höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

:lol:
kan hålla med om det

det borde gjorts för längesedan

men i forumets inriktning, du kan inte ändra det som redan hänt,

frågan är vad som kommer hända framöver ?
:shtf: luktar redan lite om man hamnar på rätt ställe

åtminstånde energimässigt, och då är det rika västvärlden....

det som oroar mig är vad fårken kommer ställa till med
och våra politiker och eu och sedan resten av världen .
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

Angående försäkring för batterilagring så kontaktade jag Länsförsäkringar och ställde frågan. De hade inga som helst åsikter så länge installationen var korrekt utförd. LiFePO4-batterier.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

maskros skrev: 22 sep 2021 19:39 Angående försäkring för batterilagring så kontaktade jag Länsförsäkringar och ställde frågan. De hade inga som helst åsikter så länge installationen var korrekt utförd. LiFePO4-batterier.
Ringde även jag Länsförsäkringar idag faktiskt och fick samma besked så tidigare besked gällde inte längre.
Vem vet...
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

Kris bland de mindre brittiska kraftbolagen, många verkar ha spekulerat på låga inköpspriser och nu går de back.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ew-clients
Vem vet...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

hm, få se vad som händer i sverige, finns ju en hel del elbolag här med

nummer två blir vad elpriserna blir när man vill ha bundet pris, lär inte bli kul där heller
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 22 sep 2021 22:11 nummer två blir vad elpriserna blir när man vill ha bundet pris, lär inte bli kul där heller
Det ser jag med oro fram emot. Min bindning, 38 öre/kWh går ut innan nyår...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: höga elpriser

Inlägg av FCR2 »

Också omförhandling i slutet av hösten/början av vintern. Skall bli spännande, eller rättare sagt. Får se hur mycket eldande det blir i vinter.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: höga elpriser

Inlägg av reboot »

Aftersearch skrev: 22 sep 2021 15:12
reboot skrev: 22 sep 2021 11:00
Tror inte försäkringsbolaget har kompetens att avgöra något. Dom slår väl ifrån allt för att inte ta ansvar för något.
Bättre att börja i den här ändan, för om allt är gjprt emligt reglerna så har försäkringsbolaget inget att göra med din installation.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkesp ... aggningar/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/
Utan att gå in på för mycket detaljer så minns jag att man nämnde Boverkets byggregler om brandcellsavdelning som man hittar i länkarna du angav. I detta fallet tänkte jag avdela en del av dubbelgaraget till ett batterirum. Detta ligger närmare än 4,5m från grannens garage och teoretiskt skulle jag kunna brandklassa upp det men kostnaden blev snabbt väldigt hög.

Så rättare sagt är att jag kompromissade själv till alternativet för jag kände att detta troligen kunde gå i långbänk och kosta mer än själva batterilösningen. Alternativet hade varken nätbolag eller försäkringsbolag problem med utan var mest intresserade och ville prata idéer kring detta.
Nu snackar dom om Li-Ion-typ-brandfarliga Tesla-batterier i brandskyddsföreningens rapport, då LFP-batterier inte var så kända då.
Dagens LiFePo4-batterier är inte så eldfängda och ska väl närmast skyddas mot eld än att anses utgöra en primär fara att starta en brasa.
LFP-batterier kan visserligen brinna om man tänder på dom, men inte som Tesla-blåslampa då syret är hårt bundet i elektrolyten i LFP-batterier och inte reagerar i en brand.
Betydligt farligare att ladda en elbil med Li-Jon typ Tesla/Nissan Leaf i garaget eller carporten...... :shock:

Utdrag från Sid.54 i Brandskyddsföreningen rapport/betänkande:
https://www.brandskyddsforeningen.se/gl ... pdf#page56
"Det finns idag möjlighet att från bilåtervinnare köpa battericeller som har använts i fordon. Av dessa kan privatpersoner själva bygga ett lager, eller så kanske de köps upp av någon tillverkare av lager. Det finns idag inga krav eller riktlinjer för hur man kan avgöra säkerhetsstatusen hos sådana lager.
Just nu pågår det många diskussioner om HF och dess påverkan på räddningstjänstpersonal vid en brand som involverar batterilager. Den rekommendation som finns idag på Utkiken.net är som tidigare nämnts att inte gå in i en byggnad om man misstänker att det finns ett batterilager i byggnaden, förutom i livräddande syfte.
För jordbruket finns det krav på att stationära batterilager ska vara i en separat brandcell, men för bostäder finns inget sådant krav."
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

Aftersearch skrev: 22 sep 2021 15:12
reboot skrev: 22 sep 2021 11:00
Tror inte försäkringsbolaget har kompetens att avgöra något. Dom slår väl ifrån allt för att inte ta ansvar för något.
Bättre att börja i den här ändan, för om allt är gjprt emligt reglerna så har försäkringsbolaget inget att göra med din installation.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkesp ... aggningar/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/
Utan att gå in på för mycket detaljer så minns jag att man nämnde Boverkets byggregler om brandcellsavdelning som man hittar i länkarna du angav. I detta fallet tänkte jag avdela en del av dubbelgaraget till ett batterirum. Detta ligger närmare än 4,5m från grannens garage och teoretiskt skulle jag kunna brandklassa upp det men kostnaden blev snabbt väldigt hög.

Så rättare sagt är att jag kompromissade själv till alternativet för jag kände att detta troligen kunde gå i långbänk och kosta mer än själva batterilösningen. Alternativet hade varken nätbolag eller försäkringsbolag problem med utan var mest intresserade och ville prata idéer kring detta.
Kan du inte bygga en lekstuga i ett hörn av tomten med bra avstånd och inreda den som batteribank så är den kamouflerad på köpet. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: höga elpriser

Inlägg av reboot »

Mitt elavtal går ut om en månad.....Teknade ett nytt avtal på mitt stambolag Storuman (sen 10år) med fastpris i 3 år i område 3 för 75:76/kWh. Fortfarande överkommligt....känner lugnet sprida sig i kroppen....
När jag godkännt och skulle logga ut hade priset (inte mitt) gått upp till 76:14/kWh på samma avtal........... :?
Då jag bor i lägenhet och inte använder så mycket el (drygt 4000kWh/år nu) så tar jag tryggheten (:) framför ett kanske lägre pris nästa sommar när det blåser.
Blir nog en jävla kall vindstilla vinter med stationärt högtryck......och ännu värre elbrist!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"