Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Beowulf »

Charlie** skrev: 03 dec 2019 22:15
somvanligt skrev: 25 okt 2019 13:48 Mina grannar vet inget om vilka resurser jag har så vi blir nog inte mer besökta än andra. För de som knackar på som jag öppnar för kommer jag möta upp vänligt men bestämt med hagelgevär i handen.
Med det sagt så pratas det sällan om risken med att isolera sig heller. För, som sagt, man kommer inte klara sig på sikt på egen hand.
Jag håller med om att isolera sig inte är någon bra idé på sikt. Isolerar man sig så väcker det misstankar också, aningen är du död och då vill folk kolla om det finns något matnyttigt kvar att lägga beslag på, eller så är du en sån där prepper med ett stort lager som man också kan lägga beslag på. I båda fallen knackar de på din dörr.
Bäst är nog att försöka göra som andra. Gå ut under dagsljus och leta lite ved. Se svag och hjälplös ut. Tigg tobak av andra. Ställ dig och köa några timmar vi någon matutdelningsdepå. Där kan du skaffa information och ta del nyheter om läget och kanske komma över en bit bröd. Ät brödet direkt så att andra ser hur utsvulten du är.
Bra skrivet! Detta är något jag ständigt överväger när jag köper preppingprylar, jag har inte något dieselverk eftersom jag vet att brummandet skulle locka till sig alla människor inom 1km radie i ett nedsläckt läge. Att gå runt i lite slitna kläder och tigga lite pliktskyldigt av grannarna, är nog bättre :)
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Charlie** »

Beowulf skrev: 06 dec 2019 18:10 ...jag har inte något dieselverk eftersom jag vet att brummandet skulle locka till sig alla människor inom 1km radie i ett nedsläckt läge...]
Det beror ju helt och hållet på hur du bor. Bor du i hus eller villa, så är det fullt möjligt med ett kraftverk i källaren som körs dagtid. Avgaserna leder man ut i ventilationssystemet med flexibel aluminiumslang. Ett mindre elverk borde också gå att köras några timmar på en balkong i ett flerfamiljshus under gynnsamma förhållanden, under dagtid. Förutom mig själv är det endast pensionärer mellan 70 och döden i bostadsrättsföreningen jag bor i. Balkongen vetter mot baksidan, där det är en gräsmatta och sedan ett skogsområde. Jag tror ett mindre tystgående elverk på balkongen inte skulle dra till sig så mycket uppmärksamhet faktiskt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Ursus »

Jag balanserar ständigt på muren mellan cyniskhet och omtänksamhet.

Å ena sidan vill jag gärna att vänner och bekanta utöver närmaste familj skall klara sig vid eventuell skit; särskilt de som man är mer emotionellt investerad i. Även om de kanske inte skulle kunna bidra med något konkret (i avsaknad av resurser eller färdigheter) så är en vän alltid en vän, och det är bättre att ha vänner i plural än fiender i plural. Visst vore det en börda i sig att behöva vaka över de som inte skulle kunna klara sig utan hjälp, men man kan inte isolera sig och man kan inte heller bara släppa iväg nära och kära att dö, om man kan hjälpa det.

Å andra sidan så är vi alla precis samma sorts vuxna människor med två ögon och två öron och en hjärna någonstans däremellan. Jag ser på det mesta av vardagen genom ett par glasögon som heter pessimistisk realism. Människans utveckling under de senaste 150 åren är undantagens undantag i världshistorien och har inneburit en teknologisk och social utveckling utan dess like på en förbluffande kort tid. På ett sätt är det lätt att förstå att särskilt yngre människor som har börjat sina liv med hög livskvalité och bara fått det exponentiellt bättre genom åren inte kan tänka sig att framtiden kommer att vara annat än ljus och glittrande högteknologisk. Men om man skärskådar ytan så står vi inför större och mer komplicerade hot än någonsin; mycket på grund av just denna utveckling, samtidigt som individer är sämre förberedda än någonsin på förändring och mer beroende av systemet.

Vilka hot då, frågar de sig? Tjaa...

- Supermakters hänsynslösa expansion som backas upp av massövervakning, subversion, desinformation och åsiktsförtryck, med...

- Spridning av massförstörelsevapen, även i länder med...

- Ohejdad befolkningstillväxt, i samklang med...

- Global uppvärmning, och...

- Antibiotikaresistens, och...

- Utarmade jordar, monokulturer, habitatdestruktion, och...

- Förgiftade, försurade, utfiskade hav, och...

- Ökande, brutaliserad kriminalitet, och...

och...

och...

När man väl en gång har fått upp ögonen för hur världen idag ser ut och kan se på riskerna med nyktra ögon borde det ligga i var mans intresse att åtminstone försöka tänka ett par steg längre än att tömma kylen var tredje dag. Jag predikar inte undergångsprofetior åt folk i min närhet, men även trevande försök till att diskutera allvarligare ämnen än bilen och vädret blir oftare än sällan bemötta med skepsis eller avfärdande. Varför tanken på självtillit i potentiellt farliga situationer är så främmande för individer förblir för mig obegripligt. Är det kanske dagismentaliteten att det alltid finns någon "vuxen" att vända sig till som lever kvar i högre ålder? Jag vet inte. Det är en svår fråga. Var drar man gränsen? Jag kan inte ensam ta ansvar för alla de som jag gärna vill ha kvar i livet om framtiden inte skulle vara så ljus som marknadsföringen vill få oss att tro, men jag kan inte heller bara stänga dörren.

Det förblir väl osagt tills dess att det är dags... Eller så kanske alla andra har rätt och vi har fel och världen kommer att gå vidare med teknologins under och här står vi byfånar till preppers med våra gödselstackar och köttkaniner och BOB:ar. Vem vet?
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av bunk »

I första hand bunkrar vi MAX åt oss själva.

Minst halvårs förbrukning till eget hushåll. Minst.

Vi har idag Pasta så det räcker.
Men vi köper mer Pasta än så vid erbjudanden för att kunna hjälpa andra även vid kris.
20kg extra ris eller pasta är en fråga om en 500a lapp extra.
Den kan vara väldigt bra ha till andra nära som inte insett hur viktigt Prepping är.

Hellre 200kg extra Ris och Pasta än 40 flaskor Vodka anser vi.
Vi vill hjälpa andra NÄRA vid kris med mat.
Sprit och Cigg är fulfasoner att ta till vid Kris även om det är viktigt till många andra.
Men inte LIVSVIKTIGT.

Efter att vi uppfyller kraven för extra mat åt nära och kära även , då kanske vi handlar lite Vodka även.

Men att det kommer in SENT i prepping.

Vi behöver nyktra skarpa människor vid kris.
Inte fyllon :nono:

:lol:
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av mango »

bunk skrev: 12 mar 2020 18:04
Hellre 200kg extra Ris och Pasta än 40 flaskor Vodka anser vi.
Vi behöver nyktra skarpa människor vid kris.
Inte fyllon
Sprit kommer med säkerhet att bli en efterfrågad handelsvara, liksom allt annat som sätter guldkant på tillvaron.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Strångsjö »

Hos mig krävs det lite, släkten-vänner-grannar, de som kan dyka upp är
mer kapabla än jag på många punkter.

De lite okunniga, impulsiva är experter på överlevnad, matproducenter jägare
o.s.v. redan innan krisen. De från staden smarta, allmänbildade, ansvarstagande.

Är inte ett dugg orolig, men dyker gyllene horden upp,
då kan jag inte försvara mitt hushåll, vi saknar våldskapital,
men med zombies drabbas även mer kapabla grannar,
vänner, släkt, jag räknar kallt med deras stöd, samarbete

https://www.theprepperjournal.com/2014/ ... den-horde/
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av bunk »

Strångsjö skrev: 13 mar 2020 15:31 Hos mig krävs det lite, släkten-vänner-grannar, de som kan dyka upp är
mer kapabla än jag på många punkter.

De lite okunniga, impulsiva är experter på överlevnad, matproducenter jägare
o.s.v. redan innan krisen. De från staden smarta, allmänbildade, ansvarstagande.

Är inte ett dugg orolig, men dyker gyllene horden upp,
då kan jag inte försvara mitt hushåll, vi saknar våldskapital,
men med zombies drabbas även mer kapabla grannar,
vänner, släkt, jag räknar kallt med deras stöd, samarbete

https://www.theprepperjournal.com/2014/ ... den-horde/
WOW
du är lyckligt Lottad.

Vi själva skäms lite som började Bunkra för en Månad sedan lite i taget för att öka till enorma mängder mat sista två veckorna och andra varor i massor.
Det känns lite taskigt när man tömt hyllorna ibland för andra.
Lite skuldkänslor.
Men vissa vaknar sent som Vi tyvärr (:)
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av bunk »

mango skrev: 13 mar 2020 14:32
bunk skrev: 12 mar 2020 18:04
Hellre 200kg extra Ris och Pasta än 40 flaskor Vodka anser vi.
Vi behöver nyktra skarpa människor vid kris.
Inte fyllon
Sprit kommer med säkerhet att bli en efterfrågad handelsvara, liksom allt annat som sätter guldkant på tillvaron.
jA jo självklart.

Var tvungen ta en fylla själv ganska nyligen för lätta på Trycket REDAN.
:D

Öl är bra eftersom det är mycket Kalorier.
Funderat köpa
5backar billig 2.8 lidl öl typ.

Väntar på skyddsmask , sen går jag handlar med masken
SKÄMTAR INTE.
Är så :para: NU

Sprit får bli i framtiden en resa till tyskland. Köpa konserver även om vi klarar oss i skinnet alla i nästa år om Corona dött ut vilket jag hoppas
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Saltarv
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jul 2020 18:03

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Saltarv »

NordicHillbilly skrev: 30 maj 2019 14:09
Snubben skrev: 30 maj 2019 13:50 Inga problem med att hjälpa "Riktiga" vänner som jag vet skulle hjälpa mig om det behövdes. Som tur är så har jag bara riktiga vänner kvar, resten, dom där hjärntvättade pantade individerna fick aldrig mitt nya nr när jag flyttade Norrut.
Samma, fast jag flyttade söderut hit. Jag har en avlägsen släkting/vän som hjälpt till en del med bygg och plantering. Känner en doktorstudent som kommer hit vid kris om han kan ta sig. En familj i byn är också på väg att bli våra vänner, skulle jag nog påstå. De verkar vara relativt förberedda. Preppar bland annat ris och dylikt för att kunna hjälpa folk som skulle dyka upp. Skulle dock inte hjälpa någon som inte är beredd att stanna, försvara och arbeta. Vill gärna ha förmågan att ta in bra människor så att man på så vis kan öka sina kollektiva överlevnadschanser. Skulle inte vilja säga nej till arbetsföra svenska barnfamiljer på flykt från villaförort, exempelvis. Om de är någotsånär vettiga.

'Take care of the living' och så vidare. Aldrig haft problem att prioritera bort eller säga nej till människor. Alla val man gör är ju antingen till för- eller nackdel för familjens chanser att leva. Man måste väga beslut mot sådant och hålla det i sinnet konstant. Både att vara för blödig och för avvisande är negativt. Kan man effektivt bygga en community så bygger man upp försvarsförmåga, matproduktion m.m. Tänker ganska mycket på just sådana saker. Känns långt bort, men idealet vore att vara mer än 20 män plus familjer, redan innan kris utbryter. När den väl gör det så skulle en sådan kärna förmodligen växa till något att räkna med.

Har i princip bara kvar riktiga vänner. Min bror preppar också. Kommer hit vid kris.
Genomtänkt resonnemang. Tänker själv perspektivet att överlever gör man tillsammans med andra. Så förutom min familj har jag tänkt igenom min bekantskapskrets och funderat på vilka jag kan bygga en framtid med. Faktisk med baktanken att skapa ett nytt samhälle. Då handlar det om att ha en socialt stabil grupp och mångsidighet i kunskaper och färdigheter. Vilka kan förutom att värna sig själva även bidra till och skydda gruppen? Vilka är egon, samvetslösa och trigger happy? Vilka skyddar en god empati i balans med pragmatism? O s v. Det kräver även självinsikt. Vad duger jag till? Vad bidrar jag med? Kommer andra att betrakta mig som en tillgång eller belastning?
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Hur mycket krävs det för att hjälpa vänner?

Inlägg av Beå »

Det krävs väldigt mycket för att hjälpa vänner och man kommer att behöva hjälpa vänner. När min bror med familj flyttar in så blir min mat för över ett år till mat för två månader, men jag svälter hellre med dem, än ser dem svälta medans jag äter.
Jag är på gång mot en kortare flytt och när den är överstånden om några månader så kommer jag att aggressivt utöka förråden. Det blir bra mycket ris, vete, salt och honung. Jag räknar med att behöva försörja 15-20 personer när mina syskon med familjer och vissa väl valda vänner flyttar in och mitt perspektiv är minst ett år. I ett enpersonshushåll blir det omöjligt att omsätta den maten i vardagen, så då får det bli fokus på det absolut mest lagringsbeständiga för det som går utanför rimlig beredskap för en. Brorsan kommer att ha med sina preps (eller ha gjort slut på dem innan de kommer), men det gör sig om några få veckors mat för dem.

Det är tur att ris, salt och vete är billigt. :lol:
One is none, two is one, a bunch is a few.
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."