Allemansrätten

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strix »

Charlie** skrev: 24 aug 2020 00:40
Strix skrev: 23 aug 2020 16:48 Döm om min förvåning när hundägarna menar att de har stöd i allemansrätten till detta...
Alla okunniga hävdar att de har rättigheter enligt allemansrätten, utan att begripa att allemansrätten inte är en rättighet utan ett ansvar Allemansrätten ger ingen rätt att släppa hunden vind för våg. Allemansrätten säger i sig, inget om koppeltvång men där emot så hänvisar man till § 16 i lagen (2007:1150) Koppeltvånget gäller generellt året om och inte bara fr om 1 mars tom 20 augusti. Lösa hundar får inte jaga vilt så länge det inte handlar om jakt!
...och då bara på mark där hundägaren har jakträtt. Egen mark, via jakträttsavtal eller som gäst till någon av dessa.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

(Argument jag hört, annat håll, ang.bryggor.)

"om du ska nyttja din brygga"

1. Så det ÄR någons brygga?
2. Men bara om DU bedömer att ägaren (som inte äger p.g.a. allemansrätten och
strandskydd) ska "nyttja"
3. Familjen, grannar, barn, maka make, hur vet du
vem som äger bryggan (som inte ägs av någon)?
4. vad är "ska nyttja"
5. Varför ska inte den som åberopar allemansrätten flytta på sig om
ny nyttjare kommer, t.ex. en tältare borde lämna över tältet och ev. eldplats till
en ny presumptiv tältare.
6. Om en som nyttjar annans brygga på annans mark för sin flytande sommarstuga (övernattningsbar
båt), ska inte denna överlämna kojer, sittbrunnen o.s.v. till vem som helst som
hävdar att "båten är ingen fastighet" "ingen hemfridszon" "strandskyddszon"
7. I det fall individer enligt ovanstående exempel äger tomt, fastighet, mark, accepterar denna
samma argumentation på landbacken gällande tältning, husvagnar, parkering, garaget!?
Utemöblerna är "inte fastighet"
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

Förlåt mig jag är flyförbannad på en del från städerna, hävde ur mig lite.

Är inte en engångssak som jag ojar mig över, är 40 år av utsocknes egenmäktighet
från stadsbor som väller upp.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

Maskros citerade lagen, intressant är BrB, 4 kap, 6 § om "fartyg"

Då fartyg är minst 12 meter, innebär det att båt (under 12 m) vid ens brygga
kan tas i besittning av bryggägaren, alt. vem som helst som önskar?

För om båtägaren argumenterar att ägande och dispositionsrätt saknas inom strandsskyddszon, förtöjer vid brygga, blir då inte båten del av brygga och därmed allemansrättsligt tillgängligt
för vem som helst?

I det fall en campare har kök, utemöbler, annat utanför tältet, är det
privat eller får dessa nyttjas av vem som helst som passerar? Har
tält hemfridszon, har fartyg men inte båtar det? Har
rörligt friluftsliv hemfridszon kring sin person, men INTE den som bor lokalt,
den som äger fastigheten, bryggägare m.fl.?

Så som jag vill se det kom allemansrätten till som än rätt mellan
närboende som av hävd gemensamt visar hänsyn och
ger utrymme åt varandra på samma villkor, fri passage under hänsyn och
ömsesidig hyfs o.s.v.

Båtägare som tror sig ha rätten på sin sida, flytande sommarstugor med hela
familjen i flera dygn, rimligen har DE en hemmahamn, är jag välkommen
där med min båt? Nej, självklart inte, är bara fastighetsägare som ska maka på sig,
aldrig de som hyr båtplats på marina, i båtklubb.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Allemansrätten

Inlägg av bastard »

du kommer inte undan med sådant, vill du ha bort folk från bryggan , be dom åka, om inte så börja med underhållsarbete på bryggan, och be dom flytta på sig för att verktygen kan vara farliga för dom


tja, sedan finns det ordentligt hårdrock med, ett par kubik högtalare, och några kw förstärkare och , hm, slayer, entombed, meshuggha så kommer fjollorna flytta på sig :sneaky: :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Allemansrätten

Inlägg av maskros »

Fartyg är i stort sett allt som rör sig på vattenytan (är de under så är de undervattensfartyg men en u-båt i ytläge är ett fartyg) en snurrebåt är också ett fartyg. Jag tror Strångsjö tänker på definitionen av skepp.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sj ... och-skepp/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

När jag var yngre var jag sjöman, fartyg under 12 meter var båtar, skepp varnades för (som begrepp, avskaffat sedan 1800-talet)

Ändå, skepp verkar ha blivit ett begrepp igen:

"skepp med krav på skeppsmätning och registreringskostnad. Fartyg kortare än 24 meter klassas som båtar från och med februari 2018." "riksdagen"

https://pakryss.se/tusentals-skepp-blir-batar-nasta-ar/

Å andra sidan är kryssarklubben fritidsbåtar, inte yrkessjöfart.

Närhelst det står "fartyg" i svensk lagstiftning, avses inte båtar, även om fritidsbåt
över 12 meter visserligen är ett fartyg.

Detta är även internationellt, upp till 12 m fritidsbåt lägre krav på nautisk kompetens för att angöra hamn.

Kanske "skepp" blivit en översättning av "ship" eu-anpassning eller så, riksdagens
24 meter är troligen än anpassning till något internationellt.

Så, om allemansrätten ang. bryggor nämner "båtar" avses inte något fall
fartyg eller skepp.

Jo, jag vet, ägnar mig åt hårklyverier...

:up:
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Allemansrätten

Inlägg av Strångsjö »

Hunden kopplad utanför jakttid, är det därför att man inte vill att det fria (oreglerad jakt) viltet flyr till grannens fastighet? Å andra sidan, antar jag det även har en
del med fastighetsägarens revir och hävdelsebehov att göra.

Men, sunt folk visar hänsyn, där ägaren inte vill ha hund, undviker jag gå med hund. Samma
sak med nästan alla båtägare, de käftar inte med brygg och markägare, bara
rötäggen som härdar ut.

Självklart är min mark, min brygga mitt revir. Precis som andras mark jag
går på med min hund.

Tror allemansrätten måste reformeras, ju fler som bryter mot krav på hänsyn desto mindre
relevans får "lagen".

Vid en SHTF, ELE, många "preppers" verkar tro man kan bosätta sig lite var som
helst bygga en koja. Mitt råd, välj domänverket eller stora skogsbolag, naturreservat,
all annan mark är alltid till 100% med ägare i närheten.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Allemansrätten

Inlägg av Daltorpet »

Strångsjö skrev: 25 aug 2020 00:42 Hunden kopplad utanför jakttid, är det därför att man inte vill att det fria (oreglerad jakt) viltet flyr till grannens fastighet? Å andra sidan, antar jag det även har en
del med fastighetsägarens revir och hävdelsebehov att göra.

Men, sunt folk visar hänsyn, där ägaren inte vill ha hund, undviker jag gå med hund. Samma
sak med nästan alla båtägare, de käftar inte med brygg och markägare, bara
rötäggen som härdar ut.

Självklart är min mark, min brygga mitt revir. Precis som andras mark jag
går på med min hund.

Tror allemansrätten måste reformeras, ju fler som bryter mot krav på hänsyn desto mindre
relevans får "lagen".

Vid en SHTF, ELE, många "preppers" verkar tro man kan bosätta sig lite var som
helst bygga en koja. Mitt råd, välj domänverket eller stora skogsbolag, naturreservat,
all annan mark är alltid till 100% med ägare i närheten.
Jag har min hund kopplad utanför jakttid för de vilda djurens skull. Jag tycker att det "allmänna" koppeltvånget för icke jakthundar och drivande klövviltshundar bör vara 1feb-30sep. (bortsett RENA vildsvins och älghundar) Det är så många som inte förstår varför man inte släpper hunden 21:aug. Det är många djur som kan fara illa och då speciellt rådjur. Sen är det ju "jakt" om din tex pitbull ofredar vilt genom att jaga dem en bit. Vilket är jaktbrott om du inte har jakträtten på marken eller om det råkar vara rådjur och du har hunden lös säg 5:sept.

För mig personligen skulle det inte göra mig så mycket om en svamplockare går lös med sin golden vid oktober och råkar stöta ut några rådjur från marken. (De kommer tillbaka sen ändå om de vanligtvis är på marken) men man blir riktigt irriterad om samma person gör det i augusti då det är lätt att förstöra rådjuren speciellt med snabba hundar när kiden är små. Jag tror inte människor gör sådant för att de inte bryr sig eller är dumma utan för att de inte vet bättre.

Skulle det bli en shtf och så vidare så blir det nog så att man äger det man kan hålla.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"