priser i snar framtid?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

priser i snar framtid?

Inlägg av bastard »

soppapriserna har gått ner
kanske dags att köpa på sig för ett år framöver

vad tror ni om andra saker?

vad kan vara värt att köpa nu?
kronan sjunker så kanske man ska köpa sakeer som kommer från kina , det som redan finns hemma

mat kanske blir dyrare

vad tror ni?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av Obstinat »

Har tänkt på detta oxå! Kan ha fel men tycker redan att vissa artiklar i mataffären har ökat i pris. Man kanske skall använda sina sedlar medans de har ett värde... Annars kan de ju nyttjas som toapapper om det skiter sig totalt :mrgreen:

Min strategi är att inhandla saker nu innan gemene man kommer på detsamma. Tex sättpotatis konstgödsel osv...
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av Jakob »

Jag tror det blir deflation först och en ordentlig inflation efter några år då vi sakta kommer ur lågkonjunkturen.
Samma med guldpriserna. Priset på guld går sällan upp under en lågkonjunktur, med undantag av en liten prisstegring i början då investerare byter papper mot nåt säkrare. Det är först då man kommer ur lågkonjunkturen som guldpriset skenar iväg.
Matpriserna går antagligen upp.
Då många blir permitterade eller uppsagda blir det massor av saker som de blir tvungna att sälja för att få pengar.
Först är det mer eller mindre onödiga saker som husbilar, motorcyklar, snöskotrar, fyrhjulingar, vattenskotrar.
Efter det följer familjens andrabil, sommarstugor, arbetsmaskiner, skogs- och odlingsmark, investeringsobjekt, verktyg, andelar i semesterboenden, diverse lösöre mm.
Till sist åker villor och lägenheter ut på auktion hos kronofogden.
Köparens marknad - för den som har pengar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av xsive »

För gemene man inte mycket som blir köpvärt tyvärr :(

Dyra saker blir billigare. (Beg dyra bilar, båtar, husbilar osv)
Billiga saker blir dyrare (Mat, kläder, byggnadsmateriel, handverktyg osv)
Fastigheter blir billigare men tar nog ett halvår till ett år och styrs mycket av vart räntan tar vägen och hur möjligheten blir att låna pengar.
Samma sak där. Dyra fastigheter som går ner men lite påverkan på billiga fastigheter.

Vi kommer nog alla få minskad köpkraft och folk kommer vara försiktigare med att låna pengar (hoppas jag) och istället försöka spara
Sen är det i sig något som driver oss nedåt i konjunkturen.
Konsumtionen går ner på både varor och tjänster och det gör att fler arbetstillfällen försvinner
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av EN brun böna »

Handlade igår och priset på min normala matkasse hade gått upp ganska så mycket nu.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 29 mar 2020 08:51 Vi kommer nog alla få minskad köpkraft och folk kommer vara försiktigare med att låna pengar (hoppas jag) och istället försöka spara
Sen är det i sig något som driver oss nedåt i konjunkturen.
Konsumtionen går ner på både varor och tjänster och det gör att fler arbetstillfällen försvinner
Blir irriterad varje gång detta kommer upp i flödet på sociala medier. Är folk verkligen såna idioter?
Bara firmanamnet borttaget annars direkt från annons
Lyxfällan nästa
Lån trots betalningsanmärkning.
Låna upp till 550 000 kr utan säkerhet
Hur mycket vill du låna?
Vi granskar ansökningar trots en sämre kredithistoria.
Gratis och endast en kreditupplysning hos UC. Med ett lån från xxx skurkbolag får du själv välja hur du disponerar pengarna. Det kan handla om en semesterresa, ditt drömbröllop, anskaffning av en ny bil eller en stor renovering av hemmet.
Exempel: Räntan är rörlig och sätts individuellt. Annuitetslån 150 000 kr, 12 år, nom. ränta 6.4%, start-/aviavg. 0 kr ger eff. ränta 6.59%. Totalkostnad: 215 282 kr eller 1 495 kr/månad (144 avbet.). Återbet. tid 1-20 år. Nom. ränta 2,95%-39,60%.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av Protect »

Ja inte minskar flödet av låneannonser inte, likadant är det med valfritt spel och lotteriföretags "fantastiska" vinster. Undrar om folk är så pantade att dom köper lotter hej vilt istället för att spara dom pengarna? Man kanske skulle bli privatutlånare modell "procentare" och låna ut till 110% ränta för dom som redan sitter i skiten och betala deras lån hos valfritt kreditinstitut och dra nytta av trenden? :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av Ursus »

EN brun böna skrev: 29 mar 2020 09:55 Handlade igår och priset på min normala matkasse hade gått upp ganska så mycket nu.
Tack, skönt att höra att jag inte är ensam om uppleva detta.

Min standardkasse ligger typiskt runt 500, nu 700-800, och ändå köper jag inte till så mycket mer än vanligt, typ nån extra burk eller ett extra UHT-mjölkpaket för att rotera det som tagits ur skafferiet.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av Omnivore »

Tog en titt på mitt excelark för hushållets ekonomi som jag började föra omkring 2009. Hushållet bestod då av två vuxna personer som bodde i HSB i Stockholm. Inga bolån eller andra skulder. Siffrorna avser årsutgiften för allt vi handlat på olika livsmedelsbutiker från lilla Lidl till stora Maxi.
Noterar en rejäl ökning av hushållsutgifterna från 2015 vilket till del kan bero på flytten men knappast enbart.

2009 - 35 588 kr
2010 - 40 884 kr
2011 - 40 408 kr
2012 - 41 214 kr
2013 - 47 037 kr Detta år utökades hushållet med 1 st katt med tillhörande kostnader
2014 - 46 197 kr
2015 - 67 256 kr Vi flyttade från Sthlm till Västkusten och hade ökade kostnader i samband med det
2016 - 72 301 kr Hushållet utökades med ännu en kissekatt
2017 - 74 026 kr
2018 - 64 002 kr
2019 - 60 166 kr
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: priser i snar framtid?

Inlägg av Jakob »

Inflationen i Tyskland under augusti i år nådde den högsta nivån sedan 2008 – nu 3,9 procent.
https://www.europaportalen.se/content/t ... -pa-aratal
Jag tror det ser ungefär likadant ut i hela Europa, med några undantag.
För att behålla köpkraften ska alltså kapitalet på sparkontot ökas med 3,9 procent i år. Man kan se det som en extra skatt.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"