Prepper som skällsord?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Prepper som skällsord?

Inlägg av Daltorpet »

Hur skulle ni tänka om en person som beskrivs som prepper? Upplever ni det som ett skällsord om ni hör någon bli kallad prepper? Om ni skulle beskriva någon som prepper( till någon som inte preppar själv) skulle ni använda det nedvärderande/skällsord då?

"Ett exempel: Ni sitter på fikarast och en kollega frågar om ni träffat nya gubben på grannavdelningen han ska tydligen vara en Prepper"

"Exempel 2: Ni cyklar offroad med ett kompisgäng och passerar en stuga med en liten familj på gårdsplanen och när ni kommit en bit så säger em av vännerna den familjen var nog en prepperfamilj"

"Exempel 3: Ni har precis storhandlat på en matbutik, Biltema, jula och en jaktbutik och håller precis på att stuva in grejerna i bilen och en flyktig bekant kommer förbi och vill småprata. När du packat klart säger den bekanta med skratt i rösten är du prepper eller?"

Jag tycker ofta att prepper beskriver en riktig kuf och någon som ibland kan vara farlig för allmänheten. Jag kan verkligen inte förstå varför, det borde ju vara en positiv sak?

Något som och stör mig är att många tycker att det är bra att vara förberedd men helt galet att preppa. Tex helt normalt att man fyller sitt skafferi med mat, vedbod med ved, garage med verktyg bara för att vara förberedd om det skulle tryta. Men skulle man preppa så är det sjukt konstigt. Det är ju samma sak egentligen, eller?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av Camo »

Prepper är för mig något positivt och jag har aldrig hört något nedvärderande om dessa, mer än att det har gått överstyr med vapenfixering för en del i främst USA.
Ja det är nog bara där, har aldrig märkt av samma sak här. Det hade varit riktigt roligt att höra att någon i sin närhet var prepper...
Folk förlöjligar ibland saker som de själva är rädda för och sådant som de inte förstår.Dessutom så är de flesta avundsjuka om någon annan har tänkt till lite extra. Resten är bara dumma i huvudet :D
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av somvanligt »

Bara det faktum att vissa väljer att tänka på sig själva som preppers så har man antagit ett ”vi och dom” tankesätt. Läs i trådarna som avhandlar vem man skulle hjälpa och inte och resonemangen kring opsäk så ser du snart tankebanornas prägel av, och prepperns fysiska förberedelser för, att vända samhället och andra människor ryggen i ett krisläge. Vanligt folk kallas nedlåtande för snöflingor, fårket o s v.

Det är knappast konstigt att det finns en negativ uppfattning av preppers.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av Ossis »

somvanligt skrev: 26 nov 2019 10:17 Bara det faktum att vissa väljer att tänka på sig själva som preppers så har man antagit ett ”vi och dom” tankesätt.
Det finns överallt, och det är en vanlig mänsklig företeelse.
Kör du Mercedes så ser vissa ner på BMW-ägare (och alla andra).
Bor du i villa så förstår vissa inte hur man kan bo i lägenhet (har en bekant som identifierar sig otroligt mycket som "husägare").
Spelar du PS4 så fattar du inte hur någon kan vara så korkad att spela XBox. Din är ju bäst!

Allt handlar om att du kommit fram till någon slutsats, beslut om vad DU tycker är bäst utifrån dina erfarenheter, dina analyser och känslor.
Tror ärligt talat att de FLESTA människor medvetet eller omedvetet sätter sig i vi/dom-mentalitet per automatik.
Det behöver inte vara något dåligt.
DU är trots allt DU, och din familj är en förlängning, din kommun sedan, ditt landskap kanske och sedan ditt land/kontinent.

Ser personligen inget problem med vi/dom-mentalitet så länge man kan reflektera över det.
Det är till och med väldigt positivt när det skapar en tävlingsattityd då en utveckling kan ske, teknik-, idrotts- och samhällsmässigt.
Och ibland kan det faktiskt finnas fog till att använda epitet för en kategori människor, positiv eller negativ.
Bara det görs på rätt sätt och utan destruktivt negativt beteende i skuggan.

I dagsläget har vi hamnat i en samhällsattityd då det anses generellt vara något DÅLIGT med vi/dom, gränsdragningar (ALLT som har med gränser att göra är dåligt, alla saker är allas egendom, det finns inget ägandeskap längre mm mm), eller kategorisering av saker, människor.
Du får inte nämna någon vid kön (hur arrogant kan du vara som antar en persons kön?? ha ha... och galet har hela den utvecklingen blivit... som om det inte finns några fysiska kön längre utan allt är socialt konstruerat, i vissa lägen fastställt i lag till och med), du får inte betygsätta någon (usch då!), alla ska vinna! Listan kan göras lång.... ;-)
Ursus

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av Ursus »

Det är ett förlöjligande uttryck från människor som inte klarar av följande tankar:

- Att den trivsamma tillvaro som vi har byggt upp de senaste 150 åren inte kommer att vara för evigt. Det är snarare ett extremt undantag om vi ser till den hårda värld som människan har genomlevt under de senaste 100 000 åren.

- Att mänskligheten idag står inför större risker än någonsin tack vare ett hyperkomplext just-in-time-samhälle vars själva fundament bygger på exploatering av ändliga och ofta ekologiskt skadliga resurser.

- Att vi alla kommer att vara utelämnade till oss själva ifall allt brakar ihop, och ingen kommer att hjälpa oss i varken stora eller små situationer. Staten har inga sådana resurser och de har gång efter annan bevisat sin inkompetens i krishantering.
Detta tvång till självtillit tror jag är det svåraste att svälja av ett folk som sedan dagisåldern har vant sig att bli omhändertagna och ledda av någon annan, vare sig det är en lärare, chef, rådgivare, politiker, eller vad som helst.

Vi och dom-tänket är ömsesidigt. När jag kom in i denna subkultur på allvar brydde jag mig inte om vad ickepreppers gör eller inte gör. Min antipati mot dem har därefter byggts upp gradvis. När preppers har förlöjligats tusen och åter tusen gånger av media såväl som Svensson kan jag inte hjälpa att känna förakt. Pissar du på min livsstil pissar jag på din. Så enkelt är det.

Hur många gånger har vi inte hört argumenten? "Inget kommer att hända, det är slöseri av pengar och tid, vad är ni rädda för?". Som om att vara belånad över öronen och kasta bort de pengar man har på resor, ny bil för att bräcka grannen och en massa märkeskläder till ungarna är bättre, levandes på hoppet att bostaden kommer att vara värd mer när ni säljer den än när ni köpte den, för bostadsbubblan kan ju aaaldrig spricka. Värst av allt är klassikern "om något händer kommer jag till dig". Jodå, kom bara, hunden behöver ju också få något att äta, brukar jag svara och och titta menande på deras hängbukar med besvärande tystnad som följd.

Så förolämpa preppers bara, kreti och pleti. Om det är ni som är smartare än oss är ni bra på att dölja det. Seså, skjutsa nu ungarna till fotbollsträningen så förtjänar du ett glas lådvin ikväll. Det är du värd! Skål för förnekelsen!
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av Olyckskorpen »

För att besvara ursprungsfrågan: Jag har inte hört det användas som skällsord.

Tror det är en flytande gräns (om den ens finns) mellan prepping och hemberedskap. Jag brukar tänka som så, att en prepper är en person som gör livsstilsval baserat på sin vilja att vara förberedd. Till exempel väljer man boende, fritidsintressen och vänner baserat på en negativ förväntan om framtiden. Hemberedskap är mer en försäkring, man tror inte att något kommer hända men man har lite av varje "utifall att".
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av Beowulf »

Prepper tror jag inte har använts som ett nedsättande begrepp när jag hört åtminstone, däremot är kanske gränsen mellan prepping och hording ibland inte knivskarp. Det sistnämnda har man hört användas på ett negativt sätt några gånger.
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av bokmalen »

somvanligt skrev: 26 nov 2019 10:17 Vanligt folk kallas nedlåtande för snöflingor, fårket o s v.
Hmm, fårket/sheeple ja... Men jag har nog aldrig sett att man kallat vanligt folk för snöflingor/snowflakes.
Snowflakes är ju specifikt såna som blir kränkta för allt och ingenting som i och för sig kanske kan få problem att anpassa sig till att världen inte längre har vadderade hörn. Enligt mig ganska långt från att vara "som folk" :lol:

Men jo, prepper har jag nog uppfattat som att folk sa med viss kuf-stämpel tidigare, men jag tycker det minskar, det börjar bli mainstream nu att preppa, med understöd från återetableringen av totalförsvaret.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av maskros »

Olyckskorpen skrev: 26 nov 2019 15:30Jag brukar tänka som så, att en prepper är en person som gör livsstilsval baserat på sin vilja att vara förberedd. Till exempel väljer man boende, fritidsintressen och vänner baserat på en negativ förväntan om framtiden. Hemberedskap är mer en försäkring, man tror inte att något kommer hända men man har lite av varje "utifall att".
:up: Mycket mycket välformulerat och träffande i mitt tycke. Den bästa sammanfattning av skillnaden jag sett, den tar jag med mig.

Jag har inte uppfattat "prepper" som ett skällsord. Men att det betraktas med visst löje, som töntigt eller avvikande av en del, det uppfattar jag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Prepper som skällsord?

Inlägg av Charlie** »

Jag har inte uppfattat prepper som ett skällsord men visst finns det en tolkning av begreppet "prepper" som en nördig person med lite udda fritidsintresse. I andra forumet så outades en väldigt rolig tolkning: Socialt misslyckad katastrofromantiker :lol: :lol: Att vi skulle vara lite katastrofromantiker stämmer väl lite grann men knappast socialt misslyckade. Går man in för sitt intresse, så är man ju lite nördig, oavsett vad intresset är inriktat på.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."