppfattning är inget värt för mig för min säger det motsatta, även om det kan vara slut på VISSA butiker så är det inte ett allmänt sanning om ALLA butiker, och jag handlade senast på söndag förmiddag.

Min erfarenhet av butikerna här i stan är att vissa har saker kvar, vi lyckades handla varor trots dina påståenden, jag har skafferiet som bevis. Dina erfarenheter stämmer inte överens med mina och dina erfarenheter ersätter inte mina bara för att du VILL det, och jag skiter högaktningsfullt i hur det ser ut i Bromma, det finns fler än 5 butiker i Stockholmsområdet.

Och därmed är diskussionen slut.
[/quote]

Var inte meningen o smutskasta dina reflektioner ifrån ditt helgshoppande. För övrigt är jag aldrig sur. Däremot kan jag måhända reagera på information som inte överensstämmer med min egen. Det som Aftonslasken beskrev som en sanning överensstämmer för en gångs skull med min egen. Har nog aldrig hänt förut!! :mrgreen:

Sedan att ditt shoppande gick bra lyckönskar jag dig till! Tänker inte trots ditt språk nedlåta mig till några fula epitet!

För min del hoppas jag inte diskussionen är slut vad det gäller kärnämnet! Dvs vad upplever ni forumister håller på att tryta?
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"