Tårgas...

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
lupl

Tårgas...

Inlägg av lupl »

...fick jag en mindre dos...
Var visst lite demonstrationer på ett ställe jag besökte..
Kände att det var på väg och gick åt andra hållet bara...
Såg en del som blev skadade, och en del som inhalerat det lite mer...
Men det var en erfarenhet...
För övrigt är Hong Kong ett trevligt land...
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Tårgas...

Inlägg av jr_36 »

Intressant, tror vi är intresserade kring mer info och erfarenheter kring området :-g
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Tårgas...

Inlägg av mopar340 »

Tårgas är rejält läskigt om man inte har skyddsutrustning.
Om man har skyddsmask och täckande klädsel så är det mer eller minder verkningslöst mot förberedda och motiverade individer.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tårgas...

Inlägg av FCR2 »

Under rätt förutsättningar så kan tårgas driva fram och tillbaka, då den är ganska tung och håller sig ganska nära marken. Tog mer tid än ett dygn innan gasen slutade komma tillbaka. Skall leta upp bilder i kväll.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tårgas...

Inlägg av FCR2 »

:up: :up:
mopar340 skrev: 07 sep 2019 22:40 Tårgas är rejält läskigt om man inte har skyddsutrustning.
Om man har skyddsmask och täckande klädsel så är det mer eller minder verkningslöst mot förberedda och motiverade individer.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Tårgas...

Inlägg av Olyckskorpen »

De flesta (tror jag) som gör lumpen testar skyddsutrustning genom att gå in i ett rum fyllt av tårgas. Man har skyddsmask, regnställ, gummistävlar och skyddshandskar. Det bränner även på fuktig hud, så om det läcker så märker man det :D

Jag minns att man fick promenera tillbaka till kasernen iklädd detta för att vädra bort det värsta, det blev rejält varmt. När vi klädde av oss gjorde jag misstaget att klia mig i ansiktet, det sved rejält. :smack:
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Tårgas...

Inlägg av bokmalen »

Jo, fan vad det sved i svettränderna längs med skyddsmasken.

Vi hängde upp all vår "täta klädsel" i torkrummet utanför luckan och slog på värmefläktarna, för att riktigt få bort allt. En kille gjorde misstaget att gå in där någon halvtimme senare.
I intend to live forever, or die trying to
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tårgas...

Inlägg av Tank »

Olyckskorpen skrev: 09 sep 2019 08:48 De flesta (tror jag) som gör lumpen testar skyddsutrustning genom att gå in i ett rum fyllt av tårgas. Man har skyddsmask, regnställ, gummistävlar och skyddshandskar. Det bränner även på fuktig hud, så om det läcker så märker man det :D

Jag minns att man fick promenera tillbaka till kasernen iklädd detta för att vädra bort det värsta, det blev rejält varmt. När vi klädde av oss gjorde jag misstaget att klia mig i ansiktet, det sved rejält. :smack:
hehe :lol: jag kunde känna lukten av tårgas i utrustningen flera dagar efter täthetsprovet.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
ZtruL
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 jan 2020 10:17

Re: Tårgas...

Inlägg av ZtruL »

Jag har provat tårgas på riktigt

I lumpen frågade jag befälet om det var möjligt att få prova utan skyddsmask efter täthetsprovet, själklart sa han så det var bara att gå fram till dörren.

Han höll mig i stridsvästen och jag stack in huvet och tog 2 djupa andetag sen kände jag bara hur han drog ut mig igen. Satt på knä och hostade tårarana sprutade och snoret rann som en syndaflod.

Ingenting jag rekomenderar :lol:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tårgas...

Inlägg av Charlie** »

Olyckskorpen skrev: 09 sep 2019 08:48 De flesta (tror jag) som gör lumpen testar skyddsutrustning genom att gå in i ett rum fyllt av tårgas. Man har skyddsmask, regnställ, gummistävlar och skyddshandskar. Det bränner även på fuktig hud, så om det läcker så märker man det :D
...några spydde i gasmasken då filtret var gammalt och mättat, och då de inte han med att få på sig masken i tid vid en "överraskningsövning" :D
...gör aldrig misstaget att duscha direkt efteråt :nono: ...det svider lite på huden :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"