två sågar

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

två sågar

Inlägg av bastard »

skulle bara
såga till några småsaker på jaktmarken
tog med min batteridrivna motorsåg, på en träd som trillat låg en gren i spänn så jag fastnade med kedjan, shit happends
hadde som tur var en stångsåg med mig med så jag fick loss det

kommer ha en bågsåg modell mindre i bilen på allvar nu, dels klarar man mycket med den, och som reserv är den oumbärlig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: två sågar

Inlägg av Jakob »

Extra svärd och kedja duger också.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: två sågar

Inlägg av Charlie** »

Sågar och extra sågblad kan man inte ha för många av, känns det som. Att använda såg är mycket energibesparande, jämfört med tex yxa. Bågsågar är oftast enklare och snabbare för mindre arbeten, än att plocka fram och starta motorsågen. Har en bågsåg + extra blad i bilen. De små grensågarna är perfekt att ha i ryggsäcken. Jag har även en EKA viking 21" som jag tycker är smidig att bära med i ryggsäcken. Det finns en modell som heter "Nordic pocket saw" jag har en inte själv men jag har provat en och den fungerar förvånansvärt bra på grövre stockar som ligger ner.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: två sågar

Inlägg av bastard »

kan säga att jag provat dom tunnaste vanliga motorsågssvärden och kedjorna och fått ovanligt mycket kedjor som hoppat av, dom flexar lite för mycket, funkar vid normal sågning , men inte att böta i grenar eller repa bark för torkning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: två sågar

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 13 dec 2020 16:51 kan säga att jag provat dom tunnaste vanliga motorsågssvärden och kedjorna och fått ovanligt mycket kedjor som hoppat av, dom flexar lite för mycket, funkar vid normal sågning , men inte att böta i grenar eller repa bark för torkning
Menar du de med 1,1 mm spår då? Jag kör en del med 1,3 mm och det har funkat fint. "Stora" sågen har 1,5 mm och den har hållit i många år.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: två sågar

Inlägg av mopar340 »

Ja det är ett elände om man fastnar, har alltid en extra motorsåg med mig när jag är i skogen för att hugga.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: två sågar

Inlägg av Daltorpet »

Jag har liten biltema motorsåg i bilen samt en bågsåg. Ska jag ut för att jobba i skogen har jag alltid två riktiga arbetssågar. En 211 och en c201. Två yxor är alltid med också som komplement. En större skogsyxa och en liten handyxa.

Biltemasågen och yxorna ligger i en back som kanske beskrivs mest som biledc.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"