Syskon som inte preppade behöver hjälp

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Quaker
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 dec 2019 10:51

Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Quaker »

Trots att jag spenderat mycket tid med att försöka få mina syskon och deras familjer att förstå betydelsen av prepping så är det ingen av dom som har ens mat för 10 dagar hemma, man har helt enkelt skrattat lite åt mig och mina försök att få dom att inse att samhället inte är så stabilt som dom tror att det är. Ni andra här har säkert råkat ut för samma sak.

Igår hade mina syskon fått panik och börjat försöka få ihop mat till sina familjer, pasta ris och konserver var helt slut. Nu tror dom att jag har ett jättelager som jag kan dela med mig av till dom, trots att jag sedan tidigare förklarat att jag inte har möjlighet att preppa till mer än mig själv och min egen familj.

Hur gör ni när familjen hör av sig och vill ha en del av era beredskapslager av mat?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av bastard »

ge en tiondel av ditt förråd och säg att det är en tredjedel av vad du har, säg med att detta är bara en lätt bris i jämförelse med en kommande storm, och att dom får fan skylla sig själva
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Quaker
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 dec 2019 10:51

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Quaker »

Jag har väldigt blandade känslor, jag tycker synd om dom, särskilt om deras barn. Men jag känner även skadeglädje, tråkigt nog. Får nog börja lämna ut delar av det jag har när deras mat verkligen är slut, och dom är hungriga...
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Tank »

Svårt det där.
Jag ser fortfarande bekanta på fejjan som hånar folk som storhandlar bla toapapper...
Har du försökt så har du tycker jag, men jag är en elak jävel :evil:
Annars är Bastards råd bra. Och ge aldrig mer än att du och din familj klarar er enligt din syn att se på det. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Strix »

Omfamna dem när den dagen kommer att de får insikt. Starka familjeband är kanske den bästa av prepps. Det var så vi överlevde från stenåldern till bondesamhället.

Om det är så att familj-släkt-vänner hånat dig så kan du som är stark vända andra kinden till.

I längden är blod tjockare än vatten.

Mina barn, som nu är unga vuxna, oroar sig allvarligt över att vi föräldrar är paranoida. Att vi har mat för månader elverken och solpanelerna. Att bilarna alltid är fulltankade mm.

Men den dagen poletten trillar ner är de välkomna att dela våra resurser.

Kramar bara!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Daltorpet »

Strix skrev: 14 mar 2020 10:05 Omfamna dem när den dagen kommer att de får insikt. Starka familjeband är kanske den bästa av prepps. Det var så vi överlevde från stenåldern till bondesamhället.

Om det är så att familj-släkt-vänner hånat dig så kan du som är stark vända andra kinden till.

I längden är blod tjockare än vatten.

Mina barn, som nu är unga vuxna, oroar sig allvarligt över att vi föräldrar är paranoida. Att vi har mat för månader elverken och solpanelerna. Att bilarna alltid är fulltankade mm.

Men den dagen poletten trillar ner är de välkomna att dela våra resurser.

Kramar bara!
Jag håller absolut med om man annars haft en god relation. Har man inte det så skulle blodet inte vara mycket värt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Scoo »

Butikerna kan omöjligvis ha helt slut på alla torrvaror, ett sätt att få dem att "vidga vyerna" är ju att föreslå istället för äkta kallpressad märkesolivolja att man tar Coop/Icas/Lidls motsvarande istället. Eller säg istället för potatis pommes frites såna gjorda av batat (fick göra så igår). Annars rotfrukter, potatis etc etc.

O annars är det ju att rekommendera åt icke preppers "att vore nu bra att ha extra oöppnad förpackning i skåpen", omfattningen av de egna preppsen är det nog inte bra att avslöja ens åt nära släktingar. Hjälp dem men med eftertanke.
För mina barns skull
Diselmannen
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 mar 2020 00:13

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Diselmannen »

Scoo skrev: 14 mar 2020 10:18 Butikerna kan omöjligvis ha helt slut på alla torrvaror, ett sätt att få dem att "vidga vyerna" är ju att föreslå istället för äkta kallpressad märkesolivolja att man tar Coop/Icas/Lidls motsvarande istället.
Jag håller med! Just nu så pågår lite panikartad ”lyxprepp”. Bara det att allt toapapper är slut men det finns fortfarande hushållspapper 😂 jag menar allvarligt dom är svinrädda nu men vet 0 av vad dom gör..

Jag tror och hoppas på att detta som sker nu är samhället som drar efter andan i panik någon stund. Jag tror inte detta är början på en enorm kris MEN det är absolut det första tecknet på att skiten är på g så man ska absolut ta det på allvar..

Jag har ringt mina syskon som bor på annan ort och berättat vad som händer i min stad. Jag har sagt åt dom att är det något ni känner behövs som ni helst inte vill va utan i någon månad så försök att lös det nu och vänta inte.. bättre safe than sorry typ..
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Protect »

Jag har bekanta som halvt hånat mig och tror att jag har precis allt i lager från brännolja till knappnålar och allt däremellan, dom tänker jag INTE sponsra, dom har haft chans själva att bygga upp ett lager av diverse men lyxresor till jordens alla hörn var tydligen viktigare. Jag vet (har fått höra det från en insider) att dom nu sitter med 3 paket nudlar, nåt paket kex och en burk krossade tomater i skåpet och inget mer och förväntar sig att andra ska lösa deras problem eftersom dom nu inte törs åka och försöka handla. Skadeglädje,,,,,ja en "liten smula". 8-)

Ingen vet vad jag har i lager eller var det i så fall skulle finnas och så får det bli, man är sig själv närmast.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Syskon som inte preppade behöver hjälp

Inlägg av Strix »

Daltorpet skrev: 14 mar 2020 10:13
Jag håller absolut med om man annars haft en god relation. Har man inte det så skulle blodet inte vara mycket värt.
Men Jo, alltså ge inte upp på familjen. Vänner kan man ha och mista, men familjen är familj.

Om det nu är så att barnen, eller syskonen eller någon annan tillslut kommit till insikt. Så stöttar man som familj! Det hjälper inget att dra igen dörren och skadeglatt konstatera "vad var det jag sa".

Vi måste stärka våra släktband inte radera ut dem. Det är det enda som verkar fungera i länder med svåra umbäranden krig, naturkatastrofer och extrem fattigdom.

Håll ut och håll om varandra, det är inte staten eller preppercomunityt som står vid din sida när du krisar själv på allvar.
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."