Grannsamverkan - Safeland

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av Tank »

Under lördag kväll skedde en incident i min by.
Fyra ungdomar utförde något som kunde liknas vid försök till inbrott på ICA i byn och närmaste granne gick ut och sa till dom på skarpen. Eftersom tonen blev hetsig blev grannens fru rädd och via Safeland appen tryckte hon på hjälpknappen.
Inom ett par tre minuter så kom det tio femton personer till platsen och buset valde att bege sig därifrån. Även 8st nattvandrarne kom snabbt till platsen.
Polis blev tillkallad men kom aldrig.

Summa summarum är att folk i byn såg nu att aktiv grannsamverkan verkligen fungerar och jag hoppas att även buset fattade att de syns och kommer inte undan.

Efter detta ökade nog antalet medlemmar i den lokala gruppen i Safeland markant. :hm:

Hoppet är inte ute ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av bastard »

gillaknappen tryckt :up:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av Parabellum »

Verkar vara en vettig app. :up:
Nedladdad för test.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 29 dec 2019 07:54 Efter detta ökade nog antalet medlemmar i den lokala gruppen i Safeland markant. :hm:
Intressant. Laddat ner för test
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av Tank »

Att tilläggas är att för att Safeland skall fungera bra, så bör man vara med i de grupper som finns i det områden man är intresserad av, eller skapa en grupp själv. Jag är med i två stycken i närområdet.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av Daltorpet »

Tank skrev: 29 dec 2019 13:15 Att tilläggas är att för att Safeland skall fungera bra, så bör man vara med i de grupper som finns i det områden man är intresserad av, eller skapa en grupp själv. Jag är med i två stycken i närområdet.

//Tank
Två grupper i närområdet betyder det två olika samhällen eller är det två olika gäng i samma samhälle? Tänker om det är i samma borde det inte vara bättre om ni slår er ihop och blir ett stort? :) Intressant grej ändå, ska nog testa ladda ner den. Finns det något lägsta antal man måste vara i gängen och hur nära varandra fysiskt måste man vara?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av Tank »

En större och en mindre by inom några kilometer.
Du vet hur det är här nere i Skåne ;)
Har anhöriga i båda hålorna.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av Daltorpet »

Tank skrev: 30 dec 2019 12:28 En större och en mindre by inom några kilometer.
Du vet hur det är här nere i Skåne ;)
Har anhöriga i båda hålorna.

//Tank
Aha jo det är klart, jag har då skaffat appen men det verkar bara vara söderut de har appen. När jag söker på städer och områden i närheten kommer det upp 5-8 personer per stad och då är det ca en timmes resväg. Men ska testa appen lite mer och är den bra så kan man ju ta upp den på byamötet i vår och då blir vi säkert 15 hushåll på mindre än 10 min restid.

Väldigt smart grej ändå om man är några stycken då det annars kanske blir lättare att ringa och skicka sms. En fråga till, vet du hur det fungerar med alarmet om mobilen är avstängd? Låg oss säga att man inte har batteri nog men räcker till att trycka på larmknappen och sen dör batteriet. Finns alarmet fortfarande kvar då eller försvinner det?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av deadrabbit »

Härligt med resultat. Erfarenhet om hur denna appen står mot grannsamverkan app framtaget med ssf? Safeland på test just nu.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Grannsamverkan - Safeland

Inlägg av maskros »

Man kan spekulera i att det finns de som har en grupp för grannsamverkan och en grupp (nu syftar jag inte på någon specifikt, eller uppmanar till någonting) för mer handfast handlande. När jag kikar på appen undrar jag vilka som kan ta del av det man skriver och delar med sig.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."