Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Dancecommander »

Det finns ett flertal lärdomar vi kan ta med oss från wuhansjukan/covid19. I denna tråd ger vi vår bild av hur läget har sett ut, hur vi kan stå bättre rustade framöver och hur våra egna förberedelser har förändrats.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Dancecommander »

Jag var tidigt ute och förbättrade mina prepps i början på februari, om jag minns korrekt. Alternativa medier gav en trovärdigare bild än gammelmedia. Jag kunde inte undvara jättemycket ekonomiska resurser, men jag byggde snabbt upp ytterligare en månad av allt utom färskvaror mellan februari-april. När jag körde den sista handlingen i butik så var det mesta urplockat.

Det här med att det ska finnas varor för tre dygn i butikerna är ju rent nonsens, när kleti och pleti väl började handla mer så var torrvaror och konserver slut på ett dygn.

Jag hade inte väntat mig att sjukvården skulle länsa en Biltema på tvål och skyddsutrustning i södra Sverige. Det visar på den låga nivå av förberedelse som Staten och dess hantlangare har.

Jag hade inte väntat mig att Staten skulle köra sin egen grej. Till viss del är det förståeligt eftersom det inte verkar finnas några n95-masker att få tag på för privatpersoner, så Staten kan inte tvinga någon till detta. Men, vi har höga dödstal. Jag trodde att det skulle se betydligt värre ut än vad det gör, så det är ju positivt.

Jag började odla på allvar, och vann mycket erfarenhet men ett magert utbyte.

Inför en presumtiv andra våg ämnar jag bredda mig, börja göra egen sylt och dylikt, och nå minst en månad längre med preppsen. Samtidigt ämnar jag öka sparandet. Så, om allt vill sig väl har jag bättre möjligheter att odla nästa år, samt en större buffert.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Ursus

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Ursus »

Välbehövlig tråd!

För egen del:

- Medikamenter är av vikt! Så fort detta lugnar sig och blir mer normalt kommer jag att bunkra upp FFP3:or, handsprit, någon form av visir, skyddsdräkt, gummihandskar/bandage/plåster/övrig "evig" sjukvårdsutrustning som inte har något egentligt bästföredatum. Samt göra investeringen och ha ett roterade förråd av sådant med förbrukningsdatum. Man får helt enkelt ta den sjunkna kostnaden med mediciner som måste kastas eftersom.

- Mat? Minst ett år, allt annat är villfarelser. Kommer det en hårdare pandemi och även Sverige initierar lockdown så tänker jag inte lämna bostaden för en sekund mer än vad jag behöver. Det där med färskvaror är dock svårt... Ska försöka hitta substitut som fyller samma funktion som de mest känsliga färskvarorna gör, och som ändå är lätta att rotera. Typ fil, grönsaker och annat.

- Min önskan om relokalisering till lantligare ort har intensifierats. Även min relativt lilla stad har inte varit rolig att vistas i. Känns inte bra att behöva dela utrymmen med grannar och kollegor på det sättet som vi har gjort. Krävs bara en som hostar på fel ställe så är smittan igång. Suck. Åter till Hemnet...

Lär skriva mer i denna tråd eftersom.
Dancecommander skrev: 01 aug 2020 16:35 Alternativa medier gav en trovärdigare bild än gammelmedia
Oh ja! MSM har lagt alldeles för mycket krut på att upprätthålla den berömda Sverigebilden än att ge ut objektiv fakta. Det är dystert, och gör det svårt att navigera bland vad som är sant eller falskt.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Jakob »

Små ändringar för mej. Lite mer konserver med vikt på proteiner. Kolhydrater odlar jag själv men bra proteiner är det svårare med.
Skyddmasker och ett par dussin FFP2 hade jag från förr. Kompletterade det med en låda FFP3 då jag i tidigt skede såg vartåt det var på väg.
Nitrilhandskar och engångsoveraller fanns från förr. Klorit och tryckspruta fanns också, kompletterade med ett storpack Virkon S.

Det här viruset var inte det värsta som kunde hända, men lärdomar blir det. Det är bara slumpen som avgör hur illa nästa pandemi blir.
Nästa virus kan tex. ha en dödlighet på över 50% och ett R0-värd på över 4.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Charlie** »

På grund av, eller rättare sagt tack vare pandemin, så är mitt konservförråd i stort sätt omsatt till nya konserver. Jag kommer att utöka konservburksförrådet något, då det blev bekvämt att nalla på förrådet i stället för att handla. En till bal toapapper har det också blivit. Jag har dessutom utökat förrådet av handsprit och ytdesinfektion på litersflaskor. I övrigt så är det bara mitt uppträdande bland människor och i sociala situationer som jag ändrat. Tex så handlar på tider då det är lite folk i butikerna och mindre beröring och längre avstånd till människor i min omgivning. Jag har ordningställt cyklarna och cyklar oftare än förut. Både hälsan och ekonomin mår bättre av det, underskattade men viktiga prepps.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av xsive »

Inga jätteförändringar i preppsen egentligen
Tack vare tidig förvarning här på forumet handlade jag ett skapligt lager med handsprit och ytdesinfektion medan det fortfarande var riktigt
billigt på Apotea innan rusningen. Har 75% av lagret kvar.

Sålde av alla aktiefonder i februari innan den stora dippen på börsen och köpte tillbaka slutet av mars inför vad jag förväntar mig om andra våg
sålde jag alla fonder igen för en vecka sen. Uppgången på börsen sen dippen har känts överdrivet stor om man ser till nedgångar i BNP

Drogs med lite i hamstringsvågen med att dra igång och fylla en extra frys med proteiner mest som sen dess roteras. Konservförrådet dubblats
Torrvaror hade jag tillräckligt lager av sen innan. Hade före Covid-19 nyligen avslutat packning av några tunnor med mest kolhydrater.

Största preppen under pandemin blev bättre andningsskydd som tidigare var en svag punkt för mig.
Hade några FFP3 engångs innan men har sen kompletterat med flera Sundström hel och halvmasker med olika filter
så det täcker oss hemma samt barn med familj. Tidigt under pandemin kunde dom köpas till fördelaktigt pris och ligger nu förberett
i väsksatser med filter, glasögon, nitrilhandskar, desinficerande servetter osv. Även kompletterat med ett gäng kirurgmasker.
Tänkta att användas av eventuella sjuka i min närhet.

Ekonomiskt så har det varit positivt än så länge. Inga uppsägningar eller permitteringar på arbetsplatsen.
Handlat mindre prylar, kläder osv och minskade kostnader för resor då jag arbetat mycket hemifrån.
Även lagt om till storkok och matlådor vilket blev ett måste när restaurangen på arbetet kursade pga för lite folk som åt.

Köpt en mindre BOL ute i skogen en bit upp i landet. (sett ur synvinkel från landets södra del)
Bara ett torp till ganska låg kostnad från en släkting. Mer som skyddad plats. Inte självförsörjning
Letar fortfarande BOL men fastighetspriserna har ju bara fortsätt rätt upp när alla skall semestra i Sverige :roll:
Jag trodde på nedgång men tji fick jag
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av FCR2 »

xsive skrev: 01 aug 2020 18:09 Köpt en mindre BOL ute i skogen en bit upp i landet. (sett ur synvinkel från landets södra del)
Bara ett torp till ganska låg kostnad från en släkting. Mer som skyddad plats. Inte självförsörjning

Grattis till "lill-bol"
:up:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av FCR2 »

Jag tycker medierna bidragit till min rädsla mer än det varit befogat. Trodde att vården skulle ha lite bättre koll på läget avseende skyddsutrustning. Svininfluensan var inte så längesedan.
Glad över att ha ett jobb där man huvudsakligen slipper träffa massa människor. Även någon kollega som tycker att jobbet är ensamt uttryckte att det var skönt att inte behöva träffa massa folk just nu.

Avseende PPE så köpte jag nya filter till mina skyddsmasker, både ABEKP3 och P3 som ersättning för filter 90 som visade sig väga lite för mycket. Köpte på ebay strax innan det tog slut.
Så mitt "ebola-kit" fick sig en hel renovering.
Visade sig att en del av min ffp3 engångsmasker passade mig dåligt. Har för smalt ansikte.
Så om någon hittar något ställe som säljer vikbara ffp3 med utandningsventil så skall jag köpa på mig.
Köpte lite ffp2 masker nu när Apotea fick in. Dock tänker jag bara använda dom till slipning. Blir tredje reserv.

Handsprit visade sig vara min svagaste länk. Hade bara dryga litern hemma pga min tanke var att köra med virkon och klor för sanering. Nu när läget inte blev jättebrunt och små flaskor (alla utom en) gavs bort till föräldrarna så blev det stora hål i lagret.
Så nu har jag mer handsprit i lager. Samt ytdesinfektion. Även Aloe vera inköpt för att kunna blanda egen handsprit. Fick idag hem små sprayflaskor för att kunna blanda själv/ hälla över från stora flaskor, och dela med mig. 20 st 100ml och 20 st 200ml.

Läkemedel hade jag i tillräcklig mängd, tror inte att jag köpt något sedan i vintras.

Köpt ännu fler konserver och inte omsatt i någon större omfattning. Dvs nu måste jag tänka om kring min förvaring av konserver. Måste bli effektivare eftersom min lilla matkällare och skafferi är ganska fullt.
Under mars, april och maj köpte jag och åt nästan bara färsk varor. Kylen var helt full. Ville inte käka konserver om det sedan hade visat sig att importen av grönsaker stoppats helt. Konserver är reservmat i stor utsträckning för mig.
Blev ingen skräpmat alls under våren.

Odling är inget som jag löser ut alls. Oregano och gräslök är det enda som jag är självförsörjande på :lol:

Sammanfattningsvis så har det mesta funkat bra för mig även om tyngdpunkten på förberedelser har varit för större störningar.
Politiker och myndigheter/nyhetsförmedlare har tagit tvivelaktiga beslut och verkar vara helt oförmögna att erkänna fel och ändra felaktiga beslut.
Uppenbarligen har det funkat bättre i övriga nordiska länder, räknat i antal dödsfall.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Scoo »

Hade väl rätt OK grundberedskap även om jag klart haft ett förmågeglapp i lätta andningsskydd. Köpte för snart 10 år sedan ffp3 från utlandet* och har haft 20 stycken totalt, gummibanden är ännu i skick. Kunde ge bort åt äldre släktingar utifall det skulle ha skärpt till säg än mer. Det hann i det närmsta bli slutsålt i butikerna så blev enbart kompletterat med P3 filter till helmask (som jag har bulkpack av från förr). Handsprit hade jag för lite av, däremot finns nog flytande tvål och blocktvål rejält i lagret. Blev aldrig något toapappersrally för min del.

Här så stängde skolorna i våras så blev att vara hemma med barnaskaran, firman kommer nog att ta en rejäl smäll då jobbet inte så där bara kan skötas på distans.

*) trist att se att enkla kirurgmasker säljs till nästan samma pris i matvaruaffärer som rejäla ffp3 för några år sedan. Utbud och efterfrågan förstås...

FCR2 skrev: 01 aug 2020 22:12 Så om någon hittar något ställe som säljer vikbara ffp3 med utandningsventil så skall jag köpa på mig.
Har du tittat på 3M:s 9332 mask? Den är en FFP3.
För mina barns skull
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Vattendrag »

Skyddsutrustning släpar efter hos mig och kommer nog att göra det då jag tycker det är fel tid att åtgärda detta nu. Räcker att surfa runt och se priserna på grejerna. Jag avvaktar tills hysterin lagt sig vilket väl tar något år till. Turligt nog är detta viruset dels inte mer smittsamt än att distansering fungerar, dels verkar det inte vara särskilt mutationsbenäget.

Efter detta kommer jag att skaffa en rimlig nivå av skyddsutrustning innan nästa epidemi. Även jag har kikat efter en BOL men just i år är utbudet av prisvärda sådana rätt dåligt inom rimligt avstånd från nuvarande boende. Därför har jag vidgat mina vyer och tittat på markplättar utanför detaljplan med typkod 210 alternativt andra typer med förhandsbesked för bygglov. Finns massor men 99% av dem duger inte. Så jag har även tittat på fastigheter med ett ruckel på där jag kan smälla upp en Attefallare, kravet för en sådan utan bygglov är att det finns en huvudbyggnad på tomten men mig veterligt finns det inga krav på denna byggnads skick. Sådana objekt hittar man ofta hos Kronofodgen. Objekt med uthyrt hus går fetbort då det är för svårt att bli av med hyresgästen om det inte finns papper på att denne frånsagt sig besittningsrätten.

Detta är alltså tankar jag har nu mitt i en pandemi. Innan har jag enbart preppat för infrastrukturstörningar, dvs mat med matlagning, hygien, vatten. Jag inser nu lite för sent att epidemier kräver lite mer.

En annan lärdom är hur samhället bär sig åt under sådana här tider. Främst hur det ser ut i USA. Riktigt så ser det ju inte ut hos oss i Sverige men det skulle kunna bli om svenska folket röstar fram politker som vill dela upp folket i 2 halvor. Mer våldsamma protester på gatorna och en allmän splittring där man inte längre kan lita på andra. Viss splittring mellan länderna sker redan. Igår fick jag höra att danska polisen beter sig som svin mot svenskar och inte släppt in dem i landet. Trots att Danmark gett grönt ljus för hela Sverige. Så preppresor dit får vänta ett tag till.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"