Du äger inte dina pengar

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av rödluvan »

Jag tänker som Protect, men jag ser samma problem med att pengar inte behåller något fast värde över tid.
Maskiner är ju egentligen litet som alla annan spekulation, men behöver man dem i vilket fall och vet hur man sköter dem korrekt så brukar de ju behålla ungefär samma värde, förtjänsten är väl det man själv kan producera/reparera med dem. Ibland kan det vara värt nog så mycket att kunna laga mer avancerade saker såsom bildelar, lantbruksmaskiner, mm eller bygga egna konstruktioner. Ofta duger det då med maskiner som är relativt billiga i inköp och behåller bruksvärdet över generationer om man sköter dem. Några av mina är från 1940 talet men de ser ungefär lika ut idag, bara mindre material i konstruktionen. Metaller brukar också ha ett ganska fast värde bara men vet när man skall köpa och sälja, det lönar sig nästan alltid att sortera skrot även om man kanske inte blir miljonär så täcker det ju upp för det man håller på med + litet matpengar, resten är ren vinst egentligen, utöver att man har billiga råmaterial man kan göra råämnen av tillgängligt om man tänker till litet. Jag brukar ofta smälta om metaller till egna råämnen.

Jag menar, det är ju litet samma om man har ett intresse av att odla egen mat och hur långt man vill ta det.
Många har säkert några bärbuskar i trädgården för att det är roligt, ett fåtal har ett halvt hektar eller mer med bärbuskar (som en släkting)...

Men, allt detdär förutsätter ju att man har det som intresse och daglig livsstil, har man det inte är nog värdepapper enklare och kräver inte samma fysiska arbetsinsats.

Jag kan eller vill inte heller låna pengar på banken, men det fungerade ju uppenbarligen alldeles utmärkt ändå med kontanter när jag skulle flytta, fast det sticker väl litet i ögat på de styrande att jag inte är deras tillgivne slav som man förväntas att vara.

Tydligen verkar det sticka rejält i ögonen på en del personer på andra forum om man beter sig som folk och ser ned på personer som vägrar att ta sin del av det gemensamma ansvaret lokalt. Det verkar inte vara populärt överallt att man kan reda sig själv och bygga upp vettiga saker med sina egna händer.

Anledningen till att det inte finns mycket att stjäla här, förutom min halva salamikorv i kylen -som då är en lyxvara, är att jag helt enkelt aldrig brytt mig om monetära statusföremål som saknar vettig bruksvärde.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Protect »

rödluvan skrev: 29 jul 2021 17:56 Det verkar inte vara populärt överallt att man kan reda sig själv och bygga upp vettiga saker med sina egna händer.

Likadant här, jag har ju fått "ja du har ju så stora resurser" slängt i ansiktet av en avundsjuk granne och jag kontrade blixtsnabbt med "ja jag började bygga upp det jag har när jag var i moppeåldern, jag har inte lagt mina pengar på nya bilar, konserter, restaurangbesök och annat uteliv utan jag har förkovrat mig och skaffat maskiner, redskap och kunskap istället" och han hälsar fortfarande inte på mig men det var han som började, han är en jävla drömmare samt mytoman.
Anledningen till att det inte finns mycket att stjäla här är att jag helt enkelt aldrig brytt mig om monetära statusföremål som saknar vettig bruksvärde.
Likadant här, har det inget bruksvärde har det inget berättigande här, enda lyxen är tv-abonnemanget och det är ju svårt att bära iväg med.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av rödluvan »

Jo, en person jag brukar hjälpa till hos har mycket större verkstad, fler och finare maskiner, osv.
Jag har aldrig missunnat honom det, inte en enda gång, då jag vet att det beror på att han lagt ned betydligt mer tid på att bygga upp det medan jag arbetade med annat.
Det visade sig dock litet oväntat att jag kunde mer än honom om detaljer kring äldre maskinelektronik, något jag inte alls tänkt på tidigare, så jag tror att alla kan bidra med vad man kan för att föra skeppet framåt även om man kanske inte tror att de egna kunskaperna är av samma värde som någon man sett upp till sedan länge och lärt av ett halvt liv. Men, om jag kan hjälpa honom att få igång ett gammalt kretskort från 60 talet så har jag ju faktiskt gjort något litet som kanske förhindrade ett längre driftstopp som gjort att han tappat lust och inspiration för andra projekt. jag vet inte. :)
Därför tror jag att alla kan göra det om bara viljan finnes att tänka litet längre.
Jag vet inte riktigt varför vissa verkar bli såpass provocerade av att man tycker så och dessutom visar att det fungerar.

Att kunna re sig själv med det man kan är en fråga om att prioritera och att inte bara följa strömmen av vad andra anser.
Jag tror att detta delvis är en kulturell fråga. I en del länder tex på Balkan är det en självklarhet att man själv måste bygga upp mariginaler med egen mat, egen ägandes bostad (där man sätter funktion före status om man måste), osv om man skall klara sig långsiktigt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Protect »

Hade jag följt strömmen hade jag fortfarande knallat runt på verkstadsgolvet och stått vid nån själadödande automatmaskin och vantrivts, suttit i nån hyreslägenhet framför tv-n, väntat på semester och att få pension och inte kunnat mer än byta bitar i maskinen och trycka på knappen till kaffeautomaten, vilket liv är det? Då kan man hellre ta livet av sig direkt.

Jag visste ju redan när jag lärt mig gå att jag skulle ha egen firma och en mekanisk verkstad och det har jag nu, samt kunskap inom dom flesta områden, som verkstadsmekanik, fordonsmekanik, fartygsmekanik, dykeri, lantbruksmekanik, elektronik, el, vvs, alla övriga hantverksjobb och så kan jag både sköta djur och mjölka kor också. Jag ser inget fel i att vara mångsysslare men det retar många som stannat i utvecklingen att jag är "ett självspelande piano" som aldrig backar för nånting. Jag gör som min gamla buskompis tjuren lärde mig, enda gången han backade var för att ta sats när vi busade. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av rödluvan »

En annan aspekt är ju också att man blir helt oberoende av konjunktursvängningar på arbetsmarknaden och liknande, i stället kan man vända sådant till en fördel om man fokuserar på möjligheterna. Jag har alltid tjänat bra på lågkonjunkturerna bara man ser till att rädda pengarna först. Felet är att många fastnar i tänket att allt måste vara kopplat till fiatpengarna och inte till ett fysiskt värde som det var förr, som sagts av tidigare talare så låser många upp sig på att detta måste vara tex ädelmetaller som man kanske inte har råd att investera i, är svåra att lära när man skall köpa, osv. Men praktiskt taget allt som har ett någorlunda fast fysiskt värde över lång tid fungerar som sagt. Även om man kanske inte omsätter lika mycket per handelstillfällle som tex med guld och silver.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 28 jul 2021 21:44 Min lilla guldtacka har stigit från 400 kr/g till 500 kr/g under de år jag haft den. Jag får ungefär lika många limpor, potatispåsar och arbetsbyxor för mina 100 g nu som jag fick när jag köpte den.
Hittade en intressant bild på utvecklingen Bitcoin/Guld
20210814_093204.jpg
20210814_093204.jpg (152.45 KiB) Visad 932 gånger
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 14 aug 2021 10:58 Hittade en intressant bild på utvecklingen Bitcoin/Guld
Jag förstår inte bilden. Förklara?

Men det är helt olika inriktningar, som jag ser det. Guldet är ett försök att bevara köpkraft medan jag tror att bitcoinhandel är spekulation (a.k.a. investering). Jag själv är bara ute efter att bevara köpkraft, även genom politiska förändringar, och där har jag svårt att se något som är bättre än guld. Mark är bra, men rätt vad det är är den konfiskerad eller belagd med brukningsförbud, till dess dock det bästa. Guld som ingen kan bevisa att nån har kan svårligen konfiskeras och undantaget en totalt total kollaps där allt blir värdelöse eller att man bärgar en astroid gjord av guld har jag svårt att se hur det ska tappa mycket i värde (med mycket menar jag mer än 1/3).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 14 aug 2021 20:47
entropi skrev: 14 aug 2021 10:58 Hittade en intressant bild på utvecklingen Bitcoin/Guld
Jag förstår inte bilden. Förklara?
Om jag förstår det här rätt, så verkar bitcoins värdering ha matchat stock-to-flow ganska väl.
Tror denna länk förklarar det bättre än jag
https://medium.com/@100trillionUSD/mode ... fa0fc03e25

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stock_and_flow
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Ursus »

Bitcoin har tappat 65% på ett år

638274365eb93638308703.jpg
638274365eb93638308703.jpg (13.9 KiB) Visad 285 gånger

Tjaa. Dra vilka slutsatser ni vill. Hade jag investerat i krypto (vilket jag inte har och aldrig kommer att göra) så hade jag svettats ganska ordentligt nu.
Sweitzer
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2022 08:57

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Sweitzer »

Tror också att Kryptovalutor är väldigt vanskligt att investera i, det är många som blivit av med väldigt mycket pengar där nu. Där finns ju många alternativ för den som inte vill ingå i det ordinarie ekonomiska systemet, ädelmetaller t.ex!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"