Värdebevarande för fegisar

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Värdebevarande för fegisar

Inlägg av maskros »

En del av er här går ur och i börsen och verkar pricka upp- och nedgångar rätt. För mig som får nitlotter på "vinst varje gång"-lotterier är det inte ett alternativ. Så jag har lite metall i bankfacket, lite pengar på sparkontot och lite pengar på ett räntefondkonto. Som bakgrund.

Nu funderar jag på metallerna. En av dem har gått över 100%+ så jag tänker om det vore smart att sälja dem. Det handlar om något tiotal tusen. Men så undrar jag om det är så att metaller går bra när allt annat går dåligt eller om det är nån svårgenomträngligare mekanism. Om jag säljer nu, med redig vinst, och finansmarknaden går ned ordentligt. Var det då rätt att sälja? Nä, det är egentligen inte min undran, min undran är när det är rätt att sälja metall. Jag ser det som min näst extremaste hedge efter BOL och lagret. Så är det någonsin rätt att sälja metall?

För att anknyta till rubriken är jag inte ute efter att tjäna pengar, bara efter att behålla värdet av mitt sparande. Hur ska man tänka då när man tror att världen och världsekonomin kommer att krascha hårt?

Eller såhär: Hur preppar man bäst ekonomiskt om man tror på civilisationens kollaps men också att kollapsen blir ganska långsam och ryckig?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av maskros »

Här var det väldigt tyst. Jag tolkar det som att, givet förutsättningarna, är det inte helt fel att ligga kvar på sina metaller. :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av Jakob »

För mej är metaller en försäkring. En sistä utväg då alla andra resurser har förbrukats. Inget jag säljer.
Hade jag fått lös likvida medel tidigare så kunde jag ha spekulerat i metaller och gjort en hacka, men det gick inte då.
Just nu försöker jag satsa på mark. Skog och odlingsmark. De tappar inte mycket i värde för folk måste alltid få virke och mat.
Går inte det så köper jag upp vad som helst nästan om ett år eller så. Vadsomhelst men inte valuta.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av Ursus »

Jag ville inte svara i tråden eftersom risken är att jag ger råd som jag tycker är bra men visar sig vara dåligt, och då gör du en dålig investering och jag får skulden. Men, kan ge mitt svar med brasklappen att det är helt upp till dig att ta beslutet.

Jag hade sålt, därefter slappat ett tag och sett hur det utvecklar sig. Om nu flertalet skall börja sälja ädelmetaller kommer priset snart att sjunka igen. Supply and demand. En djupare lågkonjunktur i spåren av corona kan dock ge ännu goare guldpriser, men det är väldigt svårt att sia vad som händer nu. Jag börjar rent av ibland tro att vi inte längre är i traditionella konjunkturscykler... men det är en annan historia.

Jag betraktar guld som vilken investering som helst, och jag är inte den personen som sitter med miljoner i aktier eller fett bostadslån eller vad som helst och hoppas på att det alltid kan bli bättre och att värdet bara kan öka. Krascher kan komma precis närsomhelst.
Min strategi är ganska enkel, men tråkig: Jag gör investering, väntar till värdet har ökat rimligt, säljer allt, investerar vinsten på nytt och lägger ursprungsinvesteringen i madrassen. När min nya investering sedan har ökat rimligt säljer jag allt, investerar vinsten på denna nya investering på nytt, och lägger den gamla vinster (som nu är ursprungsinvestering i madrassen). Inga jättefräsiga, spännande räntor på dessa sparanden i längden, men tryggt. Så fort den första investeringspengen åter är i madrassen så har du aldrig förlorat något annat än vinst från första investeringen. Plus minus noll på flerårsbasis.

Om du väntar för länge i egenskap av prepper, med vår muntra världssyn, kan det vara så illa att du får ge din guldtacka för en endaste brödkaka vid total kollaps, för vem bryr sig om guld om inget finns på bordet för någon?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 08 aug 2020 20:55 Om du väntar för länge i egenskap av prepper, med vår muntra världssyn, kan det vara så illa att du får ge din guldtacka för en endaste brödkaka vid total kollaps, för vem bryr sig om guld om inget finns på bordet för någon?
Dina övriga råd beaktar jag, passar in dem i pusslet bland andra tankar. Men detta, ovan, var väldigt klartsynt. Tar med mig den och funderar vidare.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av xsive »

Har en del i metall. Hade för några år sen en så kallad monsterbox i silvermynt men sålde allt och bytte till guld.
Värdeökningsmässigt hade det nog varit bättre behålla silvret men visst även guldet har dragit iväg.
För mig är guld något som man förflytta värde med enkelt. Samma i silver blir tungt och skrymmande
Mina planer innefattar inte att kunna handla saker för metall efter fläkten utan bara kapital för omstart någon annanstans.
Fysiskt guld är också ett osynligt sparande som inga myndigheter har insyn i. Det i sig har ett värde

Jag ger inga råd. Av princip. Aldrig.
Av samma skäl som Ursus
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av Protect »

När ni pratar om metaller så är det inte enbart ädelmetallerna guld och silver som kan vara bra att ha liggande, jag har satsat på kopparskrot, mässingsskrot och bly som folk vill bli av med, det finns alltid avsättning för dom metallerna. Har man lagringsutrymme som ändå saknar användning så är det inte helt fel att lagra metall som kommer att bli en bristvara när det skiter sig.

Metallerna kan man också förädla, smälta om och bearbeta hemma på gården så då ökar värdet mångdubbelt när dom där sönderfrusna gamla kranarna blir nya lager till nån maskindel.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av Jakob »

Ursus skrev: 08 aug 2020 20:55 Jag ville inte svara i tråden eftersom risken är att jag ger råd som jag tycker är bra men visar sig vara dåligt, och då gör du en dålig investering och jag får skulden. Men, kan ge mitt svar med brasklappen att det är helt upp till dig att ta beslutet.
Om nån på allvar tar ekonomiska råd av anonyma på ett internetforum så... är förlusten välförtjänt.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 08 aug 2020 20:02 Här var det väldigt tyst. Jag tolkar det som att, givet förutsättningarna, är det inte helt fel att ligga kvar på sina metaller. :hm:
Jag tror att det är en ganska bra tolkning. :up:
Tystnaden kan även tolkas på så sätt, att ingen här (eller någon annan stans) kan ge ett bra svar. Ekonomi är inte en förutsägbar vetenskap, utan bara "spekulationer" och just spekulationerna har en förmåga att påverka ekonomin :hm: Det paradoxala är, att en ekonomisk kris, alltid, på ett mycket självklart sätt, kan förklaras i efterhand men aldrig förutspås i förhand.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Värdebevarande för fegisar

Inlägg av Beå »

Har du mindre än 30 000 i guld och silver så ligger de väldigt bra i gömställena i din bostad.
Har du 70 000 i guld och silver så kanske det kan vara värt att flytta 10-20 000 till aktier i seb, Investor och något skogsbolag och sedan låta dem ligga där och ta utdelningen varje år till att köpa mer aktier.

Någon antydde att silver är skrymmande. Det stämmer i förhållande till guld, men inte vansinnigt skrymmande. Se guld som stora sedlar eller bankväxlar och silver som mynt och tjugor. Du betalar inte lunch för en med en tusenlapp, den betalar du med tjugor och mynt. Men du bär inte mer småväxel än rimligt heller, jag har 1 kilo silver i unsmynt som mål, när det är nått fortsätter jag med enbart guld tills jag har 1 kilo guld, sen för jag in silverköpandet i ekvationen igen.


Det kanske är dags att utöka sparandet med en högriskdel?
Jag har en del av mitt månadssparande i högriskfonder hos min bank. Dessa tenderar att utveckla sig väl. Nu har jag i allmänhet överfört vinsten från dem till mässing, bly och högkvalitetsstål, men nästa plan där är att börja lägga dem i Investor varje gång saldot i de fonderna är högt nog. Wallenbergarna är duktiga och långsiktiga, Investor känns tryggt och långsiktigt som en del i besparingsportföljen.

BBB, guld och silver är hedge mot teotwawki, räntefonder och sparkonton är hedge mot business as usual, högriskfonder och aktier är hedge mot ett Alexander Lucas scenario.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"