Preppningsbudget?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarvisningsbild
somvanligt

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av somvanligt » 09 okt 2019 15:46

Har jag pengar över så köper jag utefter prio. Ingen fast preppingbudget på samma sätt som t ex sparande. Vissa månader mycket pengar till prepping, andra månader inget alls.

Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus » 09 okt 2019 18:49

Jag har egentligen inga andra intressen än uteliv, överlevnad, jakt, DIY/hemmabyggen, prepping, etc. Det mesta jag lägger ut i pengaväg utöver hyra och bil blir därmed per automatik någon del i mina förberedelser. En sovsäck är en sovsäck oavsett var och hur den används. Typ.

Just nu är mitt preppande rent allmänt bara ett ganska planlöst drivande, främst eftersom jag inte har någon BOL eller något kontaktnät. Av den anledningen gör jag inte heller några stora investeringar annat än att upprätthålla en miniminivå. Detta är i sig inte bra, då världen i rasande fart går mot riktigt dåliga tider, men jag vet inte... Motivationen till att göra något överhuvudtaget avtar stadigt.

Kontot fylls dock på ganska gott för varje månad då jag inte har några utgifter att tala om. Dessa trevliga siffror som ackumuleras har väl egentligen bara ett slutmål: att kunna köpa en fin, idyllisk "gubben-i-stugan"-BOL utan att ta lån. Skulle vara surt som helvetet om det bara eljest blev hyperinflation och skiten inte blir värt något.
Compete in stupidity

När politiken blir en parodi på sig själv börjar det vara illa

Användarvisningsbild
xsive

Inlägg av xsive » 09 okt 2019 22:49

Har väl egentligen aldrig haft någon avsatt budget för prepp.
Men en femhundring per månad kommer man långt ganska snabbt för att bygga en basberedskap.

När man har det behöver man inte lägga så mycket. Hellre hålla igen än att skaffa massa prepprylar.
Skall erkänna jag köpt saker jag sen glömt bort och sen ramlat på dom när man flyttar runt på saker.
visst ja, en sån skaffade jag ju....en till av.... :oops:
Numera går det lite upp och ner i mina preppkostnader.
Kan gå någon månad utan något och sen någon dyr månad efter det
You can take my life... but not my lack of enthusiasm :mrgreen:

Användarvisningsbild
Skymning

Inlägg av Skymning » 09 okt 2019 23:18

Som andra har sagt, beror på om det är vanliga saker eller saker specifikt för prepping. Har säkert köpt för över 10000 som rena prepp inköp, men säkert mer som har både vardags och prepp användning.

Kan vara glad att jag inte har "knivsamlar mani" som en del har och köper 17 knivar som någon konstig hoarder. Jag har en friluftskniv, en kniv ämnad för slakt och 2 arbetsknivar. Säkert nån i bilen också. Endast slaktkniven är köpt som prepp, skulle kunna använda en vanlig, men modellen förenklar arbetet.

Skulle jag få tydliga signaler på att SHTF var på väg så skulle jag ta lån och bara köpa allt som behövdes till frugan och barnen. Händer det så behöver du inte bry sig om lån, det löser sig när samhället startar om igen, om företaget du lånar från finns kvar :notme:
https://i.kym-cdn.com/photos/images/new ... r-girl.jpg

Tank

Inlägg av Tank » 10 okt 2019 07:02

Ingen satt budget. Men en femhundring verkar helt klart vettigt. :up:

Jag har själv köpt det jag anser mig behöva över tid, men som många andra säger har även jag en hög med andra närbesläktade områden som gör att mycket köps som går att ha för flera områden. Själv gillar jag trestegstänket i det att jag börjar med något enkelt billigt så att jag direkt får hem prylen och kan testa området. Om jag känner att det är rätt kan/kommer jag att över tid att uppgradera till den nivån jag vill ha.
Exempel: köper en Morakniv av standard typ. Gillar det hela och uppgraderar till en Kansbol och sen senare köpa en Garberg.
Då har jag provat mig fram och kan avbryta utan att ha spenderat för mycket. Sen kan jag sälja av eller behålla den nivån som jag inte längre behöver.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...

Användarvisningsbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore » 10 okt 2019 09:09

Öronmärker inte pengar för prepps. Köper saker på rea och kampanjer och det gäller både livsmedel och annat. Köper ofta sommarkläder när de reas ut inför hösten och vinterkläder under januarirean. Specerier, fryst och konserver fyller hyllorna i matkällaren när Lidl eller Maxi har kampanjer. Ser det mera som den vanliga hushållning som mor och mormor sysslade med när jag växte upp. Sedan tillkommer vissa prylar som vevradio etc och de köps också på kampanjer och när jag kommer ihåg det. En stor del av det finns i min mentala inköpslista. Det enda vi egentligen sparar pengar till är underhållet av huset.
Så länge jag inte skadar någon annan eller mig själv tänker jag göra, säga, äta och klä mig precis som jag vill.

Huspreppen

Inlägg av Huspreppen » 17 okt 2019 19:41

Roligt att vi är så olika i planeringen trots att vi går efter samma spår.
Har alltid haft ett sparande i kontanter då jag aldrig riktigt litar på banken eller plastkortet.
Vad tror ni, är det vettigt att ha kontanter i euro också ifall vi måste fly landet?
Eller klarar man sig på SEK?

Användarvisningsbild
maskros

Inlägg av maskros » 18 okt 2019 19:47

Tror inte att Skr är tillräckligt. Tror att den dag Skr blir meningslösa ska man ha annat än fiat-valuta. Vad detta andra ska vara får väl var och en bestämma men ädelmetaller är bra kandidater.

Angående budget och tidigare svar kan jag tillägga att ungefär halva lönen går till att ständigt bättra hem och sommarstuga för sämre tider. Men som sagt, vad är prepp och vad är vanliga förbättringar? Förbättrat värmesystem, solpaneler, solfångare, växthus, vedskjul, vedbastu - allt det är sånt som höjer värdet på fastigheten och gör den trevligare och enklare att bo på. Är det prepp eller bara homestyling?
Un diente de león no puede manejar todo.

Huspreppen

Inlägg av Huspreppen » 19 okt 2019 08:32

maskros skrev:
18 okt 2019 19:47
Tror inte att Skr är tillräckligt. Tror att den dag Skr blir meningslösa ska man ha annat än fiat-valuta. Vad detta andra ska vara får väl var och en bestämma men ädelmetaller är bra kandidater.

Angående budget och tidigare svar kan jag tillägga att ungefär halva lönen går till att ständigt bättra hem och sommarstuga för sämre tider. Men som sagt, vad är prepp och vad är vanliga förbättringar? Förbättrat värmesystem, solpaneler, solfångare, växthus, vedskjul, vedbastu - allt det är sånt som höjer värdet på fastigheten och gör den trevligare och enklare att bo på. Är det prepp eller bara homestyling?
Helt klart är det också prepp! Att läsa info här på forumet är också prepp egentligen?
Men jag lägger 500kr i månaden på preps jag ställer i förrådet.
Sen gör vi många "förbättringar" kring gården också.
Till sommaren blir det ett utekök med vedeldad bakugn, stekhäll med mera. Ser det själv som en prepp medans sambon inte förstår jag är så intresserad helt plötsligt..

Användarvisningsbild
bastard

Inlägg av bastard » 19 okt 2019 08:43

om du lär dig något eller börjar fundera på saker av det du läser här är det prepp med

är även prepp om du kommer till andra slutsater än vad folk tycker här och det funkar i praaktiken, kanske bättre än bara göra som andra

att läsa om 20,000 olika sorters knivar för att välja den optimala efter 10 års provande är , tja tragiskt
att köpa några olika och annvända är extremt mycket bättre :notme:

alla saker du kan ha nytta av om det blir sämre eller annurlunda tider är prepp

det ända jag tycker mig veta är att jag alldrig kommer göra rätt, för jag vet inte vad som kommer
men ett vettigt grundtänk för dig förbi en hel del gropar på vägen
man behöver erfarenhet, kunnande och saker

en del kan man ta med sig som ex böcker, andras erfarenheter, en del måste man lära sig själv och utan saker att annvända så är det jobbigt
if you listen to fools the mob rules
preppad.se ,för dig som är survivalist

Skriv svar