Återaktiverade agentnätverk

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 02 apr 2021 10:09 dom fanns
men kanske inte i såg hög utsträckning och aktivitet som folk tror

däremot mycket folk som kartlade delar av sverige

har själv pekat ut "bärplockare" på fel ställe som säpo tog hand om snyggt och diskret
För att inte tala om de TIR-märkta, ryskregistrerade långtradarna med ovanligt långa och ovanligt mång antenner som körde genom Sverige och som gärna stannade i områden med hög militär aktivitet. Det visade sig ofta att det inte rörde sig om signalspaning som många trodde. Det var mest sk stresstester för att se hur det svenska social samhället och svenska myndigheter agerade, när dessa långtradare blev följda och förföljda. Det påstås att man inte får kontrollera lasten i TIR-märkta fordon men det stämmer inte. Både tull och polis får stanna dessa fordon och kontrollera dess last, om det finns en skälig misstanke om brott.
Ni kommer säkert också ihåg de polska tavelförsäljarna som knackade på hos Fm:s nyckelpersonal, ofta piloter. Även detta handlade mycket om att kartlägga säkerhetsmyndigheternas agerande snarare, än piloternas liv. Den ryska TIR-trafiken har ökat de senaste åren och fall av tavelförsäljare har också rapporterats men inte polska längre utan ryska.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Kardinal »

Stämmer det verkligen Charlie**? Har mycket svårt att se hur ryssarna skulle kunna mäta svensk respons på tavelförsäljarna. Med TIR-bilarna är det ju förhållandevis enkelt, men de har ingen aning om vad en försvarsanställd gör efter att tavelförsäljaren lämnat.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Charlie** »

Kardinal skrev: 05 apr 2021 14:33 Stämmer det verkligen Charlie**? Har mycket svårt att se hur ryssarna skulle kunna mäta svensk respons på tavelförsäljarna. Med TIR-bilarna är det ju förhållandevis enkelt, men de har ingen aning om vad en försvarsanställd gör efter att tavelförsäljaren lämnat.
Självklart förstod de att den försvarsanställde agerade efter en säkerhetsinstruktion, framför allt efter att det gick upp för många att inga grannar fått något besök, samt att man hörde att kollegor råkat ut för samma sak. Då påbörjas ett arbete med att kartlägga besöken i antal, i tid och i rum. Där efter, genom helt vanlig nyhetsrapportering, kan en främmande makt dra slutsatser om kapaciteten hos Sveriges säkerhetstjänst. Hur väl stämde säkerhetstjänstens resultat med deras faktiska operation? Hur lång tid tog det innan de hade hela bilden?
Därefter görs en ny liknande operation för att se om säkerhetstjänsten har agerat förebyggande och om man vidtagit några ytterligare åtgärder, som t ex kortare "utryckningstider" agerar personal på ett annat sätt, som att aktivt hålla tavelförsäljaren kvar medans någon annan ringer polisen osv.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Charlie** »

Dessutom så handlar detta mycket om vilseledande åtgärder. Att agera på ett mycket amatörmässigt sätt kan vara vilseledande på flera plan. Du ser det som skall synas, du ser det man vill att du ska se. Pågick något mer avancerat i bakgrunden? Den sovjetiska u-tjänsten bedrev en mycket påtagligt underrättelsearbete i Sverige under hela kalla kriget. På 80-talet nådde det sin kulmen. Det var inte ovanligt att personal från den sovjetiska ambassaden dök upp i ett par tre diplomatskyltade bilar vid avspärrningarna under ubåtskränkningarna. Ubåtskränkningar som ingen visste om de var verkliga eller inte. Vaktande beväringarna skickade meddelandet uppåt och alla blev tokiga och ringde högt i larmklockorna. Vad var i görningen? Troligt vis ingenting men ambassaden passade på att skapa frågetecken och sätta griller i huvudet på svensken. En tid senare hittade man tomma förpackningar av ryska militärransoner i samma områden, som också gav obesvarade frågor och spekulationer. Allt detta hade ett syfte, att skapa tvivel på den egna förmågan och tvivel inom folkopinionen. Det var många kritiker som hävdade att marinen hittade på allt för att få högre anslag. Att skapa vivel och misstro är en viktig del i alla krig. Varma som kalla.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Olyckskorpen »

Spännande utläggning Charlie, och ja, det ligger säkerligen mycket i det du säger. Även forum som dessa, eller andra onlinegrupper med större genomslag, kan försök eller tester göras. Jag läste häromdagen till exempel att s.k. "infuencers" hade erbjudits stora summor pengar för att prata illa om astras vaccin. Motståndaren använder de kanaler och metoder som ger effekt och där vi är svaga.

Men vad finns att göra? Jag antar att vi får göra som britterna sa under WWII: Keep calm and carry on.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Marie »

åhhhh......Jag kan bara inte låta bli att spåra ur. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Men... men.... det kanske är jag som är den hemliga agenten.... :hm: Blonde goes dark......... jaa. jag är ju inte blond längre. :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 29 maj 2021 03:19

Men... men.... det kanske är jag som är den hemliga agenten:lol: :lol: :lol:
Men det har vi ju alla redan förstått. Det är därför vi inte delar några hemlisar med dig.
...lita aldrig på någon som skriver med lila.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 30 maj 2021 07:05
Marie skrev: 29 maj 2021 03:19

Men... men.... det kanske är jag som är den hemliga agenten:lol: :lol: :lol:
Men det har vi ju alla redan förstått. Det är därför vi inte delar några hemlisar med dig.
...lita aldrig på någon som skriver med lila.
Eller så är även Jag "Marie"... och alla andra nick också
Forumet kanske bara är skapat med syftet att agentnätverket vill hålla koll på dig Charlie...
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Vattendrag »

Hur vet ni att jag inte är en influencer betald av ryssarna? (:)
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Återaktiverade agentnätverk

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 30 maj 2021 07:05 Men det har vi ju alla redan förstått. Det är därför vi inte delar några hemlisar med dig.
...lita aldrig på någon som skriver med lila.
ahaaaa... så det är därför jag inte får kaffe o kakor av er längre asså. :shock: :lol: :lol: :lol:
Eller någon som byter hårfärg oxå eller :P ;)


.
xsive skrev: 30 maj 2021 12:07 Eller så är även Jag "Marie"... och alla andra nick också
Forumet kanske bara är skapat med syftet att agentnätverket vill hålla koll på dig Charlie...
:hm: att du skulle vara jag oxå.. hmm :hm: men jag känner mig inte riktigt sååå skitso asså :roll: :mrgreen:

.
Vattendrag skrev: 30 maj 2021 13:19 Hur vet ni att jag inte är en influencer betald av ryssarna? (:)
Jag såg ju ditt lönekuvert förra onsdagen och dina betalningar kommer ju från Argentina, så det är ju CNI du jobbar för juh. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."