Jag är glad att jag har det jag har.

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av somvanligt »

Tråden osar av nöjsamhet och förhoppning om andras olycka.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Parabellum »

somvanligt skrev: 28 feb 2020 16:12 Tråden osar av nöjsamhet och förhoppning om andras olycka.
?
Jag kanske inte förstår eller så missar jag det helt enkelt, men var kan man läsa om nöjsamhet och förhoppningar om andras olycka i tråden.
Vill du vara vänlig och ge några exempel, då det tydligen osar om tråden.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Charlie** »

Parabellum skrev: 28 feb 2020 16:21
somvanligt skrev: 28 feb 2020 16:12 Tråden osar av nöjsamhet och förhoppning om andras olycka.
?
Jag kanske inte förstår eller så missar jag det helt enkelt, men var kan man läsa om nöjsamhet och förhoppningar om andras olycka i tråden.
Vill du vara vänlig och ge några exempel, då det tydligen osar om tråden.
Kommentaren blir väldigt kryptisk och motsägelsefull om utgår från ordet förnöjsamhet vars synonym är anspråkslöshet och är beskrivande adjektiv som oftast passar på ödmjuka personligheter. Dessa personer önskar sällan andra olycka.
Nu är det så för de flesta människor på denna planet, att deras erfarenhet är summan av deras misslyckanden. Misstagen är vår största läromästare. Att hoppas på att människor får mer och fler erfarenheter och lär sig något nytt om sig själva och sin betraktelse av sin omvärld, är absolut ingen skadeglädje eller önskan om deras olycka, snarare tvärt om!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Protect »

Jag kan inte heller se att någon gottar sig i andras ev. olycka, mina kommentarer var ett konstaterande av att vissa människor inte vill lära sig av sina misslyckanden och så har det alltid varit. Jag benämner dom "nån-annan-folket" eftersom dom helt litar på att nån annan ska komma till undsättning vad som än händer.

Att ta ansvar för sitt eget väl och ve är nånting som tydligen är bortglömt, köpa ny Iphone e.dyl. för 12,000 spänn är numera viktigare än att anskaffa elverk så det går att ladda densamma och hålla maten kall och frysen igång när strömmen försvunnit. Detta är bara en av alla felprioriteringar som sker dagligen, listan kan göras hur lång som helst.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Tomtemor1 »

Nej jag vill inget annat än att mina prepps aldrig kommer att behövas. Jag talar med andra om hur de skulle kunna förbereda och delar frikostig av kunskap. Att jag själv är tacksam över att ha gjort en del av jobbet i förväg är väl inte konstigt?
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Protect »

Just en sån kommentar som "Tråden osar av nöjsamhet och förhoppning om andras olycka." tyder på avundsjuka av vad andra skapat och brukar skrivas av någon som är för lat för att ordna någonting för sitt eget väl och ve och enbart väntar på att andra ska göra jobbet. Jag har sett och hört sånt både på nätet och IRL och i slutänden finns det ingen kvar som vill ha med en sådan människa att göra.
Alla får göra som dom vill så gör jag det jag vill men att racka ner på att andra delar med sig av erfarenheter och glädje tyder enbart på avundsjuka.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Ursus »

somvanligt skrev: 28 feb 2020 16:12 Tråden osar av nöjsamhet och förhoppning om andras olycka.
Jag tycker att du i allmänhet har bra och vettiga inlägg här på forumet, somvanligt. Men sedan skriver du kommentarer som dessa, och då blir man onekligen fundersam. Jag förstår verkligen inte hur det är möjligt att få en tråd om tillfredsställelse över ens egna prepps till "förhoppning om andras olycka". Är detta bara lite fredagskvälltrollning från din sida? Är det gaslighting? Vad är din motivering bakom denna helt ur luften tagna uppfattning?

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga längre. Är det något med depersonaliseringseffekten på internet som gör att människor alltid är konfliktsugna över missuppfattningar, felläsningar, småsaker och trivialiteter? För bara några år sedan var det ett strikt onlinefenomen, men nu börjar det smitta av sig till verkliga livet också. Det är så mycket lättare att vara vänlig mot andra både på nätet och IRL; tycker jag, men det verkar inte vara allmän uppfattning. Och det gör mig ledsen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av bastard »

om det börjar bli brunt läge så kan, att ha saker, gör ordentlig skillnad, ex man slipper göra en halv, eller helkorkad inköpsrunda
bara stanna hemma och vänta ut det
detta kan hjälpa andramed, finns mera om inte alla slåss om sista smulan
eller slippa åka ut i snöstom
o.s.v
hadde alla skitit i msb och skaffat 14 dagars kit så hadde en hel del saker varit mycket lättare om, eller när det skiter sig
men dit kommer vi nog alldrig..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Jag är glad att jag har det jag har.

Inlägg av Protect »

Jag instämmer helt med föregående talare, jag har fått kommentarer som "vad ska du med så många (vad det nu än råkar vara) till? Tja, kanske för att det är löpande åtgång på det och kan fylla flera syften. Den sista som kommenterade sa det om mina gasflaskor, jag har dubbel uppsättning och det finns alltid en nyladdad ersättning för det finns inget mer enerverande än när gasen till tex. tigsvetsen tar slut en lördag och jag tvingas åka separat på måndagen 12 mil tur och retur enbart för en flaska argon när jag inte har några andra ärenden i den stan.

Att jag sen samlat på mig en hel mekanisk verkstad som i stort sett är kapabel att göra vad som helst, när som helst, det sticker verkligen i ögonen på vissa. Dom som kommenterar är "nån-annan-folket" som i stort sett inget har på lager och är för lata för att bry sig.

Alla har eget ansvar för sina liv och vad dom gör med det, jag har inte väntat på att nån skulle sponsra mig med ett skit utan det jag skapat har jag skapat helt på egen hand med blod, svett och en jävla envishet utan någon som helst hjälp av någon och har jag lyckats så kan vem som helst lyckas skapa ett enkelt men oberoende liv och då funkar inte 7 till 4 fem dar i veckan på ett lönearbete och sen slappa i soffan resten av kvällen, fredagskvälls och lördagsfylla året runt och så resor, nöjen och slapparsemester tills det är dags för folkpension.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"