kontanter efter corona

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: kontanter efter corona

Inlägg av Obstinat »

Min fromma förhoppning är ändå att kontanter kommer bestå!
Vart mäkta nöjd i veckan som var när jag besökte en mindre loppis. In kommer några yngre personer i 20 års åldern som blev upprörda över skylten som förkunnade att endast kontanter var gångbart. De fick nästan panik när de insåg att de inte kunde Swisha eller nyttja plastkortet :mrgreen:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kontanter efter corona

Inlägg av bastard »

:lol: :lol:
japp, önskar det hände på fler ställen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: kontanter efter corona

Inlägg av bokmalen »

Om riksbanken fortsätter med sin vansinniga plan att kronan ska försvinna som fysik valuta så antar jag att jag helt enkelt kommer att växla åt mig och ha ett lager av euro.
Till skillnad från silver så är det något som de flesta har en uppfattning av värdet på. Så det borde inte vara något problem att betala med 20 euro istället för en tvåhundring vid en krissituation.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kontanter efter corona

Inlägg av bastard »

tyskarna är väl mer konservativa i sin hållning till kontanter?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: kontanter efter corona

Inlägg av maskros »

bokmalen skrev: 21 jul 2020 08:14 Om riksbanken fortsätter med sin vansinniga plan att kronan ska försvinna som fysik valuta så antar jag att jag helt enkelt kommer att växla åt mig och ha ett lager av euro.
Till skillnad från silver så är det något som de flesta har en uppfattning av värdet på. Så det borde inte vara något problem att betala med 20 euro istället för en tvåhundring vid en krissituation.
:up: :wall: Tänkte'nte på det... Bra idé!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: kontanter efter corona

Inlägg av Vattendrag »

Svenska kronan blir till slut virtuell så vi kan byta till euro med ett knapptryck. Sverige har faktiskt åtagit sig att införa euro men de fega politikerkräken lät en folkomröstning avgöra. Det tog dock inte bort vårt åtagande. Det bästa vi kan göra är att ha en näve euro i madrassen, inte kronor. Bryter betalningssystemen ihop så kan vi handla av varandra med euro. Nackdelen med att ha kontanter liggande är att det binder upp kapital men även ädelmetaller gör det. I en :shtf: är nog varor mer värda än kontanter hursom. I det läget kan jag tänka mig att det blir brist på kontanter så priset på en vara sjunker, det blir deflation eftersom varans värde inte förändras och inga nya pengar trycks.

Efter corona återvänder nog allt till vad det var innan vad gäller pengar och vägen mot det kontantlösa samhället fortsätter tills de höga damerna och herrarna eller vad de nu behagar ha för genus upptäcker att det inte är hållbart. Ett alternativt betalningssätt som inte är beroende av tekniken behövs enligt min åsikt. Precis som jag gick och väntade på en pandemi innan pandemin väntar jag mig ett haveri i betalningssystemet som lamslår affärsverksamheten så dessa övre personer lär sig detta.

Min enda lösning idag är kontanter i madrassen i gångbara valutor. Även om en affär säger sig vara kontantfri tar de nog emot kontanter när de står där med ett ej fungerande elektroniskt betalsystem. Jag kan nöja mig med ett stämplat handskrivet kvitto. Det har faktiskt hänt mig då en dag inte gick att betala med kort hos lokala ICA så de kunde bara ta kontanter. Jag hade förstås inga kontanter på mig och uttagsautomaten vägrade ge mig pengar så jag fick ställa varorna där och åka hem och hämta kontanter. Efter detta har jag ett par femhunkor hopvikta i kortfodralet.

Hemma har jag idag en näve dollar, en näve danska kronor (bor nära) och lite euro (behöver fylla på). Det finns en fara man kanske inte tänker på, sedlar byts ut och ibland blir gamla sedlar värdelösa. Se bara hur det gick till här i landet. Det går förvisso fortfarande att lösa in gamla sedlar hos Riksbanken men har man inget bevis på var pengarna kommer ifrån beslagtas de.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: kontanter efter corona

Inlägg av Strångsjö »

"bevis på var pengarna kommer ifrån beslagtas de"
Fanns aktuellt exempel tidigare i somras. Min första tanke var
att änkan kunde ha fuskat med bostadstillägg. Max 100 ksek som
änka, max 200 ksek som sammanboende. + Troligen även samma
summor på kontot.

Hur länge de jobbat, hur hederliga de än varit kan gamla kontanter hos
pensionärer ifrågasättas.

Lösningen, om man ogillar, är att skära ned på skatter och bidrag, så
slipper vi avvarterna i kontrollsamhället.

Där jag vistas är det många med behovsprövade stöd som samlar på sig "lösöre", ett sätt att
undvika uppmärksamhet. Veteranfordon, antikviteter, mkt annat.

Så fort de saknar möjlighet gömma undan, party, resor, restaurang o.s.v.
Stallmästaren
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2020 19:39

Re: kontanter efter corona

Inlägg av Stallmästaren »

Det stora bytet av sedlar 2015-17 var också ett hårt slag mot kontantanvändningen, många av mina äldre släktingar hade stora mängder kontanter hemma som fick lösas in. Däremot fick dom inte ut nya kontanter(fanns inte den möjligheten på alla bankkontor verkar det som), utan pengarna som lämnades in sattes på bankkonto.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: kontanter efter corona

Inlägg av xsive »

Noterade idag att all möjlighet till valutaväxling upphört i mitt samhälle. (Förutom uttag Euro i Bankomat)
Hade tidigare två olika växlingskontor i min någorlunda närhet men båda stängde för gott under sommaren.
Bankerna tar ju inte i valuta med tång
Ingen efterfrågan på valuta i dessa Coronatider.
Någon fler som märkt detsamma?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: kontanter efter corona

Inlägg av EN brun böna »

Här har de nu gått åt andra hållet så det ända bankkontoret som är kvar tar nu åter emot pengar men ta ut får du bara göra i automaten p hörnet. Blev många problem och klagomål på banken när kassaservice hos tobakshandlaren försvann.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"