Syskon som inte preppade behöver hjälp

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Daltorpet »

Strix skrev: 14 mar 2020 13:08
Daltorpet skrev: 14 mar 2020 10:13
Jag håller absolut med om man annars haft en god relation. Har man inte det så skulle blodet inte vara mycket värt.
Men Jo, alltså ge inte upp på familjen. Vänner kan man ha och mista, men familjen är familj.

Om det nu är så att barnen, eller syskonen eller någon annan tillslut kommit till insikt. Så stöttar man som familj! Det hjälper inget att dra igen dörren och skadeglatt konstatera "vad var det jag sa".

Vi måste stärka våra släktband inte radera ut dem. Det är det enda som verkar fungera i länder med svåra umbäranden krig, naturkatastrofer och extrem fattigdom.

Håll ut och håll om varandra, det är inte staten eller preppercomunityt som står vid din sida när du krisar själv på allvar.
Det är inte helt säkert att de kommit till insikt ändå.. Jag förstår vad du menar dock och håller med i normala fall. Helt klart är det inte staten eller forumet som står vid min sida när det krisar utan det är endera min egen skugga eller de som känner att de vill stödja mig.

Jag håller med i det du säger att familj och släkt är viktigt och att man är starkare tillsammans. Men utvecklingen i välfärdländer gör att människor blir individuella och själviska. Barn lämnar deras föräldrar att ruttna på ålderdoms hem, föräldrar lämnar deras barn på skola, dagis, fritids, barnvakter för att förverkliga dem själva. Äkta makar skiljer sig för att de har det lite tråkigt.
Familjer upplöser sig av så fåniga anledningar.
Vi har det för bra helt enkelt.

Skulle det råda krig, svält, fattigdom och naturkatastrofer så hade nog familjen betytt mer.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av bunk »

Vad är detta?

I Kristider börja tigga mat av en annan prepper när man blivit varnad och informerad sedan länge ?

Ingen har pratat om Prepping till oss. Ändå har vi frys , kyl, skafferi fullt till minst 2månader vid kris sedan alla år.
Nu har vi preppat i panik sista tiden.
Vi har nu så vi klarar oss minst 4 månader.

Det finns fullt med kött kvar i äffärerna i färskdisken. Be dom åka handla själva och frysa in kött och annat.
Allt finns inte i en butik längre nej.
Man kan behöva åka till 4-5 olika minst om man vill ha Pasta och Ris nu.
Det finns kvar.
Om man letar och åker runt lite.

Vill dom inte köpa färsk kött nu och frysa in ifall de har tomt blir det deras problem.
Speciellt om de hånat er som talat om detta och informerat.
Vi önskar själva att vi haft folk som Försökt få oss preppa tidigare redan.

Ge Tiggarna en Läxa nu. = NEJ NI FÅR INGET det finns kvar att handla exempelvis färsk kött.
Jag själv såg minst 300kg färsk kött på disken igår. Det var ont om ris och pasta.
Men allt är inte slut alls ännu.

Det finns absolut ingen anledning att behöva ta andras lager ännu. Finns ju kött och mycket annat kvar ännu.
Frys in skiten i värsta fall.
Åk runt och handla är ett tips Trådskaparen kan ge.

Mycket är slut men inte allt.
Be dom åka till 4-5 butiker storhandla . Och jag är övertygad om att dom har sitt lager klart.
Och om dom vägrar göra det i tider som råder idag. Då är dom för usla bara.

Hemskt höra att dina närmaste som fått veta innebörden angående Prepping sedan länge har hånat er som Preppat innan.
Och ännu hemskare höra att galningarna tigger istället för åka ut seriöst och fixa mat själva nu ifrån olika livs och storkedjor.

:smack:

Fan vad pinsamma människor det finns.
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av bunk »

Nu har jag pratat i tele med två Asiatiska Livs i närheten.

De har gott om ris och nudlar kvar.

Känner dem.
Vi bad dom lägga undan 40kg Jaminris som vi ska hämta på måndag nu.


De har släkting i annan ort med livs även.
Där finns mycket ris och nudlar kvar där med.

Vad är problemet?
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av maskros »

Problemet är väl hur man ska förhålla sig till människor som man tycker mycket om TROTS att de är dumma i huvudet i vissa avseenden.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av bunk »

maskros skrev: 14 mar 2020 17:39 Problemet är väl hur man ska förhålla sig till människor som man tycker mycket om TROTS att de är dumma i huvudet i vissa avseenden.
Håller med.

Dessa 40kg extra Jaminris är för att hjälpa andra nära vid kris.
Överprepping.

Det är synd att man ska behöva ta till det.
Hellre det än brustna hjärtan.
Öppna era hjärtran LOL . Första gången vi gör som Flintis Reinis bad om.

Det är inte bra det här
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag har noll kontakt med min bror men en hel del med min brorsdotter.
Om han kommer och behöver hjälp är han välkommen, han är min bror
Jag vet via mina föräldrar att de har preppat en hel del både hemma och i sin sommarstuga.

Värre är det med med min mans barn och min ena dotter. Jag preppar åt dem också här hemma och har liggunderlag/madrasser åt alla
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Strix »

Tomtemor1 skrev: 15 mar 2020 15:12 Jag har noll kontakt med min bror men en hel del med min brorsdotter.
Om han kommer och behöver hjälp är han välkommen, han är min bror
Jag vet via mina föräldrar att de har preppat en hel del både hemma och i sin sommarstuga.

Värre är det med med min mans barn och min ena dotter. Jag preppar åt dem också här hemma och har liggunderlag/madrasser åt alla
Jag känner igen mig på pricken hos dig. En dotter som inte vill höra av oss. Hörs av några gånger om året på telefon bara.

Men vi har plats åt henne här hemma om det krisar. Det finns ALLTID tillräckligt med bränsle lagrat att hämta hem familjen.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Tomtemor1 »

Strix skrev: 15 mar 2020 15:28
Tomtemor1 skrev: 15 mar 2020 15:12 Jag har noll kontakt med min bror men en hel del med min brorsdotter.
Om han kommer och behöver hjälp är han välkommen, han är min bror
Jag vet via mina föräldrar att de har preppat en hel del både hemma och i sin sommarstuga.

Värre är det med med min mans barn och min ena dotter. Jag preppar åt dem också här hemma och har liggunderlag/madrasser åt alla
Jag känner igen mig på pricken hos dig. En dotter som inte vill höra av oss. Hörs av några gånger om året på telefon bara.

Men vi har plats åt henne här hemma om det krisar. Det finns ALLTID tillräckligt med bränsle lagrat att hämta hem familjen.
Vi har tätt kontakt med barnen men de vill inte preppa, vi har också alltid beredskap att hämta dem. Min stora dotter preppar, ffa hennes man, men plats finns för dem med.

:hug:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Charlie** »

Mitt syskon är inte mycket för prepping men väl dennes sambo och deras gemensamma barn. Jag har meddelat att det jag har det räcker även till dom. De bor söderöver i en storstad och mitt största bekymmer är att få hem dom om skar och ting går riktigt åt helvete. Nu har de alla jobb inom uniformsyrkena så de är rejält uppbackade och kan ta vara på sig själva men oron finns där!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av bunk »

Vi har delat med oss endasr små mänger till behövande ännu.

ingen har bett om det.

Ändå försöker man hjälpa till.

Vi komme hjälpa många fler till.

Nu idag vill fler ha hjälp med maten,

Vi kommer handla mat till alla äldre vi vet.

Dom kommer få maten gratiss av oss.

Alla dessa har fått ,mat av oss redan.

MEN DET RÄCKER INTE I LÄNGDEN
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."