Bilda familj, eller inte?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Kurio »

Du är nog mer förberedd för att skaffa barn som någon sa kommer du säkert preppa för dem också så även om världen går lite snett kommer du lösa det bättre än de flesta.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av maskros »

Har barn. För min egen skull vill jag inte vara utan dem, ibland undrar jag sorgset hur deras liv kommer att bli. Ibland tänker jag att deras liv nog ändå kan bli ganska ok, eller rentav bra. Jag gör vad jag kan för att de ska ha det drägligt oavsett vad som kommer i framtiden. Sen undrar jag hur det skulle kännas att tillhöra de som klarar sig bäst i världen om död och elände sprider sig över stora delar av jorden.

Till slut kokar det ned till att de har det bättre nu än om de inte funnits alls och att deras liv kan bli ok, större chans att de får uppleva glädje då de finns än om de inte funnits och om det blir eländigt får de hantera det på något situationsanpassat sätt. Alla alternativ från att isolera sig både fysiskt och mentalt till att lägga ned finns även för dem.

Barnets lycka, och den egna lyckan, över dess existens är otrolig och jag förändrades väldigt av att få barn. Till det bättre tycker jag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Marie »

Dancecommander skrev: 10 nov 2019 18:20 Hellre ha barn än att vara barnlös. Eventuella kriser betyder noll i sammanhanget, ett liv utan barn är meningslöst. Hela poängen med att leva är att föra sina gener vidare.
Du måste ha ett väldigt tråkigt liv om du anser att livet är meningslöst utan barn..
Så de som inte kan få barn, menar du att de ska ta livet av sig då eller? om deras liv ändå är meningslöst... :smack:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av bokmalen »

Trodde jag skrev ett svar på detta igår, men tydligen inte.

Jag säger skaffa barn nu medan det fortfarande finns någorlunda fungerande vård.
Död i barnsäng var väldigt vanligt förr i tiden, och de som väntar med barn till efter SHTF, när odlingen börjar ta fart och man har hållbar matförsörjning, och vill ha några extra händer som hjälper till, de tar en stor risk, givet att de inte preppar i en grupp där du har barnmorska eller liknande.

Sedan kostnaden... Ja inte är det gratis med ungar direkt, men du behöver inte punga upp med en mille direkt, utan det blir blöjor för några hundra här och välling för några hundra där. Barn två och tre är dessutom mycket billigare, då du redan har barnvagn och en massa småbarnskläder i storlek 48, 50, 52,54 o.s.v. som bara använts ett fåtal gånger, då barnen växer en storlek per vecka eller så.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av somvanligt »

Blondie skrev: 10 nov 2019 22:01
Dancecommander skrev: 10 nov 2019 18:20 Hellre ha barn än att vara barnlös. Eventuella kriser betyder noll i sammanhanget, ett liv utan barn är meningslöst. Hela poängen med att leva är att föra sina gener vidare.
Du måste ha ett väldigt tråkigt liv om du anser att livet är meningslöst utan barn..
Så de som inte kan få barn, menar du att de ska ta livet av sig då eller? om deras liv ändå är meningslöst... :smack:
Inte meningslöst men att skaffas barn är en stor del av meningen med livet. Man får en ganska impotent känsla av barnlöshet. Jag var jultomte åt en familj med bara ett barn och sen kanske 10 vuxna inklusive mor- och farföräldrar. Det var en rätt dyster upplevelse.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Olyckskorpen »

Bra att ni känner efter och att ni tar en seriös diskussion.

Mina tankar:

Folk skaffade barn redan på stenåldern då man fick föda i en grotta och dödligheten var otroligt mycket högre än idag. Chansen att överleva och få en rimlig framtid som barn idag är mycket större idag än på stenåldern, är iaf min bedömning. Men så är jag en light-prepper också :)
Vidare så tänker jag att det måste finnas många andra, mer sannolika anledningar att inte skaffa barn än SHTF och TEOTWANKI, tänker jag i så fall. Barnen kan bli svårt sjuka eller dödade i trafiken till exempel. Är det också en rimlig anledning att avstå?

Tänk såhär, att det finns fyra utfall i den här frågan: Ni kan välja eller inte välja att försöka skaffa barn, och världen som vi känner den kommer eller kommer inte att gå åt helvete. Alternativen är som följer:

1. Ni skaffar barn och världen går inte åt helvete.

2. Ni skaffar INTE barn i tron att världen ska gå under men det gör den inte. Viktigt att fundera på vad det här skulle kunna innebära för er.

3. Ni skaffar barn och världen går åt helvete. Kärvt läge, men beroende på ålder kan ju barn vara värdefulla, hjälpa till med hemmasysslor etc. Som på stenåldern typ.

4. Ni skaffar INTE barn och världen går åt helvete. Ni slipper mätta en eller ett par extra munnar, tillvaron kan tänkas bli lättare, speciellt innan världen har svängt in i ett nytt normalläge.

Sen finns det förstås en stor gråzon i vad man tycker är en bra framtid för sina barn och var man drar gränsen för att världen gått åt helvete. Men om man är osäker är det ibland upplysande att titta på extremlägena i utfallsrummet.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Obstinat »

Barn är underbara en ren välsignelse. Sedan blir det jobbigare IOM tonåren. Nu är mina vuxna men hade när det begav sig samma tankar som Ts. O inte har det blivit bättre i Sverige sedan dess. Mer våld inga bostäder osv....

Inte dags än men snart kommer det kanske barnbarn som man kan oroa sig för. Inte svar på Ts funderingar men känner igen mig i tankarna. Man har ju ett ansvar för det man skapar!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Dancecommander »

Blondie skrev: 10 nov 2019 22:01
Dancecommander skrev: 10 nov 2019 18:20 Hellre ha barn än att vara barnlös. Eventuella kriser betyder noll i sammanhanget, ett liv utan barn är meningslöst. Hela poängen med att leva är att föra sina gener vidare.
Du måste ha ett väldigt tråkigt liv om du anser att livet är meningslöst utan barn..
Så de som inte kan få barn, menar du att de ska ta livet av sig då eller? om deras liv ändå är meningslöst... :smack:
Eftersom jag blev utloggad när jag skrivit ett svar, så struntar jag helt enkelt i en fyndig replik och skriver kortfattat detta:
- Det går utmärkt att ha en filosofisk och biologisk ståndpunkt utan att inkludera tusentals olika ”men jag då”-argument.
- Jag tror att du skrev din replik eftersom du kände dig kränkt av en inbillad udd som riktats mot dig. Det riktades ingen udd, således uppmanar jag inte till ett självskadebeteende bland de barnlösa.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Marie »

Dancecommander skrev: 11 nov 2019 18:12 Eftersom jag blev utloggad när jag skrivit ett svar, så struntar jag helt enkelt i en fyndig replik och skriver kortfattat detta:
- Det går utmärkt att ha en filosofisk och biologisk ståndpunkt utan att inkludera tusentals olika ”men jag då”-argument.
- Jag tror att du skrev din replik eftersom du kände dig kränkt av en inbillad udd som riktats mot dig. Det riktades ingen udd, således uppmanar jag inte till ett självskadebeteende bland de barnlösa.
Det var mer att jag tyckte du lät så nedlåtande som formulerade dig som att livet inte har någon mening utan barn.
Livet är lååååångt ifrån meningslöst även utan barn.
Nedlåtande attityd fick jag nog av från essbe som säkert alla minns.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Camo »

Barn är en tillgång och mitt tips är att inte vänta,det kommer inte att bli bättre på överskådlig framtid.
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."