SwedishSurvivalist

Användarens profilbild
EssBe
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 maj 2019 22:33
Kontakt:

SwedishSurvivalist

Inlägg av EssBe »

En samling med länkar till prepp-relaterade saker kan knappast vara komplett utan en länk till:

SwedishSurvivalist

Där hittar du MASSSOR med prepp-info i trådar och inlägg från 2007 till idag.

Nästan 200 000 inlägg. Över 12 000 trådar.

http://swedishsurvivalist.egetforum.se

Välkommen!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Parabellum »

Tack EssBe! Man ser inte skogen för alla träden som står i vägen, eller hur. :)
:lol: :lol:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Daltorpet »

Mycket bra länk. Här föddes mitt intresse.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Skymning »

Brukade läsa där, men såg att det fanns problem, tyckte mig mest se libertarianer och högermänniskor yttra sig och skrämma bort alla normala människor som förbereder sig, och jag hoppas inte detta forum går samma väg. Inte för att jag hoppas att det kommer 5000 vänstermänniskor hit och börjar prata om att dela med sig av maten och att gruppkramas i något jävla hippie kollektiv.

Tänker på det här som Essbe skrev:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 13574.html
Jag tycker mig se ett mycket kraftigt ökat intresse för att få använda forumet för politiskt färgad populistisk samhällskritik, snarare än personlig prepping. Så mycket att det på senare tid tycks ha gjorts flera mer eller mindre aggressiva försök att förändra forumets inriktning åt det hållet. Tittar man på nya inlägg är det ibland enbart inlägg som innehåller "nyckelord" som kan kopplas till just denna form av samhällskritik, snarare än till frågor rörande personlig prepping. Jag vet inte riktigt vad som kan göras åt det. Men jag ser det som ett problem.
Gällande Swedish Survivalist så "nuke it from high orbit", kan inte bry mig mindre om det forumet, vore bättre om vi ser till att kvaliteten bibehålls på det här forumet.

Jag och säkert fler av er vill inte vara på Facebooks glada prepper grupper där alla glatt diskuterar utan opsec och det måste finnas något ställe utan att någon ska försöka vinkla verkligheten till något uppenbart fel som alla lätt kan kolla upp, t.ex. som hände i en tråd nyligen där någon hade uppfattningen att en viss president hade startat krig under sin mandatperiod. Men - vad vet jag, jag kanske bor i ett alternativt universum där dokumenterad historia inte existerar.

Om forumet går mot samma typ av diskussioner så kan ni lika gärna slå ihop forumen. Alla orkar inte höra om invandring och "jävla sossepack" som brukar yttras i prepperkretsar. Jag gillar inte sossar men det skapar en visst debattklimat som får normala människor att vända i dörren. Såna åsikter har redan två plattformar: Twitter och Flashback.

Viss politisk diskussion är okej (försvarspolitik, polis etc) men uppenbara trolltrådar som "Är salafism än rättighet?" är endast till för att skapa en viss stämning och jag hoppas moderatorerna tar bort sånt direkt.

Jag vill diskutera preppingens hur och vad som går att göra åt det. Orsakerna till en händelse är oviktiga och det brukar sällan gå att göra nåt åt katastrofer, bara att förbereda sig på dem. Det enda vettiga prepping forumet jag sett hittills som fokuserar på sånt är UKPreppers (http://uk-preppers.co.uk/), där är politiska diskussioner nästan icke existerande, och det för att fokuset och gemenskapen inte ska driva iväg.

Och ja, jag vet, jag skrev en del om Trump själv, men syftade inte på hans politik, utan om hans person och demagogeri. Trump är en störd invid och jag skulle sova bättre om Mike Pence tog hand om "the nuclear briefcase" - inte för att jag gillar republikanernas politik, men för att Pence verkar vara en normal kännande människa.
слава україні - на хуй путін!
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Sömnlös »

Skymning skrev: 12 maj 2019 11:21 Jag vill diskutera preppingens hur och vad som går att göra åt det. Orsakerna till en händelse är oviktiga och det brukar sällan gå att göra nåt åt katastrofer, bara att förbereda sig på dem.
Att inte tänka eller diskutera orsak/verkan för någon som preppar är enligt mig ett generalfel. :?
Typ, mina växter dog i år igen, kan vara att det är pga. att de behöver vatten och att det varken har regnat eller att jag inte har vattnat dem de sista månaderna som har gjort så att de har vissnat :hm:

Eller min mat har försvunnit igen, dunkarna där jag förvarade mitt ris har ett hål i sig, men det nog så det skall vara, nästa gång fyller jag fler dunkar för då kanske det inte försvinner....

Det är i princip så det blir utan att diskutera orsaken till problemet, och vad man kan göra åt orsaken. Är det klimatet man är osäkert på kan man flytta till ett område man anser är fri ifrån det som orsakar problemet man ser, något man kan tillämpa på en rad områden.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av EN brun böna »

Håller inte med. Om det händer i morgon så kanske du kan säga vems fel det är men om det händer om 5 år 10 år eller 20 år vems fel blir det då? Inte samma som om det hände i morgon? Men verkan av katastrofen blir den samma.
Så att diskutera vems fel det var ger inte mig något. Men att klara katastrofen oavsett vad som orsaka den gör att jag kommer klara mig.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Obstinat »

Jag tycker att det är tryggt att det finns haverikommissioner som oftast är opartiska (tänker osökt på Estonia där jag ställer mig lite undrande) tex om det sker flygincidenter så tycker jag att orsaken Utreds är bra för att säkerställa orsaken. Eller om massor av folk blir smittade av dricksvatten eller föda som är otjänligt. Tycker det är bra att vi än så länge har myndigheter som undersöker sådana saker. Finns ju även de som jobbar proaktivt typ Bilprovningen. För att säkerställa att ett minimum av trafikfarliga fordon rör sig på vägarna.

Det jag vill nå fram till är om man tystar ned orsaken kommer det aldrig komma fram förbättringar! Då kommer det fortsätta ske olyckor pga tekniska fel, handhavande fel osv... Lite som om jag skulle köra i fel färdriktning på motorvägen o resonerade som så att det var märkligt att alla andra kör åt fel håll. Jag fick ju lära mig o köra på vänster sida i England när jag jobbade som au pair o tog körkort.

Orsak o verkan tycker jag är bra konsekvenstänk för att kunna ta bra beslut utifrån.

Obstinat
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Skymning »

Sömnlös skrev: 12 maj 2019 12:50
Skymning skrev: 12 maj 2019 11:21 Jag vill diskutera preppingens hur och vad som går att göra åt det. Orsakerna till en händelse är oviktiga och det brukar sällan gå att göra nåt åt katastrofer, bara att förbereda sig på dem.
Att inte tänka eller diskutera orsak/verkan för någon som preppar är enligt mig ett generalfel. :?
Typ, mina växter dog i år igen, kan vara att det är pga. att de behöver vatten och att det varken har regnat eller att jag inte har vattnat dem de sista månaderna som har gjort så att de har vissnat :hm:
Tänkte mer på om Sverige blir invaderat, om det blir skogsbrander eller en storm som slår ut elen och samhällstjänsterna - det spelar ingen roll. Du måste fortfarande ha värme, mat, vatten, information, första hjälpen och dylikt, grundbehoven förändras inte. Sen finns det saker som skiljer sig däremellan exempelvis om det är en storm så är det bra att ha en motorsåg i bilen för att rensa upp vägen in till huset.
слава україні - на хуй путін!
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Sömnlös »

EN brun böna skrev: 12 maj 2019 13:00 Håller inte med. Om det händer i morgon så kanske du kan säga vems fel det är men om det händer om 5 år 10 år eller 20 år vems fel blir det då? Inte samma som om det hände i morgon? Men verkan av katastrofen blir den samma.
Så att diskutera vems fel det var ger inte mig något. Men att klara katastrofen oavsett vad som orsaka den gör att jag kommer klara mig.
Att diskutera VEMS felet är håller jag med dig är irrelevant, men just orsak/verkan handlar inte så mycket om att peka ut enskilda person, utan att i tanken gå till botten med varför något hände etc. Rekommendera alla att läsa på om 5 Whys (6 sigma), för att komma till roten till ett fel/problemställning och därefter kunna förändra sitt tänk och prepp utifrån det man kommer fram till.

Sen är det upp till alla :hug: att välja bort kritiskt tänkande, men det påverkar inte preppandet i positiv riktning :roll:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: SwedishSurvivalist

Inlägg av Marie »

Det är nog därför Sandlådan finns på det här forumet, så de få som vill trolla vara vänster, höger o alla riktningar prata orsaker osv som existerar kan snacka där utan att trasha övriga forumet..
Sedan kan de/vi andra som inte är intresserade slippa se eländet genom att ge attan i att gå med i den gruppen.
Så det kanske är bra att alla har möjligheten att slippa det eller att få prata om det. utan att påverka alla andra.
Det ska bli intressant o se hur det fungerar i praktiken, men teorin låter ju gångbar. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Länkar till prepprelaterade saker"